• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

Relaties Hago Zorg denken na over prestatie-inkoop

Nieuws 21 oktober 2013

Op 3 oktober jl. organiseerde Hago Zorg het Symposium Innovatief Aanbesteden. In het GelreDome in Arnhem werden relaties van Hago Zorg bijgepraat over het thema prestatie-inkoop.

 
Volgens sprekers Marcel Vermeulen (unithoofd regie contracten) en Jeroen Veenendaal (inkoopmanager) van het Erasmus MC is het belangrijk de expertrol van de leverancier te erkennen en de mogelijkheid te geven zijn expertise te delen. “Dikke boekwerken met een gedetailleerd verhaal waarin de leverancier van facilitaire dienstverlening minutieus wordt verteld hoe zij moet schoonmaken. Daar wilden we vanaf. Als je brood koopt bij de bakker, ga je hem toch ook niet vertellen hoe hij dat brood moet bakken?”
 
Erasmus MC koos voor een aanbestedingsmethode waarin de toegevoegde waarde van schoonmaak centraal staat. Door budgetten vast te zetten is er focus gelegd op het verkrijgen van een technisch en hygiënisch schoon ziekenhuis en maximale patiënt- en medewerkerstevredenheid.
 
BVP
Spreker Guido Koreman, betrokken bij de introductie van het Best Value Procurement (BVP), oftewel prestatie-inkoop, gedachtegoed in Nederland, hield een presentatie over de beginselen en principes van BVP. Zelfverzekerd hield hij een duidelijk verhaal en beantwoorde diverse, soms kritische, vragen. In de afgelopen vijf jaar heeft Koreman 16 projecten, van de honderden die er inmiddels zijn geïnitieerd, begeleid op basis van BVP. Deze projecten hebben een geschatte totale inkoopomzet van €2 miljard. Een mooi bedrag, maar volgens Koreman is er nog veel te halen.
 
Koreman: “BVP geeft leveranciers de mogelijkheid zich te onderscheiden van de rest. Feit is dat een echte vakman geen moeite of angst heeft om te vertellen hoe hij een project wil gaan aanpakken. De invulling van de dienstverlening is hiermee leidend, niet de prijs. Een inkoper kan nu kiezen voor de leverancier die het best past bij het project.”
 
Margot van Leijen, commercieel directeur Hago Zorg, deed een promotionele duit in het zakje: “Door niet meer te focussen op de laagste prijs, maar juist op de expertise van de partijen, zal de kwaliteit van de dienstverlening uiteindelijk omhoog gaan. Hago Zorg gelooft daarom dat deze manier van aanbesteden de toekomst heeft. Op die manier kan immers de meeste waarde gecreëerd worden, zowel voor opdrachtgever als opdrachtnemer.” Waarvan akte.
 

www.hagozorg.nl

 

Lees ook het artikel: Prestatie-inkoop in Schoonmaakland: Hype of succes?

 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Onderzoek diversiteit
24 mrt

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling
24 mrt

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma
20 mrt

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Kärcher
19 mrt

Kärcher dik tevreden met cijfers

RVU
17 mrt

Verkennend gesprek over nieuwe RVU en uitspraak Europees Hof

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Onderzoek diversiteit

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Vacatures
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand