• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

Hemelschreiende praktijken bij bus schoonmaak

Artikelen 25 augustus 2012

Na het faillissement van het familiebedrijf Fermie Schoonmaak volgde recent het faillissement van de Vehicle Groep. Beide bedrijven acteerden voornamelijk in het segment Openbaar vervoer/rollend materieel. Kennelijk is ook binnen dit segment de concurrentie moordend op het gebied van de prijsvorming voor de schoonmaak en het rijklaar maken. Dit leidt tot te lage prijzen, met faillissementen als gevolg. Het afscheid van de strippenkaarten impliceert niet het afscheid van het ”strippen” van de schoonmaakleveranciers, die overigens maar al te graag aan een dergelijke striptease meewerken. Lees en huiver mee…

Door Henk Cornelisse, lid redactieteam Clean Totaal
Daar waar de gevolgen voor de schoonmakers van Fermie beperkt bleven, middels een snelle overname door CSU, is de handelswijze van de Vehicle Groep werkelijk ten hemel schreiend. Via een nauwelijks te volgen labyrint aan BV- tjes dreigen de medewerkers van Vehicle Groep het kind van de rekening te worden. Door interventie van CNV Vakmensen werd voor een deel van deze medewerkers inmiddels een financieel debacle voorkomen en het fundament gelegd voor baanbehoud. FNV overlegt inmiddels ook op koortsachtige manier met vervoerders en adviseert de medewerkers hun werk vooralsnog voort te zetten. Bij Arriva is het baanbehoud inmiddels gelukt.
Geen loon…
De bussen van de vervoerondernemingen Arriva, Veolia,Connexxion en Qbuzz worden schoongemaakt, afgetankt en rijklaar gemaakt. In diverse regio’s wordt dit al geruime tijd verzorgd  door medewerkers van de Vehicle Groep, een bedrijfsonderdeel van MTC Groep te Oss. De medewerkers ontvingen tot en met juli 2012 loonstrook + loonbetaling via Vehicle Services Zuid B.V. uit Berkel en Rodenrijs.
Over periode augustus 2012 ontvangen zij echter ineens een loonstrook van Vehicle Facilities B.V. uit Veghel, een nieuwe B.V. die nota bene pas op 26 juni 2012 (!) opgericht is. De loonbetaling die hiermede gepaard hoort te gaan bleef echter uit. Honderden medewerkers zijn hierdoor ernstig gedupeerd. Een zeer kwalijke zaak en reden voor nader onderzoek.
Labyrinth aan B.V.’s
Om inzage te krijgen in het labyrint van B.V.’s achter dit Koningsdrama starten we ons onderzoek bij de Kamer van Koophandel. Wat blijkt aan historische gegevens uit de inschrijving in het Handelsregister?
De Vehicle Groep B.V. wordt als statutaire naam ingeschreven op 01.08.2005 gevestigd in Rotterdam met als correspondentieadres: Willich Duitsland. De handelsnaam is echter MTC Groep B.V.
Per 23.06.11 wordt de bestuurder: Do An Deta B.V. Willich Duitsland.
Per 15.09.2006 wordt Vehicle Services Zuid B.V. ingeschreven met als enig aandeelhouder en bestuurder: De Vehicle Groep met het adres in Duitsland.
Per 08.07.11 wordt de handelsnaam gewijzigd in Vehicle Groep en eindigt de handelsnaam MTC Groep.
Per 08.07.11 wordt de bedrijfsomschrijving in Handelsregister gewijzigd van: het exploiteren van schoonmaakbedrijf, onderhoud rollend materieel in het (doen) exploiteren van schoonmaakbedrijf, onderhoud rollend materieel.
Per 22.07.11 wordt de enig aandeelhouder: Stichting Administratiekantoor Vehicle Groep. Gevestigd op hetzelfde adres als bestuurder: Do An Deta B.V. Willich Duitsland.
Per 26.06.12 wordt ingeschreven: Vehicle Facility B.V.
Per 01.07.12 worden de bedrijfsactiviteiten Vehicle Groep gestaakt.
Het staken van de bedrijfsactiviteiten wordt echter “vergeten” om door te geven aan de medewerkers en de opdrachtgevers!
Per 17.07.12 schijnt Vehicle Facility Services Zuid failliet verklaard te zijn.
Grof schandaal
De medewerkers werkten zodoende volstrekt onbekend met het feit dat hun bedrijf niet meer bestaat gewoon door. Na het uitblijven van de loonbetaling werd dit hen, maar ook de opdrachtgevers, pas duidelijk . De correspondentie hierover werd ondertekend door Vehicle Services.
Even schandalig is het feit dat Facility Services Zuid op 23.05.11 massaal hun medewerkers hebben afgemeld bij het pensioenfonds. Vreemd dat dit nergens een alarmbel heeft doen rinkelen!
Overigens is het ook merkwaardig dat gerenommeerde vervoersbedrijven in zee zijn gegaan met zo’n relatief jong bedrijf als MTC/Vehicle Groep. Uw redacteur bereikte zelfs de informatie dat het bedrijf twee jaar geleden al te koop aangeboden werd.
De keuze voor dit schoonmaakbedrijf zal voor de vervoerders ongetwijfeld ingegeven zijn door de lage prijsstelling, met alle gevolgen van dien.
MTC
Uw redacteur ging informatie halen bij de MTC Groep te OSS en sprak met de heer Capan:
“U bent bij ons aan het verkeerde adres. Wij doen al ruim een jaar niet meer aan bus schoonmaak.
De Vehicle Groep was voorheen een onderdeel van ons bedrijf, maar dit hebben we vorig jaar af gestoten. We hebben alleen maar last van dergelijke negatieve publiciteit.”
Op onze vraag: “Aan welke partij is de Vehicle groep vorig jaar dan af gestoten?” moest de heer Capan het antwoord schuldig blijven: “Dat weet ik niet meer!”
Ook het feit dat bus schoonmaak nog wel als activiteit op de site van MTC Groep staat is zei de heer Capan niets.
De mobiele nummers van de eigenaren, die zich naar verluidt in Duitsland ophouden, zijn afgesloten zodat we via hen geen informatie konden krijgen.
Later gaf de heer O. Goktepe, eigenaar MTC Groep, nader tekst en uitleg: “De heer Capan was niet de juiste woordvoerder. Jammer en niet goed dat hij u niet naar mij verwezen heeft, wij zullen nadere regels vastleggen wie er met de pers praat. Een leermoment. Wij hebben de aandelen van Vehicle Groep inderdaad in juni 2011 van de hand gedaan aan Do An Deta B.V. te Duitsland., maar niet de naam MTC Groep. Die bleef van ons. Een herbezinning met betrekking tot de activiteiten die wij als MTC Groep verrichten gaf ons medio 2011 aanleiding de activiteit schoonmaak af te stoten. In de wandelgangen worden de namen Vehicle en MTC in de praktijk nog steeds verward. Wij hebben als MTC Groep geen enkel belang meer in de Vehicle Groep of Vehicle Services Zuid. Deze verwarring komt natuurlijk doordat de werkzaamheden tot medio 2011 onder de handelsnaam MTC Groep uitgevoerd werden. Met ontsteltenis hebben wij kennis genomen van de ontwikkelingen bij Vehicle Facility Services Zuid. Om dit de markt duidelijk te maken hebben wij onze verouderde site uit de lucht gehaald en daarvoor in de plaats een memo geplaatst met een duidelijke toelichting over het niet bestaan van enige vorm van relatie tussen MTC en Vehicle.” (red: zie voor deze memo bijlage 1 onder dit artikel).
 

OSB lid
Uit de ledenlijst zoals OSB die op haar site publiceert blijkt dat de Vehicle Groep nota bene OSB lid is. Hoe kan zo’n bedrijf dit lidmaatschap verworven hebben? Zouden zij ook het Keurmerk verkregen hebben? Het koppelen van een onafhankelijk controlerend orgaan aan het Keurmerk lijkt inderdaad geen overbodigheid. Zou een soortgelijke controle op juiste naleving van het lidmaatschap OSB wellicht voorkomen hebben?

