De Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten (NVZ) heeft in het Jaarbericht 2008 cijfers bekend gemaakt over de markt van was- en reinigingsmiddelen. Na een gunstige omzetontwikkeling in 2007, toen de markt zich herstelde na een aantal magere jaren, is de omzet aan was- en reinigingsmiddelen opnieuw gegroeid in 2008.
Consumentenmarkt
De totale besteding aan was- en reinigingsmiddelen door consumenten in Nederland bedraagt in 2008 ongeveer € 720 miljoen (in consumentenprijzen). De gemiddelde besteding per huishouden steeg met € 3 naar € 99. Innovaties spelen een belangrijke rol bij de groei. Binnen de categorie Onderhoudsmiddelen presteerden luchtverfrissers in 2008 goed. De introductie van nieuwe elektrische varianten heeft de markt duidelijk gestimuleerd. Ook textiel- en vaatwasmiddelen zijn meer verkocht. Hierbij dient echter te worden aangetekend dat er de laatste jaren een trend is om geconcentreerder en kouder te wassen. Per kg wasmiddel worden er meer wassen weggewerkt, en dat betekent dat de verhouding tussen omzet en volume zich in de toekomst waarschijnlijk anders ontwikkelt.
Professionele markt: opnieuw goed jaar
In 2008 bedroeg de totale omzet op de professionele markt € 324 miljoen, 18 miljoen Euro meer dan het jaar daarvoor. Er was sprake van een lichte stijging in de omzet van machines en een toename met 3-5 % bij desinfectiemiddelen en industriële reinigingsmiddelen. In de institutionele markt (reinigingsmiddelen voor bijvoorbeeld kantoren en ziekenhuizen) bleef de afzet op peil en is de omzet licht gestegen. Helaas zijn de verwachtingen voor het jaar 2009 minder positief. De kredietcrisis heeft effect op de omzet van bijvoorbeeld horecabedrijven, professionele wasserijen,
en kantoren. Eind 2008 begon zich al een dalende trend af te tekenen in de institutionele markt, en de verwachting is dat deze trend zich in 2009 versterkt voortzet.
De Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten is de brancheorganisatie van fabrikanten en importeurs van was- en reinigingsmiddelen.