‘Hospitality is voor schoonmaakbedrijf CSU een strategische keuze’. Die boodschap bracht CSU directeur Rob Meulendijks tijdens het congres 'De wondere wereld van hospitality' dat CSU 23 september jl. voor zo’n 100 opdrachtgevers in de Efteling hield.
“Bedrijven en instellingen buiten de gastvrijheidsindustrie kunnen prima gebruikmaken van dienstverleningsconcepten uit de internationale hotellerie”, aldus spreker Jaap Funnekotter. ”Denk als facilitaire afdelingen niet te veel vanuit processen, maar vanuit de behoefte van de eindklant. Kijk wat men echt belangrijk vindt. Een eindklant kan de vaktechnische aspecten niet doorgronden. De basisbehoefte moet op orde zijn, maar de toegevoegde waarde zit in de extra’s. Met een schoon toilet oog je geen applaus. In een restaurant bepaalt het eten ook niet in hoofdzaak de beoordeling, maar de sociale beleving. Het gaat om de ontvangst, de ambiance en het vertrek.'
Bert Smit, MSc, Senior Lecturer NHTV en belevingsonderzoeker ging vanuit de wetenschap in op de vraag of facilitaire afdelingen wel genoeg uitgaan van de eindklant. Daarmee kunnen bedrijven nog beter de waarde van gastvrijheid voorspellen. Marc van der Linden, Raad van Bestuur Eneco ging in op de strategische bedrijfskeuze voor een integrale aanpak van klantgerichte dienstverlening: 'Hospitality binnen FM is daar binnen Eneco World een logisch onderdeel van.'
Na een vragensessie met de sprekers sloot Olaf Vugts, lid van de Raad van Bestuur en Directeur Imagineering van de Efteling, de dag af. In zijn verhaal over storytelling maakte hij duidelijk dat hij geen kaartjes verkoopt, maar herinneringen. Vugts: 'Je moet ook als facilitaire afdeling of als bedrijf er aan blijven werken om de magie van gastvrijheid elke dag opnieuw tot leven te brengen.'
Op de foto v.l.n.r.: Rob Meulendijks, Directeur CSU/ Bert Smit, MSc, Senior Lecturer NHTV/ Sacha de Boer, dagvoorzitter/ Olaf Vugts, lid van de Raad van Bestuur en Directeur Imagineering Efteling/ Jaap Funnekotter, Gastvrijheidspecialist.