 

Interventie CNV
De hulp die de leden van CNV Vakmensen, werkzaam bij de bus schoonmaak Qbuzz, inriepen bleef niet zonder gehoor. Bestuurder Jan Kampherbeek: “Een bizarre situatie! Beter gezegd: criminele activiteiten. We zijn onmiddellijk in de bres gesprongen voor de gedupeerde medewerkers, waarbij baanbehoud en snel geld overmaken naar hen centraal stond. In overleg met Qbuzz werd als eerste een constructie bedacht die hieraan voldeed. Hoewel de medewerkers niet in dienst zijn van Qbuzz trok Qbuzz zich het lot van hen sterk aan. Een sociaal betrokken bedrijf!”
Oplossing bij Qbuzz
Qbuzz kan en zal over juli geen rekening meer ontvangen c.q. hoeven te betalen van Vehicle Service Zuid B.V. Immers dit bedrijf bestaat vanaf 1 juli 2012 niet meer. In plaats hiervan stelt Qbuzz een bedrag beschikbaar aan CNV Vakmensen. Van dit bedrag verstrekt CNV Vakmensen aan iedere gedupeerde medewerker een lening, zodat zij aan hun financiële verplichtingen kunnen voldoen. Daarnaast ondersteunt CNV de gedupeerde medewerkers bij het aanvragen van een (versnelde) uitkering bij het UWV. Zodra de medewerkers de uitkering van het UWV ontvangen lossen zij als eerste hun lening aan CNV Vakmensen af. De bond betaalt vervolgens Qbuzz weer terug.
Kampherbeek: “Op deze manier kunnen de medewerkers blijven doorwerken en ook aan hun verplichtingen voldoen. Qbuzz gaat ondertussen op zoek naar een ander schoonmaakbedrijf. Het is hierbij de bedoeling dat de huidige medewerkers door het nieuwe schoonmaakbedrijf overgenomen worden. Dan is vervolgens iedereen weer blij.”
Rekenkundig lijkt het er zelfs op dat Qbuzz de lachende derde is. Factuur niet betalen en een lening verstrekken die terug komt levert een maand gratis dienstverlening op zo lijkt het. Maar ook hier bedriegt de schijn, want het UWV/Belastingdienst zal ongetwijfeld gaan terug vorderen en anders zal ook het Pensioenfonds de achterstallige premie komen incasseren. Hiermede is bij deze constructie dan ook rekening gehouden.
FNV
Bij Arriva voert FNV Bondgenoten inmiddels koortsachtig overleg om de positie van de schoonmaker veilig te stellen, en ook de financiële consequenties voor de schoonmakers te beperken. FNV heeft hun leden geadviseerd het werk voort te zetten aan welk advies massaal gehoor gegeven wordt. Bestuurder Ron Meijer: “Dit is een probleem voor de opdrachtgevers Arriva, Connexxion, Veolia en Qbuzz, mede veroorzaakt door hun keuze voor leverancier. Die leverancier schoonmaakbedrijf Vehicle, voorheen MTC, lijkt met de noorderzon te zijn vertrokken. Het kan niet zo zijn dat nu het misgaat de vervoerders hun financiële en morele verantwoordelijkheid neerleggen bij de vakbonden of de schoonmakers van bussen en treinen. De aap moet op de juiste schouder blijven zitten! Het getuigt van moed van de betrokken medewerkers om te blijven doorwerken, dit in het volste vertrouwen dat Arriva met een passende oplossing komt. Let wel: de medewerkers zijn immers volstrekt onschuldig aan de hele situatie, hen treft geen enkele blaam. De opdrachtgevers dienen snel een nieuw schoonmaakbedrijf in te huren tegen acceptabele werkdruk/prijzen en de contractwisseling paragraaf toepassen. Dat is toch niet zo’n moeilijke oplossing?”, zo besluit Meijer.
Zowel CNV als FNV konden nog geen nadere mededelingen doen over de voortgang bij Connexxion en Venolia. Reden om verder op onderzoek uit te gaan.
Reacties vervoerders
