Op 16 november vierde de Vereniging Schoonmaak Research (VSR) haar dertigjarig bestaan. VSR is het onafhankelijke platform voor professioneel schoonmaken en werd destijds opgericht door 25 schoonmaakbedrijven. Na afloop van de feestelijke bijeenkomst ontvingen de deelnemers het interessante boekwerk ‘Professionalisering van het schoonmaakvak’ met daarin een bundeling van de VSR-onderzoeken tussen 1979-2009.
Voorafgaand aan de feestelijke bijeenkomst was er een druk bezochte ledenvergadering, waarna de gasten voor het middagprogramma hartelijke werden ontvangen. Voorzitter Tammo Huizinga stond even stil bij de betekenis van de vereniging voor de branche en bij een aantal mensen die daarin een belangrijke rol hebben gespeeld (of dat nog steeds doen). Hij maakte de vloer al snel vrij voor trendwatcher Carl Rohde, die – hoewel er prof. dr. voor zijn naam staat- een buitengewoon toegankelijk mens bleek die met grote geestdrift vertelde over vier trends. Hij gaf ruimte om te discussiëren over hoe deze trends het vak beïnvloeden en hoe de branche ervan gebruik kan maken.
Rohde had het over de belevingseconomie waarin niet het product of de dienst meer centraal staan, maar wel de emotie die ze oproepen. Eigenlijk doen we dat al jaren in de schoonmaak. Veel toiletten ruiken prima en we beleven het bezoek als een aangename ervaring. Dit staat los van het feit of zo’n toilet ook daadwerkelijk goed is schoongemaakt. Een tweede trend is duurzaamheid, waarmee we al sinds 1970 bezig zijn. Wat nieuw is, is de manier waarop we de schoonmaak kunnen profileren. Schoonmaak is daarin gezondheidsmanagement waardoor medewerkers in bedrijven door een schone en goede omgeving minder ziek zijn. De derde trend is de stress samenleving. Iedereen jaagt van alles na, maar vergeet daardoor het leven te leven. Tijd voor een stapje terug? Tenslotte was er de vierde trend: een samenleving die drijft op woede, wantrouwen en cynisme. Mensen vertrouwen elkaar niet, maar zeker niet de beweringen van grote bedrijven. Schoonmaanbedrijven beloven soms van alles, maar maken dat niet waar. Het gevolg is dat de branche in een negatief daglicht komt te staan. Overigens kijken bedrijven ook op eenzelfde negatieve manier naar mensen die ze soms NINJA noemen. No Income, No Jobs or Assets”. Ruim baan dus voor positiviteit!
Positiviteit was er zeker op de bijeenkomst. Onder andere in de vorm van een demonstratie van het EuroSkills-team dat ons vak van 9-11 december in Lissabon vertegenwoordigt. Daar zullen 460 kandidaten in 52 vakwedstrijden om de hoogste er strijden. De 80.000 bezoekers hebben dus wat om van te smullen.
Leon van den Berg, hoofdredacteur Clean Totaal