Op dinsdag 04.09.12 diende het verzoek tot faillissement van Vehicle Facility B.V. bij de Rechtbank te Den Bosch. Zo’n dertig gedupeerde trein/bus schoonmakers hadden zich verzameld om deze aanvraag kracht bij te zetten. Zij ontvangen nu al twee maanden geen loon en komen hierdoor in ernstige financiële problemen. De medewerkers werden bij gestaan door Mr. A. Karacelik (Janssen, Oldenroth en Partners ) en Mr. E. Akdeniz (Advocatenkantoor Advoconomy). Vehicle Facility B.V. liet zich bijstaan door Mr. B. Poort (verweerschrift) en Mr. J. Kilian (Holla Advocaten).
Lees ook: Hemelschreiende toestanden bij bus schoonmaak.
Lees ook: Hemelschreiende toestanden bij bus schoonmaak.
Door Henk Cornelisse, lid redactieteam Clean Totaal
De zitting zou om 10.00 uur aanvangen, maar zoals vaker in rechtszaken, behaagde het de Edelachtbare pas om 10.45 te beginnen. Ondanks toestemming van de verzoekende en verwerende partij dat uw redacteur de zitting mocht bijwonen, besloot de Rechter op formalistische gronden dit niet toe te staan. Eerst toestemming van Communicatie van Paleis van Justitie liet hij de bode aan uw redacteur meedelen.
Vervolgens bleek al binnen 10 minuten na aanvang van de zitting dat er een misverstand bestond over het betekenen van het verzoekschrift, zodat partijen weer naar buiten gestuurd werden voor een leespauze.
Er zijn feitelijk twee verzoeken ingediend. Een door confrère Mr. Akdeniz, namens 22 medewerkers en een door Mr. Karacelik , namens 6 medewerkers. De verzoeken zijn gezamenlijk behandeld, doch het door Mr. Akdeniz ingediende verzoek is als eerst behandeld en gehonoreerd door de rechtbank.
Omdat het verzoek van Mr. Karacelik als tweede is aangemerkt, is zijn verzoek aangehouden wegens de mogelijkheid van hoger beroep voor Vehicle Facility B.V.
De zitting begon feitelijk om 11.15 uur en eindigde om 12.30 uur zonder een uitspraak. Er bestond bij de Rechtbank nog onvoldoende duidelijkheid over het feit wie nu de feitelijke werkgever is van de gedupeerde medewerkers. De Rechtbank besloot hierover nader onderzoek te doen en verdaagde de uitspraak, tot grote teleurstelling van de desbetreffende medewerkers maar tot opluchting van de directie van Vehicle Facility, tot 16.00 uur.
Mening gedupeerden
De wachttijd vóór aanvang van de zitting alsmede de tijd na de zitting gaf uw redacteur de gelegenheid met een aantal gedupeerde medewerkers te praten. De teneur qua emoties was bij allen hetzelfde: onzekerheid, teleurstelling en financiële zorgen. Treffend verwoord door één van de gedupeerden de heer Fazli Peci: “Ik werk al ruim 12 jaar in de bus schoonmaak bij vervoerder Veolia. Een mooi en afwisselend vak, want naast het schoonmaken van het interieur tanken we de bussen af, rijden deze door de wasstraat en zetten ze klaar voor de volgende dag. Dit betekent wel dat wij op de late uurtjes ons werk uitvoeren, maar dit levert extra toeslagen op. Bovendien moeten we regelmatig overwerken bij ziekte/verlof van andere collega’s. Het werk is te specialistisch om het zomaar door een uitzendkracht te laten doen. Het is best stevig doorwerken, want voor het aftanken, schoonmaken, wassen en gereed zetten van een bus hebben we 12 minuten de tijd. Bij een 18 meter bus is dit 18 minuten. Terwijl we aftanken, maken we ondertussen het interieur schoon anders red je het niet in de beschikbare tijd. Ik begon destijds bij ISS, die hanteerde dezelfde