Froggy, van producent Werner & Mertz, is volgens een recente studie van GfK met 34% marktleider in het segment van ecologische allesreinigers voor particulier gebruik.
Luc Van Aerden, General Manager van Werner & Mertz Consumer in de Benelux en Frankrijk, ziet een duidelijke groeicurve in het ecosegment: “Ecologische detergenten namen in Q1 2010 met 20% toe in volume en 35% in omzet ten opzichte van Q1 2009. Het aandeel van Froggy in de markt van ecologisch handafwasmiddelen steeg in het eerste kwartaal van 2010 met maar liefst 61% in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Gaat het over ecologische allesreinigers bestrijkt Froggy een derde van de markt. Dat wijst de studie van GfK uit.”
De GfK Consumer Tracking weerde bewust de “greenwashing” producten uit de studie, aangezien deze producten het houden bij groene woorden die niet met duurzame daden worden ondersteund.
Luc Van Aerden zegt daarover: “Loze woorden op een verpakking zetten is echter vragen om moeilijkheden. Bedrijven zoals het onze, die echt voor duurzaam gaan, zijn immers niet te beroerd om hun claims te laten controleren door derden. Labels en certificaten zijn een erg goede manier om de duurzame geloofwaardigheid te onderbouwen. Een derde, onafhankelijke partij gaat dan na of een merk inderdaad zo duurzaam is als het zelf beweert. Een label geeft een objectieve garantie aan je product, en onmiddellijke herkenning, goedkeuring en visibiliteit.“
De producten van Froggy dragen het Ecolabel – de zogenaamde ‘bloem’, dat door de European Union Ecolabelling Board (EUEB) wordt toegekend. “Onze producten bevatten immers detergenten van plantaardige – en dus nagroeibare – oorsprong met een volledige, biologische afbreekbaarheid en zijn bovendien vrij van twijfelachtige chemicaliën. De producten worden verpakt in flessen die 100% recycleerbaar zijn en voor minstens 65% uit gerecycleerd PET-materiaa l bestaan, dat is het hoogst haalbare percentage op dit moment. Sterker: niet alleen de Froggy-producten op zich, maar ook het volledige productieproces, voldoet aan tal van strenge milieu- en duurzaamheidsregelgevingen. We zijn bijvoorbeeld als enige reinigingmiddelenproducent erkend door de Europese EMAS-richtlijnen (“Eco-Management and Audit Scheme”) ”, vult Luc Van Aerden aan. “De studie bevestigt ons in de wetenschap dat de consument vertrouwen heeft in de visie van Froggy en de daadwerkelijke duurzame kwaliteiten van onze producten.”
www.werner-mertz.com