• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

RAI ondertekent Code Verantwoord Marktgedrag

Nieuws 6 september 2011

Amsterdam RAI BV heeft op 5 september jl. de Code Verantwoord Marktgedrag in de Schoonmaak- en Glazenwassersbranche ondertekend. De directie van Amsterdam RAI onderstreepte haar grote betrokkenheid bij de Code door de aanwezigheid van een zware delegatie die bij de ondertekening aanwezig was. Ook Clean Totaal was bij de ondertekening aanwezig.

 
Ontvangst vond plaats in de Boardroom door de directievoorzitter van de RAI Hans Bakker, manager Inkoop Rien Ligthart, directeur operations Martin van Nierop, directeur productie en gebouw Jan van den Bosch ,directeur en voorzitter tenderboard Luc Beyer en Johan Tensen Manager Corperate Communication. Voorts aanwezig waren de voorzitter Code Verantwoord Marktgedrag Kees Blokland , Sander Bisschop (Partner Rijnconsult), Ron Kronenburg (algemeen directeur GCA) en Henk Cornelisse (CleanTotaal).
 

Klanttevredenheid

Directievoorzitter Hans Bakker over de ondertekening: “Hoewel schoonmaken geen core business van de RAI is, is de schoonmaak wel zeer belangrijk voor het optimaal functioneren van de RAI. Belangrijk aspect in ons segment is de klanttevredenheid. Een schone omgeving en hoge mate van servicegerichtheid in samenhang met representativiteit, óók van de schoonmakers, draagt hier sterk aan bij. Het welzijn van een ieder die werkzaam is binnen de RAI is voor ons van even groot belang. Wij zijn door onze leverancier GCA op het bestaan van de Code attent gemaakt, dit is een fraai staaltje van partnerschap. Een dergelijk partnerschap met onze leveranciers achten we van belang en zijn mede bepalend voor het succes van de samenwerking”

Directeur operations Martin Van Nierop vult aan: “Wij kennen een uniek concept binnen de RAI namelijk het Hospitality Crew Centre. Gelegen op loopafstand van het station RAI. Dit is een keurige ontvangstruimte met gezellig zitje & koffiehoek, lockers. kleed – en douche ruimtes en kleding uitgifte balie. Hier worden ook instructies gegeven met betrekking tot huisregels en het omgaan met gasten. Alle externe partijen kunnen hier ook gebruik van maken, want wij beschouwen de medewerkers van externen als eigen RAI medewerkers en vinden het prettig als de medewerkers van externen zich met de RAI identificeren. Bedenk dat er bijvoorbeeld bij de Auto RAI sprake is van de aanwezigheid van 2.000 externe medewerkers! De klant merkt hier niets van en denkt met RAI medewerkers van doen te hebben”, aldus Van Nierop. Het blijkt echter dat de schoonmaak tot dusverre geen gebruik van deze faciliteit. Dienstverlenend Schoonmaakbedrijf GCA heeft een eigen ingang, kantoor en soortgelijke faciliteiten binnen de RAI. Wellicht wordt nu verder bekeken in hoeverre dit binnen het Hospitality Crew Centre ingebed kan worden?

 
Facilities versus Inkoop
Interessant was de discussie die ontstond tussen Kees Blokland (rechts op de foto), Hans Bakker (midden op de foto), Luc Beyer en Ron Kronenburg (links op de foto) over het verval in de schoonmaakmarkt. Enerzijds noemden zij als oorzaak van dit verval de passieve houding van de schoonmaakbedrijven en anderzijds een verschuiving van de macht aangaande de inkoop van facilitaire diensten. In de loop der tijd is deze namelijk verlegd van het aspect deskundigheid (Facilities) naar een meer financieel gerelateerde focus (Inkoop). Facilities staat in de regel nog steeds hiërarchisch lager binnen het organogram van bedrijven. Het ontstane gemis aan deskundigheid wordt vervolgens ingehuurd, hetgeen het belang de rol van (de bonafide) schoonmaakadviseurs onderstreept.
Bakker hierover:”Ik besef mij dat marktgedrag beïnvloeding op de loer ligt bij verdere detaillering vanuit de Commissie Verantwoord Marktgedrag met betrekking de uitwerking van de Code. Vooral daar waar het benoemen van prestatienormen en kwaliteit normeringen betreft. De NMA zal dit bewaken. Wij zullen dit intern dan ook zelf nader uitwerken hoe wij de Code een gestructureerde plek gaan geven in de tenderprocedures. De sociale elementen sluiten prima aan bij ons personeelsbeleid. Wij zijn blij de Code vandaag te ondertekenen en zullen onze verantwoordelijkheden die hiermede verband houden zonder meer nemen.”
 

Bron: Clean Totaal

 

Reageren? redactie@acceptatie.cleantotaal.nl

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Onderzoek diversiteit
24 mrt

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling
24 mrt

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma
20 mrt

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Kärcher
19 mrt

Kärcher dik tevreden met cijfers

RVU
17 mrt

Verkennend gesprek over nieuwe RVU en uitspraak Europees Hof

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Onderzoek diversiteit

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Vacatures
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand