• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

Reacties op Code Verantwoord Marktgedrag

Artikelen Code Schoonmaak 31 mei 2011

De redactie van Clean Totaal heeft al een flink aantal reacties mogen ontvangen op de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassersbranche.   

 

Ook reageren: redactie@acceptatie.cleantotaal.nl

 

 

Hago
Het is bijzonder dat de dialoog tussen betrokken partijen vandaag de dag heeft geleid tot een code die niet alleen door de branche, maar ook in de volle breedte door overheid en opdrachtgevers wordt gedragen. Wij zijn dan ook bijzonder blij dat meerdere partijen hun verantwoordelijkheid nemen om een kentering in de schoonmaakbranche te bewerken die nodig is om vakmanschap terug te brengen op de werkvloer.
Idealiter hadden we graag gezien dat verantwoord opdrachtgever- en werkgeverschap zo concreet mogelijk waren vastgelegd in de code, zoals een maatstaf voor reële productie- en prestatienormen, een gangbaar uurtarief of een minimale contractsduur. De Nederlandse Mededingsautoriteit staat echter niet toe dit soort kwantitatieve grenzen op papier te stellen, aangezien dat in strijd is met de mededinging. We zien dan ook vooral een belangrijke meerwaarde in het feit dat de code door meerdere partijen en in samenspraak is opgesteld. En dat er een vervolg is gegeven aan de dialoog naar aanleiding van de stakingen vorig jaar in de vorm van een gedragscode, zodat we elkaar blijvend attenderen te handelen naar de geest van de intenties. Nu heeft een dergelijke gedragsverandering altijd meer tijd nodig dan bijvoorbeeld een wetswijziging. Er is geen mogelijkheid direct consequenties te verbinden aan het niet naleven van de code, en de vraag is dan ook of deze ‘light’-versie voldoende zoden aan de dijk gaat zetten. Voor ons is de code in ieder geval nog niet ambitieus genoeg. Het had scherper gemogen. En dat laten we ook zien. Hago Next is zomaar een voorbeeld van hoe we het eigenlijk met zijn allen moeten willen; een open begroting, marges alleen in rekening brengen bij behaalde doelstellingen, hoge ambitie en transparantie op klant- en medewerkertevredenheid en maximaal duurzaam. Maar afgezien daarvan, is het belangrijkste dat de discussie op gang is en we gezamenlijk de intentie uitspreken om de branche duurzaam te verbeteren.
Punt is wel dat de code van opdrachtgevers verwacht dat ze redelijk veel kennis en expertise in huis hebben om de contracten van schoonmaakbedrijven goed te kunnen beoordelen. Het is goed als deze transparant en controleerbaar zijn, maar het zou niet mogen resulteren in te veel voorschrijven en vooraf invullen hoe een schoonmaakbedrijf de schoonmaakwerkzaamheden moet uitvoeren. Dat is aan het vakmanschap van het schoonmaakbedrijf, en juist daarin ligt ook het onderscheidend vermogen van schoonmaakbedrijven om opdrachtgevers een alternatief te bieden voor inkopen op prijs.
Alhoewel de code, zoals zelf verwoord, niet dwangmatig wordt ingezet, mag van ons nadrukkelijk transparant naar buiten komen welke partijen handelen naar de geest van de letter. Wij geloven niet dat het aanspreken van de partij in kwestie alleen voldoende effect zal sorteren. Een eerste waarschuwing, maar daarna publiekelijk bekend maken wanneer een partij tegen de alom gerespecteerde gedragsregels acteert. Kenbaar maken wie het manifest tekenen, maar dan ook aan de schandpaal wanneer het bij louter woorden blijft. Anders nemen we onszelf niet serieus. Daarin zien wij ook een belangrijke rol voor ons weggelegd als schoonmaakbedrijf. Onze verantwoordelijkheid nemen om transparant te durven zijn over het naleven van de code voor een gezonde markt en elkaar hierop aanspreken zonder angst voor verlies van een opdracht. Die uitdaging van we graag aan.
 

 

CNV Vakmensen  

CNV schoonmaak is natuurlijk positief over de code verantwoordelijk marktgedrag.
De code erkent dat meerdere partijen verantwoordelijkheid hebben. Daar was nogal wat discussie over. We hadden het liefst gezien dat er meer concrete normen in de code zouden zijn opgenomen. Maar uit mededingingsoogpunt kan dat echter niet. Je zult dus nog wel de nodige discussie krijgen wat nu een reële prijs etc. is. De grote afwijkingen zouden niet meer voor moeten komen. € 15,- voor een uur schoonmaken is bijvoorbeeld geen reële prijs… De code is dan ook niet DE oplossing voor alle problemen maar is wel weer een stap verder. Een stap die goed gevolgd gaat worden en vakbonden meer mogelijkheden geeft om discussie over de manier van omgaan met mensen aan de orde te stellen. Daarmee zijn we nog lang niet klaar en dat zullen we ook niet nalaten.
 
 
OSB-segment AWOG (Koos Stuyvers)
Als voorzitter van OSB-segment AWOG ben ik verheugd over het tot stand komen van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Er zal hopelijk meer realiteitszin ontstaan in de afspraken die in onze branche gemaakt worden. Dit geldt zeker ook voor de uitbesteding van het glazenwassen. Het is daarom goed dat expliciet in de code staat benoemd dat alle goede initiatieven en afspraken ook gelden voor onderaanneming. Voor alle partijen valt hier nog veel te winnen.
 
 
Key Quality (facilitair adviesbureau) 
Als Key-Quality zijn wij hier bijzonder blij mee. Al geruime tijd proberen wij kwaliteit beter op de kaart te zetten. Steeds opnieuw bleek echter dat de druk binnen de schoonmaakmarkt zo groot was dat van verantwoordelijk marktgedrag geen sprake was. Steeds meer partijen in de markt worden zich er nu van bewust dat het zo niet verder kan. Door het opstellen van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag geven vrijwel alle marktsectoren aan het probleem serieus te nemen. Door het ondertekenen van deze code geven de individuele marktpartijen bovendien aan hun verantwoordelijkheid te nemen om een bijdrage te leveren aan het verbeteren en oplossen van de problematiek. Als Key-Quality hebben wij er onlangs voor gekozen om lid te worden van de VMS. De reden hiervoor was dat wij van mening zijn dat wij op deze wijze het beste een bijdrage kunnen leveren aan het oplossen van de problematiek waar de code voor in het leven geroepen is. Uit de Code blijkt dat de gezamenlijke marktpartijen die geparticipeerd hebben in het tot stand komen van de code eveneens kiezen voor de VMS. De VMS wordt gezien als dé organisatie die zich sterk maakt om transparantie, zorgvuldigheid, onafhankelijkheid en professionaliteit zo goed mogelijk op de kaart te zetten. Binnen de VMS wordt momenteel hard gewerkt aan het tot stand komen van een erkenningsregeling voor makelaarsbureaus, waarbij de code leidend zal zijn.
Als makelaars in schoonmaakdienstverlening kunnen wij een serieuze bijdrage leveren aan een verbetering van het verantwoordelijk marktgedrag. Zo kunnen wij bijvoorbeeld in onze bestekken verwijzen naar de code of kwalitatieve aspecten steeds opnieuw koppelen aan de inhoud van de code. Waar wij ons echter nog enige zorgen over maken is de wijze waarop het naleven van de code gehandhaafd zal worden. Hierin zullen de diverse brancheorganisaties een belangrijke rol moeten vervullen. Bij de VMS wordt dit goed in de steigers gezet, maar geldt dit ook voor andere brancheorganisaties? Naast het feit dat verantwoordelijk marktgedrag permanent op de agenda moet blijven staan, dienen alle betrokken brancheorganisaties procedures te ontwikkelen waarin beschreven wordt hoe men omgaat met onverantwoordelijk marktgedrag. Tevens dient vastgesteld te worden wat de consequenties zijn van onverantwoordelijk marktgedrag. Vooralsnog zijn wij in elk geval zeer positief over het initiatief en de inhoud van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag!
 
 
ACP – Maurice Rutgrink (MKB schoonmaakondernemer en eigenaar Glazenwassersweblog) 
Na het lezen van het document heb ik een aantal conclusies durven trekken.
 
  1. De code is opgesteld door mensen met voldoende achtergrond, ervaring en/of opleiding die zich er niet met een Jantje van l
    eiden hebben afgemaakt.
  2. Grote(re) opdrachtgevers hebben hun facilitaire partners mogelijk onder druk gezet om te komen tot uitvoering van de geraagde werkzaamheden. NS en Schiphol kunnen zich helemaal geen stakingen veroorloven en hebben al moeite genoeg met hun core business. Derhalve hebben zij de facilitaire dienst uitbesteed aan professionals.
  3. Indien deze opdrachtgevers een code dienen te ondertekenen wat een zekere garantie inhoudt dat zij i.g.g. op de werkvloer geen problemen meer tegen gaan komen, is dat in hun voordeel.
  4. Voordeel voor schoonmakers m/v is dat zij tenminste kunnen gaan werken tegen de gangbare normen.
  5. De samenstellers van deze code gaan er dus van uit dat alle mensen cq bedrijven in den beginnen in geen geval de goedheid zelve zijn. Een aanname die ik nooit zal durven aannemen en/of verkondigen.
  6. Opdrachtgevers moeten niet meer kijken naar de goedkoopste inschrijver maar naar de economisch meest voordelige inschrijving. In technische zin zie ik het verschil in beide termen niet.
  7. De code is tot stand gekomen door de medewerking van de top 10 opdrachtgevers en nemers. De medewerking aan deze code is geheel vrijwillig. Ik zie geen enkele mogelijkheid deze code te hanteren in het MKB en dan ook nog winst te maken.
  8. SMB beklagen zich dat opdrachtgevers tenders uitzetten tegen 15 euro per uur. Maar wie biedt die 15 euro aan, zou je dan mogen afvragen. Ik kan niet onder de 20 euro excl. btw werk aanbieden zonder verlies te draaien. Maar er heerst een tendens om een tender kost wat koste binnen te halen en de winst te behalen in het meerwerk. Hiervoor heb je de medewerking nodig van een opdrachtgever. Doet die niet mee aan dit spelletje, heb je als bedrijf een probleem. Mag je het dan de opdrachtgever kwalijk nemen?
  9. Opdrachtgevers in het MKB hebben geen enkele boodschap aan de schoonmaak CAO. Als zij van SMB wisselen wil men niet dezelfde schoonmakers m/v terug zien in een ander jasje. Dus hoe wij dan toch de CAO dwingend willen voorschrijven is een hot item voor de bonden, lijkt mij.
  10. Personeel verplicht zich bij het tekenen van deze code tot de maximale inspanning op elk gebied. Dus ook in de inburgering, Nederlandse taal, collegialiteit, mee werken aan een positief. beroepsbeeld etc. etc. Gelooft u dit zelf? Het merendeel van de mensen werkt omdat het moet. Hun enige interesse is hoe zij de te werken tijd zo simpel mogelijk doorkomen en voortijdig het pand kunnen verlaten.
  11. Waarom zou ik dan niet mee tekenen? Omdat het weer een administratie betekent die bij gehouden moet worden. In het MKB liggen de grenzen tussen klant en SMB veel vager en is persoonlijk contact meer de norm. Daarnaast dient een opdrachtgever inspecties mogelijk te maken. Als ik mijn klanten ken, zullen er weinig klanten bereid zijn daar enige tijd en moeite in steken. Ik zou dan wel met de inspectie rond mogen lopen, maar de klant zelf zal niet mee lopen. Tenzij hij denkt voordeel te behalen.
Zolang de code niet verplicht wordt gesteld, is het een papieren tijger. Bedacht en uitgevoerd door mensen die deze materie vanachter een bureau bekijken. De kleine(re) ondernemer zal hier geen tijd voor vrij willen en kunnen maken omdat de dagelijkse leiding van het bedrijf hem al meer dan genoeg werk oplevert. En cru gezegd, ieder uur die een kleine ondernemer werkt zonder dat er inkomsten tegenover staan, is een verloren uur. Kleine bedrijven in de glazenwassers- en schoonmaakbranche hebben al moeite genoeg om in deze barre tijden het hoofd boven water te houden. Die gaan echt niet ook nog dit soort frivoliteiten bedacht door mensen die iedere maand hun salaris automatisch gestort krijgen implementeren in een bedrijf dat toch al hoofdzakelijk klant gericht moet werken. In het MKB is er geen formele code afgesproken, maar wil je klanten behouden, dien je zelf zorg te dragen voor je imago en dat van je medewerkers. Daar heb je deze code niet voor nodig!
 
 
PIANOo (expertisecentrum) 
PIANOo, het expertisecentrum aanbesteden van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie is verheugd dat de Code Verantwoordelijk Marktgedrag is verschenen en breed wordt gedragen. Wij vinden het ook een heel goede zaak dat op deze manier invulling gegeven wordt aan het Manifest Maatschappelijk Verantwoord Inkopen en Ondernemen. Een betere relatie tussen overheidsopdrachtgevers, opdrachtnemers en werknemers is in onze visie van groot belang. Alle partijen zijn gebaad met een goed contract dat gebaseerd is op een faire marktprijs. Zoals Koos Blokland terecht opmerkt: de wederzijdse belangen zijn groter dan de verschilpunten. PIANOo hoopt dan ook dat het toepassen van deze Code bijdraagt aan een volwassen marktwerking in de schoonmaaksector. Wij hebben daar zelf aan willen meewerken door het organiseren van bijeenkomsten tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers, de zogenaamde marktontmoetingen. Deze ontmoetingen hebben in onze ogen in ieder geval al geleidt tot een open discussie en verbeterde verstandhoudingen; iets wat tot voor kort niet denkbaar was.
Tijdens de regionale bijeenkomsten die PIANOo dit voorjaar heeft georganiseerd is de Code al door Peter Specker (Ministerie van OCW) en Nico Koch (OSB) onder de aandacht van de inkopers en facilitaire managers gebracht. Op het recente PIANOocongres (850 deelnemers) van 26 mei verzorgden beide heren wederom een drukbezochte sessie. Hier bleek veel animo voor het toepassen van deze Code.
Wij hopen dat ook van harte dat het getoonde animo daadwerkelijk leidt tot het breed toepassen van de Code. Wij bevelen het gebruik ervan in ieder geval van harte aan. PWij zijn heel benieuwd naar de eerste praktijkervaringen en zullen daar ook veel aandacht aan gaan besteden. Het is namelijk onze ervaring dat er niets zo goed werkt als het leren van de ervaringen van collega’s en het zelf toepassen van goede voorbeelden. PIANOo wil nog van deze gelegenheid gebruik maken om alle partijen die betrokken waren bij het opstellen van de Code te feliciteren met het mooie resultaat van dit vrijwillige initiatief. Wij hopen dat het succesvol toepassen van deze Code binnen de schoonmaaksector een inspiratie zal vormen voor andere sectoren.
 
 
Asito 
Asito is positief over de code als resultante van een lange weg waarin opdrachtgevers en opdrachtnemers elkaar in een wurggreep te pakken hebben. Een kluwen waar niemand op persoonlijke titel meer uit kwam met uiteindelijk de stakingen als gevolg. Ondanks dat de code weinig echte harde criteria omvat om de sector te reguleren is het een baanbrekende aanzet om te komen tot gezonde marktverhoudingen. Waar het volgens Asito om gaat is dat er een beweging op gang komt waarin opdrachtgevers en opdrachtnemers vanuit de code met elkaar in gesprek gaan om tot heldere, oprechte afspraken te komen omdat zij BEIDEN van mening zijn dat het anders kan en moet. Vanuit deze intrinsieke motivatie kunnen waardevolle verhoudingen ontstaan met respect voor elkaars marktpositie en bovenal de positie van onze werknemers in deze. De code is daarbij sterk ondersteunend. De kunst voor ons allen is om het momemtum actief op te pakken en vast te houden zodat we niet over enkele jaren weer terugvallen in oud gedrag. Dat is de ware uitdaging voor ons allen!
 
 
MasterKey-Plus (facilitair adviesbureau)
Met veel belangstelling hebben wij vanuit Masterkey-Plus de totstandkoming van de code “Verantwoordelijk marktgedrag in de schoonmaak- en glazenwasserbranche” gevolgd. Betrokken als zowel FMN lid als VMS lid hebben wij getracht tevens inhoudelijk een bijdrage te kunnen leveren. Het initiatief tot het ontwikkelen van een code zien wij als een goed initiatief en helaas noodzakelijk kwaad in de huidige verdringingsmarkt waarmee wordt beoogd alle verantwoordelijke partijen aan te spreken in hun rol als aanbesteder en contractverantwoordelijke, een rol waarin zij mede verant-woordelijk zijn voor de kwaliteit van en condities waaronder het w
erk wordt verricht.
Idealiter zou dit moeten resulteren in een markt waarin het bij aanbestedingen mogelijk is je als dienstverlener te onderscheiden op andere aspecten dan prijsstelling en het “slim inspelen” op de eventuele gaten in de gunningcriteria. Kortom het kwaliteitsaspect zou een veel zwaardere wegingsfactor moeten zijn om recht te doen aan de sociale verantwoordelijkheid bij aanbestedingen. Vanaf de zijlijn zien wij als intermediair helaas te vaak dat er over de cruciale factor van de impact van de opgestelde gunningcriteria bij de voorbereiding van de aanbesteding te weinig wordt nagedacht. De vraag is echter of de code het gedrag van alle partijen werkelijk zal veranderen. De gehele code is immers gericht op goede wil en de intentie wezenlijk het beleid van de markt te veranderen naar een meer sociaal imago. Het gevaar dat hierin schuilt is dat het blijft bij het uitspreken van goede intenties zonder dat er inhoudelijke controle is op naleving van de code. Met andere woorden wie draagt uiteindelijk de verantwoordelijkheid? Zonder deze vragen eenduidig beantwoord te hebben heeft de code naar onze mening een te vrijblijvend karakter.
Wij staan als Masterkey-Plus echter achter alle uitgangspunten die de code wenst te bewerkstelligen en zullen als partij onze verantwoordelijkheid dragen en de code met betrokkenheid en integriteit bij onze opdrachtgevers uitdragen. Deze code verdient dan ook navolging in andere FM-disciplines waar verlies van kwaliteit dreigt of reeds aan de orde is.
 
 
CSU
In de branche ontbrak het lang aan vertrouwen. CSU vindt het daarom goed en lovenswaardig dat de betrokken partijen naar aanleiding van de CAO gewerkt hebben aan een code die de gezamenlijke belangen verenigt. CSU erkent en onderschrijft de doelen en de inhoud van deze code volledig. Door de verschillende perspectieven van belanghebbenden is het resultaat een compromismodel. De opgestelde code ziet CSU daarom als prima uitgangspunt. Met de code als fundament zullen we in samenspraak met de opdrachtgevers de uitdaging aangaan om verder concreet invulling te geven aan de verantwoorde inkoop en uitvoering van schoonmaakopdrachten.
 
 
Hectas
Initiatieven die bijdragen tot meer gezond verstand en daardoor eerlijke concurrentie binnen onze branche dragen wij een warm hart toe. De code Verantwoord Marktgedrag van en voor de branche geeft hiertoe een eerste aanzet. Belangrijk is dat deze code de status krijgt in het realiseren van hierin genoemde uitgangspunten. Dit betekent een medeverantwoordelijkheid voor alle betrokken partijen. Oftewel de vrijblijvendheid moet er vanaf. Het is in deze zin jammer dat de code vooralsnog is opgesteld als een leidraad. Het geeft geen sancties aan op niet verantwoord marktgedrag. Ook niet scherp beschreven is de monitoring op de uitvoering. Het document zien wij dan ook als een eerste aanzet tot gezonde marktverhoudingen.  
 
