• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

12 nieuwe Code ondertekenaars

Nieuws 12 juni 2013

Op dinsdag 4 juni ondertekenden 12 organisaties de Code Verantwoordelijk Marktgedrag schoonmaak- en glazenwasserbranche op een regionale ondertekeningbijeenkomst in Apenheul.
 
De ondertekenaars zijn: Bezemer & Kuiper Advies en Training, Branderhorst Cleaning & Service bv, Clean Trend vof, Clear4Clean, Marcella De Schoonmaakspecialist BV, Multi-Clean B.V., Orion schoonmaakbedrijf, Pro Facility BV, Qbuzz B.V., Schoonmaakbedrijf van Adrichem B.V., Schoonmaakbedrijf Waalre en Stichting Thuisvester.
 
Onder leiding van Kees Blokland, voorzitter van de commissie Code, ontstond een boeiend gesprek onder de ondertekenaars over diverse vraagstukken met betrekking tot de Code. “De Code creëert bewustwording van taken, rollen en wijze van omgaan met elkaar”, was een belangrijke conclusie uit deze regionale ondertekeningronde.
Tijdens de bijeenkomst zaten schoonmaakbedrijven, opdrachtgevers en makelaars/intermediairs aan tafel. Vanuit diverse invalshoeken werd gesproken over het belang om open, eerlijk en met respect in gesprek te blijven.
Zo laat mevrouw Kuiper (Bezemer & Kuiper Advies en Training) weten dat de Code haar aan het denken heeft gezet over de relatie die zij heeft met haar ‘eigen’ schoonmaker. Kuiper: “De Code creëert een moment van bewustwording van eigen opdrachtgeverschap. Maak eens een ander praatje met de schoonmaker dan alleen over het weer. Vraag ook naar ervaringen met het werk. Bespreek hoe je de kwaliteit van het schoonmaakwerk samen kunt verbeteren.”
 
Sociaal gezicht
Uit het gesprek bleek dat de ondertekenaars zich in het sociale, open en communicatieve karakter van de Code herkennen. De heer Branderhorst van het gelijknamige Branderhorst Cleaning & Service B.V. gaf aan dat het belangrijk is dat je als organisatie een sociaal gezicht laat zien. Juist naar medewerkers toe. “En hierbij is de Code een mooi instrument”, aldus Branderhorst.
De heer Van Holten van Qbuzz B.V. benadrukte dat je in het gesprek met schoonmaak-bedrijven niet alles hoeft dicht te timmeren. Van Holten: “Zorg dat je als opdrachtgever kaders hebt die kunnen worden ingevuld, maar geef schoonmaakbedrijven de vrijheid om hun zaken te regelen. Ons beleid sluit op dit punt naadloos aan bij het gedachtegoed van de Code. “
De heer Jordaan van schoonmaakbedrijf Waalre gaf aan dat korte communicatielijnen, zoals ook in de Code omschreven, belangrijk zijn. “Als er klachten zijn, word ik gebeld. Dit vertrouwen in elkaar is cruciaal voor een goede samenwerking. “
 
Kleinere bedrijven
Naast herkenning met de gedragsregels uit de Code, kwamen ook de uitdagingen aan bod. Blokland: “Makelaars ervaren bijvoorbeeld dat kleinere schoonmaakbedrijven kwalitatief goed schoonmaakwerk leveren, maar vaak niet door een aanbestedingstraject komen. Door de Code te ondertekenen, kunnen juist ook kleinere schoonmaakbedrijven zich in de markt onderscheiden.”
Inmiddels hebben meer dan 720 bedrijven de Code ondertekend.
 

www.codeverantwoordelijkmarktgedrag.nl

                                              
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Onderzoek diversiteit
24 mrt

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling
24 mrt

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma
20 mrt

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Kärcher
19 mrt

Kärcher dik tevreden met cijfers

RVU
17 mrt

Verkennend gesprek over nieuwe RVU en uitspraak Europees Hof

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Onderzoek diversiteit

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Vacatures
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand