Zeven organisaties gaan samen met TNO werken aan een landelijke methode om socialer ondernemen te stimuleren. Zij laten zo zien hoe zij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in hun organisatie laten werken.
De methode is erop gericht om zichtbaar te maken in welke mate bedrijven bijdragen aan de werkgelegenheid van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. De bedoeling is ook om bedrijven daarvoor een erkenning te geven.
Socialer ondernemen herkennen en erkennen
Met de methode willen de deelnemende bedrijven laten zien wat zij doen om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in hun organisatie te laten werken. Voor de bedrijven die met social return te maken hebben, is het van belang dat de sociale bijdragen die zij al leveren daarbij ook gaat meewegen. Ook hopen de bedrijven dat de methode meer eenheid brengt in de huidige praktijk bij social return.
De deelnemende partijen hebben de uitgangspunten voor de te ontwikkelen methode bepaald. Zowel het plaatsen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt als het inkopen of uitbesteden bij andere sociale bedrijven wordt onderdeel van de methode. De toetsing zal gebeuren op resultaten (feitelijke plaatsingen) én op kwalitatieve aspecten (onder andere begeleiding).
Deelnemende organisaties
De deelnemende organisaties zijn: Heijmans, Trigion, Ecostyle, Van Gansewinkel, Deen Supermarkten, Gelre ziekenhuizen en Asito. Eerder waren de SW-bedrijven die het project mede mogelijk hebben gemaakt, al bekend: WNK, Caparis, Delta, Soweco, Pantar, Lander en Diamantgroep. Ook de Rabobank Betuwe West is betrokken bij het project.