 
Facilicom
Een document dat een stap in de goede richting is. Duidelijk zien we dat naast overheid, vakbonden en opdrachtnemers ook voor opdrachtgevers een belangrijke rol in deze code is weggelegd. Een stap in de goede richting, waarbij het belangrijk is dat alle genoemde partijen er nu concreet invulling aan geven.
 
 
Verhoeven & Partners (facilitair adviesbureau)
Verhoeven & Partners verwelkomt de code in het licht van de langdurige stakingen in 2010 en landelijke ontwikkelingen de afgelopen jaren op het gebied van prijs en prestatie binnen de schoonmaakbranche. De code is helder in haar beschrijving van de problematiek en de beoogde oplossingen. De Code helpt op deze wijze de materie transparant en bespreekbaar te maken. Wat betreft de rol van een adviserend bureau onderschrijft V&P de uitgangspunten van de Code en benadrukt dat deze door haar ook de afgelopen jaren voor het grootste deel reeds in de uitwerking werden toegepast. De verantwoordelijkheid en keuzevrijheid van een opdrachtgever inzake de gunningcriteria zijn binnen de visie van V&P cruciaal. Met reële, afgewogen gunningcriteria krijgen opdrachtnemers ook feitelijke bewegingsvrijheid om een opdracht te kunnen uitvoeren.

Ook ten aanzien van diverse uitvoeringsaspecten wordt binnen de Code aandacht gevraagd, zoals toepassing van de CAO, structureel overleg tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, veiligheidsaspecten en een concrete opstarttermijn van een nieuwe overeenkomst. Deze aspecten verdienen blijvend de aandacht van zowel de opdrachtgever en de opdrachtnemer. Echter, vanuit V&P zien wij de Code als een eerste stap om te komen tot structurele verbeteringen. Voorkomen moet worden dat een ‘papieren tijger’ wordt gecreëerd. Betrokken partijen zijn uiteindelijk diegenen die gaan bepalen of de Code een succes gaat worden en verhoudingen kunnen worden genormaliseerd.

 

 

ATIR (facilitair adviesbureau) 

De Code is een eerste stap in de goede richting! Opdrachtgevers, werkgevers, werknemers en intermediairs hebben, vanuit hun verschillende posities en verantwoordelijkheden in de schoonmaakmarkt het probleem waarmee de markt kampt onder ogen gezien. André de Reus, oprichting van ATIR, heeft namens de VMS, de vereniging van gecertificeerde makelaars in de schoonmaakdienstverlening een belangrijke bijdrage geleverd aan het ontwikkelen van de code.  Helaas is gebleken dat de totstandkoming van deze code bittere noodzaak was. Op basis van gesprekken met alle betrokken partijen blijkt dat er behoorlijke scepsis bestond en bestaat over de handel en wandel binnen de schoonmaakbranche, als het gaat om betrouwbaarheid, professionaliteit en transparantie. Wat ATIR en VMS betreft waren er nog hardere eisen opgenomen in de code, zodat de kans op het ontstaan van een verantwoorde schoonmaakdienstverlening beter zou zijn gewaarborgd. Of deze code voldoende werkingskracht heeft moet in de praktijk gaan blijken. De intermediairs die zijn verenigd in VMS nemen hun taak in ieder geval serieus en zullen op volledig onafhankelijke wijze hun werk doen: deskundig, zorgvuldig en integer. Integriteit is hierbij het voornaamste gereedschap van intermediairs. Het is daarom goed dat VMS verdere stappen zet in de vorm van een erkenningsregeling en de controle op de integriteit van de betrokken bureaus.

