Op ‘Global Handwashing Day’ (15 oktober a.s.) vestigt Tork, fabrikant van hygiëneproducten, voor de tweede keer de aandacht op het belang van handhygiëne bij kinderen. Tork werkt hiervoor samen met Oxfam Novib aan het driejarige ‘SOAP-4-SUDAN’ project.
Het doel is om 22.000 Soedanese kinderen te helpen aan een betere handhygiëne om zodoende kindersterfte sterk terug te dringen. Dit is een noodzaak, omdat één op de zeven kinderen voor zijn of haar vijfde verjaardag sterft en dit vooral te wijten valt aan slechte hygiënische omstandigheden. Niet alleen in Zuid-Soedan, maar ook thuis in Nederland blijft hygiëne een belangrijk onderwerp, blijkt uit onderzoek van Tork en moederbedrijf SCA. Bijna 46% van de Nederlanders is vandaag de dag nog regelmatig bezorgd om ziektes op te lopen door gebrekkige hygiëne. Deze bezorgdheid is ook terug te zien in de opvoeding van kinderen.
Goede handhygiëne belangrijker dan goede manieren of hard studeren
Niet alleen in Zuid-Soedan is handen wassen van groot belang, ook in Nederland is het een prioriteit. Tork onderzocht samen met moederbedrijf SCA de houding die gezinnen hebben tegenover hygiëne. Ruim twee derde van de ouders vindt het aanleren van een goede persoonlijke hygiëne zeer belangrijk, belangrijker zelfs dan goede manieren (58%) of hard studeren (34%). Maar liefst 90% van de ondervraagde ouders staan erop dat hun kinderen hun handen wassen voor het eten en na een toiletbezoek. Ook na de schooldag (57%) of na het aanraken van huisdieren (60%) moeten veel kinderen de handen wassen.
Handen wassen in gezondheidsposten in Zuid-Soedan
In schril contrast staat de situatie in Zuid-Soedan: hier sterft één op de zeven kinderen voor zijn of haar vijfde verjaardag. Dit is vooral te wijten aan een gebrek aan basisvoorzieningen zoals voldoende voedsel en schoon water. Kinderen zijn hierdoor extra vatbaar voor bacteriën en ziektekiemen. “Gelukkig zijn er gezondheidsposten waar moeders en jonge kinderen terecht kunnen voor ondersteuning, advies over hygiëne en gezondheid,” aldus Margo Snoek van Tork. “Ook medicatie voor bijvoorbeeld diarree en malaria is op deze posten verkrijgbaar. Handen wassen is voor medewerkers van de gezondheidsposten extra belangrijk om besmettingen te voorkomen, daarom zetten Tork en Oxfam Novib zich dit jaar in om deze gezondheidsposten van zeep en installaties voor schoon water te voorzien.”
De dag van…
Op Global Handwashing Day of Wereld ‘Was je handen’ – dag wordt in 80 landen, op 5 continenten tegelijkertijd actie gevoerd, opdat meer mensen en kinderen hun handen (kunnen) gaan wassen. Vorig jaar lag de focus van het ‘SOAP-4-SUDAN’ project van Tork en Oxfam Novib op het verbeteren van hygiëne op scholen. Tot nu toe zijn er 38 latrines, 16 regenwateropvang systemen gebouwd en 38 handwasstations geplaatst, inclusief verstrekking van zeep aan 61 scholen. De leerlingen van 55 scholen krijgen inmiddels educatie over hygiëne in het belang van het goed handenwassen om verspreiding van bacteriën tegen te gaan. Rondom Global Handwashing Day op 15 oktober ten slotte hebben ruim 4.000 Nederlandse basisschoolleerlingen zeepjes gemaakt om geld in te zamelen voor hun klasgenootjes in Zuid-Soedan. Dit jaar richt het project zich op het verbeteren van hygiëne in zorginstellingen en volgt opnieuw een relevante actie rondom Global Handwashing Day om dit onderwerp dichter bij huis te brengen.
Partnerschap moederbedrijf Tork en Oxfam Novib
De samenwerking van Tork en Oxfam Novib is onderdeel van een driejarig partnerschap tussen de charitieve organisatie en het moederbedrijf SCA, waar Tork deel van uitmaakt. Sinds 2010 slaan Oxfam Novib en SCA de handen ineen voor het verbeteren van hygiëne ter voorkoming van kindersterfte, de bevordering van onderwijs voor meisjes en de verbetering van de positie van vrouwen. Ook andere SCA-merken (Tena, Edet en Libresse) maken zich hard voor verschillende ontwikkelingsprojecten. SCA ondersteunt hiermee de door de VN geformuleerde millenniumdoelen op het gebied van onderwijs en gezondheidszorg. Gedurende de samenwerking met Oxfam Novib levert SCA via haar merken financieel een basisbijdrage, die kan worden verhoogd met speciale productacties.