Vijfentwintig Nederlandse topbedrijven gaan samen hun schouders zetten onder het verbinden van culturen in hun bedrijven. Dit doen ze door deel te nemen aan het zogenoemde Nationaal Integratie Diner.
De bedrijven – waaronder Ernst & Young, Nationale Nederlanden, Schiphol Groep, KPMG en Corio – hebben hiervoor woensdagavond 30 mei een gezamenlijk manifest ondertekend. Hiermee geven zij aan dat zij zich gaan zich inzetten voor het evenement waarbij duizenden mensen uit verschillende culturen elkaar ontmoeten. Doel van het Nationaal Integratie Diner is om op woensdag 10 oktober in heel Nederland maar liefst 5.000 dinertafels te ‘vullen’. Hiermee wordt bijgedragen aan duurzame verbindingen op de werkvloer. Initiatiefnemers van het diner zijn de bedrijven Asito en &samhoud.
Door deel te nemen aan het Nationaal Integratie Diner kunnen organisaties bijdragen aan het positief inzetten van de aanwezige culturele diversiteit. “Bij Asito werken 10.000 mensen van meer dan 90 nationaliteiten”, vertelt Ron Steenkuijl, commercieel directeur van Asito: “We laten dagelijks zien dat we met zo’n diverse groep elke dag een topprestatie kunnen leveren. Niet ondanks de verschillen, maar dankzij.“ Salem Samhoud, directeur van &samhoud is het hiermee eens. “Wij geloven in de kracht van diversiteit en complementariteit. Samen eten zorgt voor verbinding tussen medewerkers. In ons land moeten we niemand uitsluiten en moet alle creativiteit worden benut.”
Deelnemende organisaties
Deelnemende bedrijven organiseren onder de koepel van het Nationaal Integratie Diner hun eigen diners waarbij personeelsleden met uiteenlopende achtergronden elkaar ontmoeten en van elkaar leren. Hierbij dineren werknemers met verschillende culturen en hiërarchische posities samen op kantoor, bij medewerkers thuis of op centrale locaties. Naast de vijfentwintig deelnemende organisatie kunnen ook andere geïnteresseerde bedrijven meedoen. Zij kunnen zich aanmelden via www.nationaalintegratiediner.nl.
Nationaal Integratie Diner
Het Nationaal Integratie Diner wordt gehouden op woensdag 10 oktober a.s. en bestaat uit diners waarbij de deelnemers praten over elkaars culturen. Diners kunnen plaatsvinden bij collega’s thuis, op de werkvloer en bij regionale hotspots. ‘Proef de kracht van het verschil’ is het motto van 2012. Tijdens het evenement komt dit volop tot uiting. Het doel is om dit jaar tienduizenden mensen met elkaar in verbinding te brengen aan 5.000 tafels. Tijdens het startschot op 30 mei heeft tweesterrenkok Moshik Roth van &samhoud places gezorgd voor een spetterend kick-off diner met een menu geïnspireerd op ingrediënten uit diverse culturen.
Asito
Asito is, met bijna 100 lokale vestigingen, de facilitaire dienstverlener met de hoogste dekkingsgraad in Nederland. Asito heeft zich van een schoonmaakbedrijf ontwikkeld tot een vraaggestuurde aanbieder van een zeer breed pakket aan facilitaire diensten. Het bedrijf heeft ca. 10.000 gekwalificeerde medewerkers met 90 verschillende nationaliteiten, die zich inzetten om voor opdrachtgevers een optimaal resultaat te bereiken. Asito is ook initiatiefnemer van het project 1.000.000 druppels waarbij het doel is om een miljoen mensen duurzamer te laten leven.
&samhoud
&samhoud is een visiegedreven, ‘gewoon ongewoon’ adviesbureau dat duurzame waarde creëert voor medewerkers, organisaties, aandeelhouders en maatschappij. Het hoger doel van &samhoudt luidt: Together we build a brighter future. We achieve breakthroughs by inspiring and connecting people. De blauwe bal met het &-teken is het symbool voor verbinding.