Verreweg de meeste betrokkenen in de markt hebben de wens om te komen tot scherpe, maar gezonde contracten. Het waarmaken van het verwachtingspatroon van opdrachtgever en opdrachtnemer is hierbij de cruciale factor. Om realistische contracten en afspraken te bewerkstelligen heeft ATIR in 2010 besloten een volledig nieuwe aanbestedingssystematiek te ontwikkelen. In de praktijk blijken de opdrachtgevers zeer tevreden te zijn over deze nieuwe opzet, de doelstelling en het resultaat. Uiteindelijke doel: een realistisch, haalbaar en meetbaar schoonmaakcontract. Met name het juridisch dichttimmeren van de nieuwe procedure heeft heel wat inspanningen gekost maar is zeer succesvol te noemen.  In de praktijk blijkt dat de opdrachtgever en leverancier vaak eenzelfde doelstelling hebben. Bij de advisering hoort dan ook dat de intermediair ook de opdrachtgever wijst op het realisme van de gewenste kwaliteit ten opzichte van het beschikbare budget. Hier horen ook zaken bij als realistische productiviteitsnormen voor de schoonmaakmedewerkers en maatschappelijk verantwoord ondernemen. De huidige initiatieven van onder meer FNV bondgenoten met betrekking tot sociale innovatie, waaronder social return bij inkoop, voor de inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, zullen verder bijdragen tot “gezonde” contracten. Het mag wat ons betreft niet bij woorden alleen blijven! ATIR zal daarom ook de tevredenheid van de schoonmaakmedewerker toetsen. Wij komen hiermee heel direct op voor hun belangen en het vak van schoonmaker. Een tevreden medewerker presteert beter. Het bewijs wordt dagelijks geleverd.  Wij verwa
chten hiermee een “extra” bijdrage te leveren aan betere voorwaarden en omstandigheden voor alle betrokkenen, een beter imago voor de schoonmaakbranche en verantwoord marktgedrag.

 

 

VMS
De Stichting van gecertificeerde makelaars in schoonmaakdienstverlening (VMS) heeft haar bijdrage geleverd aan de totstandkoming van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag en deze op 21 juni de Code dan ook vol overtuiging ondertekend. VMS is wel van mening dat de waarde van de Code zich in de praktijk zal moeten bewijzen. Dat een groot aantal partijen de Code heeft ondertekend, is een bemoedigend signaal. Dat de inhoud van de Code gedurende het totstandkomingproces meer en meer is afgezwakt, stelt VMS teleur.
Vanaf het begin is VMS voorstander geweest van het stellen van zware eisen aan de randvoorwaarden en benodigde informatie (zoals het transparant maken en naar de werkvloer vertalen van productie-en direct toezicht gerelateerde informatie). Die moeten uiteindelijk leiden tot een verantwoorde schoonmaakdienstverlening die ontdaan is van alle op de markt heersende prijsen
kwaliteitafbraaksituaties. Het voorkomen en opheffen daarvan is immers het doel van de code.
De 25 professionele intermediairs die in VMS actief zijn, zien de Code als een eerste aanzet tot verbetering van marktgedrag door alle betrokken partijen.  Niet meer en niet minder. VMS heeft de intentie om op die basis voort te borduren en zal een Erkenningsregeling voor schoonmaakadviesbureaus in het leven roepen die door een onafhankelijke instantie wordt getoetst.
In die Erkenningsregeling leggen de deelnemende adviesbureaus zichzelf strenge (gedrags)regels op waaraan ze zich moeten houden. Doen ze dat niet, dan wordt de erkenning ontnomen en wordt dat ook publiekelijk bekend gemaakt. Dat is geen zelfkastijding maar een aanpak van een beroepsgroep die haar vak serieus neemt en die haar verantwoordelijkheid neemt om de kwaliteit en het
gedrag op de professionele schoonmaakmarkt te verbeteren.
 

 

Lees ook:

 

Opinie: John Tabbers: Code een tragikomedie?

Artikel: Code vraagt verantwoordelijkheid over de knip heen

Nieuws: OSB blij met Code

Tekst van de Code Verantwoord Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassersbranche    

 
 
 
 

 

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Onderzoek diversiteit
24 mrt

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling
24 mrt

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma
20 mrt

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Kärcher
19 mrt

Kärcher dik tevreden met cijfers

RVU
17 mrt

Verkennend gesprek over nieuwe RVU en uitspraak Europees Hof

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Onderzoek diversiteit

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Vacatures
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand