Door Hans Sinnige
De reinigingsmiddelen markt kent leidende merken en huismerken zogenaamde private labels. In de consumenten sector is dit meer uitgesproken het geval dan in de markt voor institutionele en industriële producten (verder aangeduid als I&I producten). In dit artikel willen we een aantal vragen over private labels beantwoorden en het verschil tussen een consumenten huismerk en een I&I private label belichten.
De volgende aspecten zullen worden belicht:
- Wie verkoopt private labels en waarom doet men dat?
- Als ik een private label wil en ik heb geen eigen research en geen eigen productiefaciliteiten, hoe ga ik dan te werk?
- Hoe zit het met de verantwoordelijkheid voor wettelijke verplichtingen zoals labelling, verstrekken van veiligheidsinformatiebladen, melding van receptuur bij anti-gif centra etc,?
Heel actueel, hoe zit het met de verplichtingen van producenten en dozenschuivers onder REACH en CLP? Realiseert u zich wel dat een dozenschuiver die zijn producten van buiten de EU importeert voor REACH ineens promoveert tot producent met alle verplichtingen van dien.
De verantwoordelijkheid voor het hebben van een productdossier, correcte labelling, leveren van veiligheidsinformatiebladen (voor I&I producten) of het plaatsen van de grondstoffen op een website (voor de consumentenproducten), aanmelden van een product bij een anti-gifcentrum, alle verplichtingen die voortvloeien uit de REACH en CLP wetgeving etc., ligt bij degene wiens naam en adres als markt verantwoordelijke op het etiket staat. Dat is dan ook de reden dat sterk aangeraden wordt met een serieuze en kundige menger in zee te gaan als een eigen merkproduct gewenst is dan wel een ter zake deskundig persoon in dienst te nemen. Het voert te ver om in dit artikel alle wettelijke verplichtingen van een verkoper van reinigingsmiddelen op een rijtje te zetten. Dat is een uitdaging voor een volgend artikel met de mogelijke titel: “Het productdossier en nog veel meer ellende als ik een reinigingsmiddel wil verkopen”.
Hans Sinnige is vertegenwoordiger van MKB bedrijven in de reinigingsmiddelen branche in verschillende overleg structuren. Hij is tevens directeur van Chemisch Adviesbureau Kievit en lid van de redactieraad van Clean Totaal.
Reageren: redactie@acceptatie.cleantotaal.nl