Tijdens de grote schoonmaakstaking van vorig jaar zagen onderzoekers van de Universiteit Tilburg hierin een schone kans. De psychologen onderzochten toen namelijk gelijk de invloed van de leefomgeving op de vooroordelen van de mens. Van de nood een deugd maken.
Als locatie gebruikten zij het Centraal Station Utrecht, waar het door de staking een enorme rotzooi was. In het kader van hun onderzoek verzochten zij blanke voorbijgangers een vragenlijst invullen over moslims, homoseksuelen en Nederlanders in te vullen. Het invullen gebeurde op 2 bankjes: 1 waar de rommel (ondanks de staking) opgeruimd was en 1 waar de rommel en afvalresten rondom lagen.
Wat blijkt nu:
Op het vieze perron bevestigden de ondervraagden alle stereotypen over de doelgroepen meer dan op het opgeruimde perron. Met andere woorden: de onderzoekers concluderen hieruit dat een vervuilde omgeving de mens een onprettig gevoel geeft en als gevolg hiervan in “hokjes ”gaat denken.
Schoonmaak voer voor psychologen, hoezo een imagoprobleem?