Onder het motto “een tevreden klant in een schone trein” hield NedTrain samen met NS eind vorig jaar een schoonmaakcampagne in de trein. Het motto klinkt vanzelfsprekend, maar is het niet. Want wat de reiziger als een schone trein ervaart, heeft lang niet altijd te maken met hoe schoon die trein werkelijk is.
Het verschil tussen oud en nieuw materieel heeft veel invloed op het reinheidsgevoel van de reiziger. Het interieur van een oude trein is een beetje oubollig en de reiziger ervaart dat als niet proper. De trein is echter schoon en haalt de gebruikelijke kwaliteitseisen met gemak. De nieuwe intercity’s daarentegen hebben een nieuw en licht interieur. Zij scoren direct beter bij de reiziger.
De score van de reiziger, daar draaide het allemaal om bij de schoonmaakcampagne. Tijdens deze campagne trokken dames én heren door de trein en vroegen reizigers hoe schoon zij de trein vonden. Ook werd gevraagd welk cijfer ze hiervoor gaven. Was dat cijfer lager dan een zeven, dan wilde NedTrain graag ideeën horen om wel aan die zeven te komen.
Behalve de klachten in kaart brengen, pakt NedTrain de netheid van de trein ook concreet aan. Treinen die langer dan twee uur van begin- naar eindpunt onderweg zijn, hebben een steward aan boord. Deze steward doet onderweg al de grootste schoonmaakklussen, zoals kranten opruimen. Tegelijkertijd geeft hij de reiziger daarmee een schoner idee over de trein, omdat die ziet dat er wordt schoongemaakt. Schoonmaakgedrag aanpassen Vooruitlopend op de resultaten kan Dolphin al zeggen dat reizigers het positief vonden dat hun mening is gevraagd. NedTrain gaat met de resultaten aan de slag door concrete tips van reizigers te vertalen in een aangepast schoonmaakbeleid.
In één van onze komende uitgaves meer informatie over NedTrain en hun activiteiten om de trein schoon te houden!