tijdnorm, maar na een paar jaar gingen de werkzaamheden over naar MTC en weer later naar Vehicle. Deze laatste bedrijven kregen de opdracht omdat zij een lagere prijs hadden aangeboden. Het werk kan echter niet in kortere tijd, zodat je vooraf voelt aankomen dat die lagere prijs eigenlijk niet kan. Natuurlijk hebben MTC/Vehicle een kleinere managementlaag dat scheelt wel iets in de kosten maar dit maakt niet het verschil. Waar ik niets van begrijp is dat het Pensioenfonds in mei 2011 niets heeft gedaan toen wij massaal werden afgemeld. Ik heb gelijk toen ik het bericht ontving dat we afgemeld waren met een aantal collega’s contact met het Pensioenfonds opgenomen met de vraag hoe dit afmelden zo maar kon. Zelfs loonstroken en dergelijk opgestuurd. Toen dit niets opleverde hebben we de bonden ingeschakeld. Ook dit leverde niets op. Het stond waarschijnlijk niet bovenaan aan prioriteitenlijstje. Best teleurstellend. Vandaag is er een bijeenkomst bij Veolia Tilburg en morgen in Breda. Ik ga daar zeker vragen over stellen. Maar het belangrijkste is: ik wil graag snel mijn baan terug en een regeling om de financiële zorgen op te lossen!”
Even terzijde: 12 minuten om een bus schoon te maken, af te tanken, door de wasstraat te rijden en klaar te zetten lijkt mij iedere keer weer een forse uitdaging. Het gelijktijdig aftanken en schoonmaken lijkt mij niet geheel zonder risico’s. Deskundigen op dit gebied verzekeren echter dat er voldoende beveiligingen bij het aftanken aangebracht zijn, waardoor ieder risico nagenoeg uitgesloten wordt.
CNV
Jan Kampherbeek (bestuurder CNV Vakmensen) reageert hier als volgt op: “Het klopt dat wij op diverse locaties bij de vervoerders bijeenkomsten houden. De onderwerpen die wij bespreken zijn: hoe snel kunnen de medewerkers aan geld komen, is baanbehoud mogelijk, wat is er gebeurd met de pensioenen en natuurlijk ook een stukje ledenwerving. Ik herken niet precies wat Fazli Peci zegt over de rol van de vakbond bij de pensioen kwestie. Ik heb namelijk niet eerder van het afmelden bij het pensioenfonds gehoord. Een standaard procedure bij CNV is dat als een bedrijf betalingsproblemen heeft wij bij het Pensioenfonds informeren hoe het met dit bedrijf zit. In de praktijk komt vaak voor dat men eerder stopt met het betalen van de pensioenpremie dan met het betalen van salarissen. Ik vernam bij deze navraag voor het eerst van de problematiek.”
Uitspraak
Om 16.00 uur volgde de voor de medewerkers zo belangrijke uitspraak: Vehicle Facility B.V . werd failliet verklaard, met dien verstande dat zij 8 dagen de tijd hebben om in hoger beroep te gaan. Als curator is benoemd: Boels en Zander Advocaten te Eindhoven. Dit betekent echter wel dat de medewerkers gelijk een aanvraag tot een uitkering kunnen indienen bij het UWV.
Dit vonnis is een belangrijke uitspraak voor alle 216 medewerkers. Er kan nu snel aan financiële oplossingen gewerkt worden en mogelijk baanbehoud.
Voor Vehicle Facility B.V. zijn de druiven zuur. Vehicle Facility heeft de intentie gehad om de activiteiten c.q. opdrachten over te nemen. Daartoe moesten nog de nodige gesprekken gevoerd worden met de vervoerders. Betreffende Veolia meende Vehicle Facility dat er sprake was van een rechtsgeldige contract overname, doch dit werd later door Veolia betwist. Verder acht de directie van Vehicle Facility het in dit stadium raadzaam niet nader op het een en ander in te gaan.
