Rabobank heeft haar gedachten over de schoonmaakbranchebranche in 2016 op papier gezet. Weinig nieuws onder de zon en het open deuren intrappen gehalte is gewoontegetrouw hoog. Maar dat u wel even weet hoe de heren en dames van achter glazen facades tegen de schoonmaak aankijken, mocht u op zoek zijn naar financiering.
Rabobank verwacht dat voor 2016 het volume in de schoonmaakbranche stabiel blijft (daling van -1% tot groei 1%). Ondanks de aantrekkende economie schrijft de bank dat de druk op de hoeveelheid schoon te maken m2 aan zal houden, dit als gevolg van de trend van Het Nieuwe Werken. Daarnaast heeft de inbesteding van schoonmaak door de rijksoverheid een negatief effect op het volume. De branche kent lage toetredingsdrempels, waardoor de concurrentie en prijsdruk hoog zijn. De marges zijn laag. Bedrijven proberen door fusies, overnames en samenwerkingsverbanden de kosten te reduceren en de marges te verbeteren. Gezien de prijsdruk en de hoge mate van concurrentie, is het sentiment voor de branche neutraal.
Verhoog uw efficiency en zorg voor onderscheidend vermogen
De prognose voor de middellange termijn ziet de bank neutraal. Klanten zien schoonmaak als een commodity. Schoonmaakbedrijven moeten zorgen voor onderscheidend vermogen en toegevoegde waarde. Bijvoorbeeld door te kiezen voor verbreding of specialisatie, zoals reiniging bij calamiteiten of in de gezondheidszorg. U, als schoonmaakondernemer, moet kritisch blijven kijken naar de kosten en manieren zoeken om de efficiency te verhogen, bijvoorbeeld door te innoveren en meer gebruik te maken van technologische mogelijkheden. De interne werkprocessen kunnen verder worden verbeterd, bijvoorbeeld door digitaal bestellingen voor nieuwe schoonmaakmiddelen door te geven. Ook is het mogelijk de klant bijvoorbeeld realtime inzicht te geven in schoongemaakte ruimten en de gewerkte uren.
Trends
Rabobank signaleert volgende trends:
- Verbreding van de dienstverlening. Deze trend ziet men al jaren, vooral bij de grotere schoonmaakorganisaties. Deze verzorgen, naast schoonmaak, bijvoorbeeld ook klein onderhoud (zoals het verwisselen van lampen en sloten), catering, portier- en tuinwerkzaamheden. Zij leveren een totaalpakket. Daarnaast zien we een verbreding richting schoonmaken in de zorgsector;
- Toenemende concurrentie door groeiend aantal schoonmaakbedrijven. Dit zorgt voor extra druk op de prijs en de noodzaak om onderscheidend te zijn;
- De markt krijgt steeds meer te maken met partijen tussen de opdrachtgever en schoonmaakbedrijf. Deze partijen zijn bemiddelaar/ makelaar en zorgen voor nog meer druk op de prijs;
- Verschuiving van inspanningscontracten naar output- en prestatiecontracten. Bij output- en prestatiecontracten staat niet de prijs centraal maar de prestatie. Bij aanbestedingen is er een vast budget en de onderneming die voor dat budget de meeste kwaliteit en toegevoegde waarde kan leveren, wint de aanbesteding;
- Beleving: Bij het meten van de schoonmaak kan er worden gekeken naar kwaliteit en beleving. Er wordt steeds meer gemeten op basis van beleving. Daarbij neemt ook de populariteit van de dagschoonmaak toe. Voordeel daarvan is dat de schoonmaker zichtbaarder wordt, een rol kan innemen als gastvrouw/man en meer betrokken raakt bij de organisatie waar hij/zij schoonmaakt.
Kansen en bedreigingen
Rabobank signaleert volgende kansen en bedreigingen:
- Concurrentie van branchevreemde toetreders zoals beveiligingsbedrijven, schilderbedrijven en cateraars;
- Beter inspelen op specifieke wensen van de klant, hem nog beter ontzorgen;
- Ondernemers in het MKB hebben moeite te voldoen aan de eisen uit het aanbestedingstraject. Combinatievorming, door gezamenlijk met andere zelfstandigen in te schrijven, biedt nieuwe kansen.
Contracttermijn
Rabobank signaleert dat de afgelopen jaren de contracttermijn is gedaald van 7-10 jaar naar circa 3 jaar. Opdrachtgevers willen de optie hebben om eens per twee à drie jaar opnieuw het aanbod te inventariseren en een nieuw of aangepast contract af te sluiten, al dan niet met een ander schoonmaakbedrijf. Volgens de bank worden de laatste tijd weer meer langeretermijncontracten afgesloten. Als reden hiervoor wordt aangegeven dat er behoefte is aan continuïteit, en sommige opdrachtgevers zien in dat er pas na een goede inwerkperiode efficiënter kan worden gewerkt. Daarnaast heeft de code Verantwoord Marktgedrag geleid tot langere contracttermijnen. Aldus Rabobank
Kenmerken branche
De branche kent een groot aantal startende ondernemers. De toetredingsdrempel is over het algemeen laag: weinig investeringen en geen ondernemersopleiding. Enkele jaren praktische schoonmaakervaring, vertrouwen in eigen kunnen en een netwerk van potentiële klanten volstaan voor een eigen schoonmaak- of glazenwassersbedrijf. Toegenomen voorschriften op het gebied van veiligheid zorgen wel voor aanvullende investeringen.
www.rabobankcijfersentrends.nl