Ruim tweederde van de bedrijven die duurzaam willen inkopen ziet door de bomen het bos niet meer. Door de wildgroei aan milieulabels is het compleet onduidelijk waar een label voor staat en wat het totale effect van een product op het milieu is.
De markt schreeuwt om een eenduidige, internationale methodiek, die inzichtelijk maakt wat de totale milieu-impact van een product of dienst is. Dit blijkt uit onderzoek van PanelWizard onder 536 inkopers, in opdracht van InterfaceFLOR.
Paul Bruinenberg, European Quality Supply Chain Manager bij InterfaceFLOR: ‘Uit het onderzoek blijkt dat ruim tweederde (67,3%) van de bedrijven vindt dat er te veel milieulabels zijn. Hierdoor is het onmogelijk om de milieu-impact van producten te vergelijken en te kiezen voor het meest duurzame product. De weg naar een duurzame toekomst wordt hierdoor gedwarsboomd.’
Uit het onderzoek blijkt dat het voor bedrijven vaak onduidelijk is wie de eigenaar van een label is, wie de certificering verzorgt, of een label onafhankelijk getoetst is en welke milieuvoordelen het label heeft. Verder blijkt dat bedrijven er niet van overtuigd zijn dat een duurzaamheidslabel echt garant staat voor een duurzaam product of dienst (59,1%).
Bruinenberg: ‘Duurzaamheidslabels zijn uitgegroeid tot een ernstige marketingkwaal met mogelijke misleiding en greenwashing van producten als gevolg. Het verduurzamen van het Nederlandse bedrijfsleven loopt hierdoor spaak.’ Ruim driekwart van de inkopers (76,1% ) heeft behoefte aan een eenduidige, internationale methodiek die inzichtelijk maakt wat de totale milieu-impact van een product of dienst is. Bruinenberg: ‘Transparantie en eenduidige vergelijkbaarheid op product- en dienstniveau zijn daarbij de sleutel. Een onafhankelijke milieuproductverklaring op basis van een geverifieerde lifecycle-analyse (LCA) kunnen uitstekend in deze behoefte voorzien.’