Veolia woordvoerder Piet van de Bos laat ons weten: “Wij doen al meer dan vijf jaar zaken met de MTC Groep en op een gegeven moment werd de overeenkomst omgezet naar diverse Vehicle maatschappijen als onderdeel van deze MTC groep (red. dat is dus kort na de oprichting). Wij hebben destijds voor dit bedrijf gekozen omdat zij de beste prijs/kwaliteitverhouding offreerden. Een nieuw bedrijf in dit segment hoeft per definitie niet te betekenen dat wij de opdracht niet aan zo’n bedrijf gunnen. Over de geleverde kwaliteit zijn wij tevreden. Recent hebben wij de overeenkomst over gezet op naam van Vehicle Facility B.V., dus feitelijk doen wij zaken met een bedrijf wat nog bestaat. Er kleven aan de hele affaire nogal wat juridische implicaties. Advocaten en de Belastingdienst volgen het een en ander met argusogen. Het in 2011 afmelden van medewerkers bij het Pensioenfonds is verwerpelijk, maar een interne aangelegenheid. Hier willen wij buiten blijven. De eigenaar van Vehicle Facility heeft vorige week de medewerkers bij ons terug getrokken. Het is erg improviseren om onze bussen schoon de weg op te krijgen. We doen dit door de inzet van chauffeurs die niet meer mogen/kunnen rijden en vrijwillig overwerkende chauffeurs & kantoorpersoneel. Inmiddels bereiden we met spoed een nieuwe aanbesteding voor. Wij zullen hierin uitdrukkelijk de wens opnemen om medewerkers van het vorige bedrijf zoveel als mogelijk bij het nieuwe schoonmaakbedrijf in dienst te laten treden. Wij voelen zeer mee met de vervelende (financiële) gevolgen voor deze medewerkers, maar wij spelen geen actieve rol in het oplossen van het loonconflict. De Code Verantwoordelijk Marktgedrag hebben wij niet getekend, maar we handelen wel in de geest hiervan. We zullen bij de komende aanbesteding nog scherper letten op het kunnen nakomen van de verplichtingen die de nieuwe leverancier met ons aangaat.”
Arriva woordvoerder Roos Zevenboom reageert als volgt: “Onmiddellijk nadat wij deze week geconfronteerd werden met de problematiek rondom MTC Groep hebben wij de overeenkomst met deze groep per onmiddellijke ingang beëindigd.Gelukkig wilde het merendeel van de medewerkers het werk voort zetten in goed vertrouwen dat er een oplossing gevonden zou worden. Vanuit Arriva hebben wij ons gelijk maximaal ingezet om een nieuwe leverancier te vinden die bereid is de overeenkomsten én de medewerkers over te nemen. Hierin zijn we geslaagd! Per 27 augustus is CSU de nieuwe leverancier en is de werkgelegenheid voor de betrokken medewerkers geborgd. Wij zoeken samen met FNV nog naar een oplossing voor de financiële schade die de medewerkers hebben opgelopen. Hierover kan ik echter geen enkele toezegging doen. Je hebt gelijk als je stelt dat wij destijds met een relatief nieuwe speler in dit segment in zee zijn gegaan. Maar zij boden de beste prijs/kwaliteit verhouding. Over de geleverde kwaliteit is ook nimmer discussie geweest, die was goed. Wij vertrouwen erop met de snelheid waarmee wij de nieuwe leverancier geselecteerd hebben de problematiek voor de medewerkers in ieder geval te hebben geminimaliseerd.”
Connexxion woordvoerder Map Brouwer reageert: “Op de door u gestelde vragen geven wij op dit moment geen reactie. Via een exploot van de Belastingdienst mogen wij MTC voorlopig niet betalen. Het schoonmaken doen wij tijdelijk zelf. Voor het overige verwijzen wij naar MTC.”
Tot slot Qbuzz woordvoerder Bonnie Ellens: “We sluiten ons aan bij de tekst met betrekking tot de gekozen oplossing zoals die door CNV Vakmensen al goed toegelicht is.”
Leermoment voor de branche
De vraag werpt zich nog op of er sprake zal zijn van het verhalen van niet afgedragen premies/belastingen/pensioenpremie door de hiertoe bevoegde instanties bij de vervoerders.
Laat dit debacle voor de branche en opdrachtgevers een leermoment zijn om vooral toch tegen prijzen in te schrijven en aan te besteden die het op een verantwoorde en respectvolle manier nakomen van alle gemaakte afspraken mogelijk maakt. Alleen dan komt het allemaal voor de bus.
Henk Cornelisse (info@facility-specialists.nl)  is directeur van Facility Specialists en lid van het redactieteam van Clean Totaal.
 
Voetnoot: Na het verschijnen van dit artikel is bij de redactie een anonieme tip binnengekomen met gedetailleerde informatie over deze zaak. Wij hebben deze doorgespeeld aan betrokken en gedupeerde partijen.
 
Lees ook:
Hemelschreiende praktijken bij bus schoonmaak – tweede halte.
Vervoerders de weg kwijt in Schoonmaakland?
 

Bijlage 1 – Tekst memo MTC:
“In de afgelopen dagen is duidelijk geworden dat Vehicle Groep BV en de daaraan gelieerde vennootschappen met de noorderzon vertrokken lijken te zijn. Sindsdien wordt onze organisatie als voormalige aandeelhouders van een van de vennootschappen gevraagd om een toelichting op het gebeuren bij Vehicle Groep.
De MTC Groep heeft in het verleden naar alle tevredenheid de bussen en treinen gereinigd voor haar klanten. Na een herbezinning op de bedrijfsactiviteiten heeft de MTC Groep vorig jaar besloten om de schoonmaakactiviteiten af te stoten. Daartoe zijn de aandelen van de vennootschap, thans genaamd Vehicle Groep BV, verkocht aan een derde partij. De MTC Groep betreurt dat de directie van Vehicle Groep de schoonmakers buiten spel heeft gezet.
Afgelopen vrijdag was op televisie te zien dat schoonmakers van Vehicle Groep in bedrijfskleding liep met daarop onze naam. In strijd met de gemaakte afspraken heeft de Vehicle Groep er niet voor gezorgd dat de naam MTC niet meer gebruikt zou worden. Die naam behoort toe aan de MTC Groep.
De MTC Groep wijst er uitdrukkelijk op dat de Vehicle Groep geen onderdeel van haar organisatie uitmaakt.”
 
 
Reactie van Mr. A. Karacelik van Janssen,Ohlenroth en Partners, advocaten te Leiden:

“Namens een aantal medewerkers heb ik vanwege het uitblijven van de loonbetaling het faillissement aangevraagd van Vehicle Facility B.V.. Dit staat dinsdag 4 september om 10.00 uur ter behandeling op de rol bij de Rechtbank Den Bosch. Volgens de door mij ingewonnen informatie bij het UWV wordt Vehicle Facility B.V. thans als feitelijke werkgever beschouwd. Dit mede als gevolg van het feit dat Vehicle Facility B.V. 2 weken geleden een brief zonden dat ten gevolge van een fout in de software de loonbetaling een week vertraging op liep. Hiermede treden zij als feitelijke werkgever op. De loonbetaling heeft echter nog niets plaats gevonden. Ik begrijp voorts dat Vehicle Facility B.V. tracht de vervoerders aan hun overeenkomst te houden. Overigens sta ik niet alleen in dit verzoek. Een collega verschijnt ook namens een andere groep medewerkers.
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Onderzoek diversiteit
24 mrt

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling
24 mrt

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma
20 mrt

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Kärcher
19 mrt

Kärcher dik tevreden met cijfers

RVU
17 mrt

Verkennend gesprek over nieuwe RVU en uitspraak Europees Hof

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Onderzoek diversiteit

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Vacatures
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand