Door Leon van den Berg, hoofdredacteur Clean Totaal
Oorspronkelijk ben ik opgeleid tot historicus. Ik kijk dan ook graag naar het verleden en trek daaruit conclusies voor de toekomst.
Oorspronkelijk ben ik opgeleid tot historicus. Ik kijk dan ook graag naar het verleden en trek daaruit conclusies voor de toekomst.
Een jaar geleden hebben we ons blad op de markt gezet. Dat bleek een grotere uitdaging dan we konden voorzien. De economie plofte in elkaar en de advertentiemarkt kwam onder druk te staan. Voor een blad in de beginfase voorwaar geen gemakkelijke opgave. Veel uitgevers compenseerden de terugval door hun advertentiepagina’s tegen afbraakprijzen te dumpen. Clean Totaal heeft daarvoor niet gekozen met in het achterhoofd het aloude gezegde “Pay peanuts, get monkeys”. Als je kwaliteit wilt bieden, doe je geen concessies: niet qua inhoud en ook niet qua tarieven. Onze visie wordt goed opgepakt door de markt. Inmiddels roemen lezers onze onafhankelijke journalistiek en verrassend brede invalshoek.
Een dankwoord is op zijn plaats. Zowel aan de bedrijven en lezers die ons in de beginfase ongezien steunden en ons onderwerpen aandroegen, als aan onze redacteuren die met veel inzet en vasthoudendheid de inhoud schreven. In 2010 gaan we met hernieuwde energie verder. Kijkend naar het afgelopen jaar, zie ik dat we op de goede weg zijn. Ik zie echter ook dat er nog een weg te gaan is. Niet alleen de breedte van het vakgebied is interessant. We zullen we ons daarom meer toeleggen op inhoudelijke verdieping. Specialisten op schoonmaakgebied vinden in ons blad en op onze site een platform voor hun ideeën en visies. Hans Sinnige is directeur van chemisch adviesbureau Kievit en voegt al direct daad bij het woord in het komende nummer (december). Henk Cornelisse, directeur van Facility Specialists gaat in 2010 van start, net als Monique Wekking van Bond Textile Research. Ik nodig de experts onder u van harte uit om uw bijdrage aan ons vakgebied te leveren. Let wel: het gaat uw lezer om inhoudelijkheid en dus niet om platte commercie, maar dat had u vast al begrepen.
Kerst en Nieuwjaar komen er alweer met rasse schreden aan. Tijd om angstvallig de weegschaal in de gaten te houden, want zoals de Romeinse dichter Decimus Iunius Iuvenalis al zei: ‘Mens sana in corpore sano’. U ziet het, een historicus verloochent zich nooit. Die uitspraak zoekt u maar even op, maar ik zeg u nu alvast dat hij geldt voor de mensheid én onze branche. Ik zie u terug in 2010.
Hoofdredacteur