De wc-deur open je met je elleboog, het toiletpapier is op en het prullenbakje ziet er niet bepaald hygiënisch uit… Het is lang niet overal goed gesteld met de hygiëne in de horeca. Bijna de helft van de Nederlanders zegt om die reden het toiletbezoek in restaurant of kroeg te vermijden. Als we toch naar het toilet moeten, doet ruim 70% alles om de wc-bril niet aan te hoeven raken.
Dit zijn enige conclusies die tissuefabrikant Tork meldt naar aanleiding van een recent onderzoek over toiletbezoek in de HORECA. Maar vies of niet, horecatoiletten worden door ons toch voor diverse nevenactiviteiten gebruikt. Meer dan een kwart sms’t, twittert en e-mailt er lustig op los en ook bellen is onder één vijfde van de Nederlanders populair op het horecatoilet.
Ik ga liever thuis…
We zijn een proper volkje: ruim een kwart van de Nederlanders wast de handen meer dan acht keer per dag. Misschien dat we daarom niet zo happig zijn op het gebruik van openbare toiletten. Met maar liefst 52,6% wacht meer dan de helft van de vrouwen tot ze weer thuis is, hetzelfde geldt voor 29,3% van de mannen. Bijna de helft (49,6%) vindt de hygiëne in horecatoiletten onder de maat en het overgrote deel (70,9%) vermijdt er elk contact met de wc-bril. Verder valt het 51,3% van de vrouwen en 32,5% van de mannen op dat er vaak geen toiletpapier is. Maar we gebruiken de toiletten wel degelijk – en niet alleen om naar de wc te gaan. 26,7% gaat sms-en, twitteren of e-mailen met de mobiele telefoon, 21,4% belt. In 2008 zat Nederland voornamelijk nog een krantje te lezen op het toilet (35,3%), tegenwoordig vinden Nederlanders het interessanter om tijdens een toiletbezoek online te zijn.
Horecadompers
Als Nederlanders wordt gevraagd wat ze het meest vervelend vinden bij een horecabezoek, blijkt dat vooral het geserveerd krijgen van slecht eten ergernis oplevert: 42,2% geeft aan dat onsmakelijke gerechten een avondje uit behoorlijk kunnen verpesten. Dan volgt op de tweede positie een slechte toilethygiëne, want 26,5% geeft aan dat dit aanzienlijk frisser, schoner en hygiënischer kan. De derde op de lijst van nare horeca-ervaringen is slechte bediening en service. Een kwart van de Nederlanders vindt onvriendelijk personeel en lang wachten een enorme afknapper. Krenterig zijn we in elk geval niet, slechts 6,4% vindt een onverwacht hoge rekening de domper van de avond.
Tot in de puntjes
“Hotel, restaurant, café – iedereen kent het gevoel van teleurstelling bij het zien van een onhygiënisch toilet. Het liefst zou je meteen weer naar buiten lopen. Maar waarschijnlijk kennen mensen ook het luxe gevoel als alles juist wél schoon en fris is. Dat laatste is wat we bij Hotel Okura willen oproepen met onze sanitaire voorzieningen. Tork is onze partner op dat gebied en staat garant voor topkwaliteit papierproducten en stijlvolle dispensers. Zo wordt het toilet een verlengstuk van de totale ervaring die we met Okura bieden. Een prettige, ontspannen omgeving waar je geen moment hoeft na te denken over hygiëne, simpelweg omdat alles tot in de puntjes is verzorgd,” aldus Wouter van Poppel, Food & Beverage Director, Hotel Okura Amsterdam.
Over het onderzoek
Het onderzoek naar hygiëne in de Nederlandse horeca is uitgevoerd door onderzoeksbureau PanelWizard. Aan het onderzoek namen 529 respondenten deel van 16 jaar en ouder. Hierbij is rekening gehouden met een reële spreiding in geslacht, leeftijd en opleidingsniveau.