Ecologisch of economisch, allebei of geen van beide?
In tijden van recessie is het in het kader van MVO best lastig aan ondernemers te vragen iets meer geld uit te geven en te kiezen voor duurzame oplossingen. Ecologische producten zijn bijvoorbeeld vaak net iets duurder dan traditionele producten, vragen gewenning en dus extra tijd en wie zit daar op te wachten?
Iedereen heeft er de mond vol van dat we anders om moeten gaan met moeder aarde omwille van onszelf en onze kinderen. Maar, als het puntje bij het paaltje komt, wie is er dan, ten koste van eigen buidel, bereid te kiezen voor het groene alternatief? Vaak worden we door de overheid gedwongen maar er is nog heel veel speelruimte zelf in te vullen, het één gewetenstechnisch misschien wat comfortabeler dan het andere. Ziet u onderweg bijvoorbeeld ook steeds meer van die Toyota Priussen? Ik wel en ik snap dat ook wel. 14% bijtelling, geen BPM, dat tikt lekker aan. Maar dan wel ten gunste van de eigen buidel. Kijk, dat bedoel ik hier dus niet.
Nee, ik heb het hier over de kleine(re) ondernemer. De kleine ondernemer die, en neem het hem eens kwalijk, op dit moment niet zo snel genegen zal zijn productgebruik om te gooien ten gunste van een groen alternatief. Redenerend met een portemonneeblik leidt dit alleen maar tot kostprijsverhoging en dus druk op de marges. Prijsverhogingen zijn “out of the question.”. Al met al, dat eco-denken komt beter uit in tijden van hoogconjunctuur, nu even niet…
Zijn we dan zulke “slechteriken”? Nee hoor, helemaal niet! We doen samen echt een heleboel goede dingen, óók voor het milieu. Mar in deze moeilijke tijden zou ik voor alles willen zeggen: alle kleine beetjes helpen! Denk dus logisch na en kijk wat binnen de marges van je mogelijkheden ligt. Vaak is dat meer dan je denkt. En het is lang niet altijd een kwestie van geld.
Jack Joosse (j.joosse@savantis.nl) is Bedrijfsadviseur Sector Schoonmaak en Glazenwassen bij Savantis en lid van de redactieraad van Clean Totaal.