Hoe kun je als ecologische onderneming overleven in een uiterst concurrerende markt, zonder de klassieke en harde economische wetmatigheden te volgen? Wat betekent duurzaam ondernemen in de praktijk? Hoe belangrijk is ecologie voor de consument van vandaag? Michaël Bremans, CEO van Ecover en bezieler van het ecologisch ondernemerschap, beantwoordt onder meer bovenstaande vragen in zijn boek Eco Logica (Uitgeverij Lannoo). Het boek ligt vanaf morgen in de Belgische boekhandels.
Ecover, producent van ecologische was- en reinigingsmiddelen, staat bekend om haar consequent duurzaam ondernemerschap. Het wil ondernemen op een verantwoorde en ecologische manier, en trekt deze strategie al ruim een kwarteeuw door in alle facetten van het bedrijfsleven. Michaël Bremans, reeds zestien jaar CEO van Ecover, heeft jarenlange ervaring in het toepassen van de principes van duurzame ontwikkeling in businessstrategieën. In oktober vorig jaar eerde TIME-Magazine hem als ‘Hero of the Environment’, samen met 29 andere eco-pioniers die de wereld verbeteren.
In zijn debuut Eco Logica vertelt Michaël Bremans hoe duurzaam ondernemen haalbaar wordt en beschrijft hij op een vlotte en toegankelijke manier hoe de droom van een leefbare planeet in de realiteit kan omgezet worden. “Eco Logica is een pleidooi voor consequent ecologisch handelen. De overheid, bedrijven en organisaties, de consument: iedereen moet zijn en haar verantwoordelijkheid voor het klimaat opnemen en streven naar duurzaamheid. We moeten er alles aan doen om het milieu niet te schaden en de uitstoot van CO2 verder te beperken. In Eco Logica breng ik het verhaal van Ecover, maar ook dat van andere eco-pioniers zoals Exki, The Body Shop, People Tree en Triodos Bank. Het gaat telkens over gedrevenheid en idealen, over ecologisch ondernemen en overleven in een zeer concurrentiële omgeving. Zeer inspirerende voorbeelden voor iedereen die onze aarde een warm hart toedraagt,” aldus de auteur Bremans.
Eco Logica is uitgegeven door Uitgeverij Lannoo. Het boek kost 19,95 euro en is ligt vanaf morgen in de boekhandel.