Nieuw drama
Vandaag bereikte ons het bericht dat de problematiek zoals eerder beschreven bij de vervoerders Arriva, Connexxion, Veolia en Qbuzz ook speelt bij vervoerder EBS te Purmerend. Het betreft hier 9 medewerkers.
Wim Kurver (directeur EBS): “Inderdaad is deze informatie – helaas – juist. Wij hebben een overeenkomst met Vehicle Facility die tot de dag van gisteren hun werkzaamheden hebben uitgevoerd. Twee weken geleden vernamen wij dat de medewerkers hun loon niet ontvingen. Wij hebben toen gelijk navraag gedaan bij Vehicle Facility en om keiharde garanties gevraagd aangaande het nakomen van loonbetaling en het tijdig en volledig doen van afdrachten met betrekking tot belastingen en premies. Hierbij hadden wij een ultimatum gesteld om ons uiterlijk op 04.09.12 deze garanties te verstrekken. Wij moeten uiteraard de rechten en plichten uit de overeenkomst naleven en konden niet gelijk stoppen met het gebruik maken van de diensten van dit bedrijf .Dat is de reden dat we hen eerst in gebreke gesteld hebben, Toen gisteren bleek dat Vehicle Facility de gevraagde garanties onvoldoende kon verstrekken hebben wij de overeenkomst gelijk beëindigd. Het is een complexe materie ook in juridisch opzicht. Maar bovenal heel triest voor de betrokken medewerkers. Wij hadden na de beëindiging van de overeenkomst met het schoonmaakbedrijf geen andere keuze dan de mensen hun werkzaamheden niet langer bij ons te laten voort zetten. Wij zijn immers geen werkgever van hen en wij willen bovendien hun positie en rechten niet in gevaar brengen. Vanaf het eerste moment hebben we onze stappen persoonlijk en via een Nieuwsbrief gecommuniceerd met de medewerkers van Vehicle Facility. Het is een samenloop van omstandigheden dat dezelfde middag het faillissement van Vehicle Facility uitgesproken werd. Het is beslist onze intentie om een oplossing zoals bij Qbuzz is toegepast toe te passen, mits dit juridisch en in andere opzichten haalbaar is. Wij kunnen hiervoor dan ook niets garanderen, maar wel onze uiterste best doen. Hiertoe hebben wij de ondersteuning van het CNV ingeroepen.”
Henk Cornelisse (info@facility-specialists.nl) is directeur van Facility Specialists en lid van het redactieteam van Clean Totaal.
Lees ook: Hemelschreiende toestanden bij bus schoonmaak.
06-09-12: Reactie Mari Martens, bestuurder FNV Bondgenoten:
Henk Cornelisse (info@facility-specialists.nl) is directeur van Facility Specialists en lid van het redactieteam van Clean Totaal.
Lees ook: Hemelschreiende toestanden bij bus schoonmaak.
06-09-12: Reactie Mari Martens, bestuurder FNV Bondgenoten:
De busmaatschappijen stopten met betalen, werknemers vroegen het faillissement aan en verspeelden daar zelf de mogelijkheid om beroep te doen op het artikel in de cao over contractswisseling. Bij Arriva en Qbuzz hebben CNV en FNV met steun van hun actieve leden een nieuw schoonmaakbedrijf binnen gehaald en die hebben ieder de werknemers in dienst genomen met behoud van arbeidsovereenkomst en arbeidsvoorwaarden. Dat kan alleen als mensen bereid zijn actie te voeren en zich niet naar huis laten sturen.
Overigens is het busbedrijf dat de schoonmakers naar huis stuurt en stopt met de rekeningen te betalen het meest asociaal, maar dat wisten we al omdat ze iets inkochten dat niet kan.
08-09-12 – NOODKREET gedupeerde medewerkers EBS
08-09-12 – NOODKREET gedupeerde medewerkers EBS
“Wij voelen ons achter gesteld bij de collega’s van de andere 4 vervoermaatschappijen. Alle aandacht ging in eerste instantie naar hen uit, terwijl wij ook alle negen in ernstige financiële problemen terecht zijn gekomen. We zitten al 9 weken zonder geld. De CNV en FNV weten ervan, Het UWV heeft ons naar huis gestuurd. De bonden lijken het belangrijker te vinden dat dat we eerst lid worden voor ze iets voor ons doen. Het liefst lid bij beide bonden. FNV wil ook dat we met spandoeken gaan lopen. EBS doet helemaal niets en houdt het geld achter dat zijn aan Vehicle Facility zouden moeten betalen, maar waarvoor wij gewerkt hebben. Wij zijn naar huis gestuurd en een voorschot aan ons uitkeren zit er niet in. We zijn ten einde raad. Er is nu een nieuwe curator benoemd (Jan Stadig Banning Advocaten) misschien kan die iets voor ons betekenen. Hij was ook curator bij het Land van Ooit. Komt het ooit goed voor ons?? Alsjeblieft Henk help ons. We hopen dat er snel een eind komt, we kunnen niet meer (naam bij de redactie bekend).”
08-09-12 – Jan Kampherbeek (bestuurder CNV Vakmensen)
“Ik snap de noodkreet. Het klopt dat wij EBS eerst niet op het netvlies hadden staan. De bal is namelijk als eerste gaan rollen bij Qbuzz, omdat hier onze bondsleden zich bij ons gemeld hebben. Soms vergeten mensen dat bonden juridisch pas wat voor hen kunnen doen als ze lid van de bond zijn.
Als CNV hebben we geen enkele melding ontvangen van de bus schoonmakers bij EBS. Dit is ook wel logisch want we hebben geen leden vanuit deze doelgroep. Dit maakt het lastig voor ons om wat te doen, aangezien we formeel namens niemand kunnen spreken. Wel hebben wij vanuit een andere discipline binnen EBS een actief kaderlid die zich het lot van de bus schoonmakers erg aantrekt. Zo raakten wij betrokken bij EBS. Wij werken uiteraard samen met FNV die wel leden onder de bus schoonmakers bij EBS heeft. Het is nooit de bedoeling elkaars leden af te nemen, wij werken samen en ook voor elkaars leden als dit zo uitkomt.
We hebben de directie van EBS aangegeven waaraan een nieuw schoonmaakbedrijf dient te voldoen. Hierbij hebben we de constructie CSU/Arriva en Veolia treinen/Hago onder de aandacht gebracht. EBS geeft echter aan rekening te moeten houden met de gevoelens van de aandeelhouders, hetgeen feitelijk impliceert dat zij een absolute garantie willen hebben dat het geen cent kost. Dit maakt het lastig.”
Redactie: Ter toelichting: Veolia heeft de trein schoonmaak ondergebracht bij Hago Rail Services. De 19 medewerkers ontvangen een voorschot om hun financiële problemen te verzachten en worden door Hago over genomen. De bus schoonmaak van Veolia is uitbesteed aan een relatief nieuwe speler op deze markt te weten Suit te Roosendaal).
08-09-12 – Mari Martens (Bestuurder FNV Bondgenoten)
“Wat EBS al lang had moeten doen is een nieuw schoonmaakbedrijf inhuren en de eis stellen dat de schoonmakers in dienst worden genomen met behoud van arbeidsvoorwaarden. De schoonmakers zijn allemaal lid bij ons maar willen zelf niets doen. Dat is prima maar dan is het wachten op wat er gebeurt. Onze ledenservice kan niet meer doen dan een vordering indienen en faillissement aanvragen. Dat laatste is al gebeurd daar was jij bij Henk. Nu is het wachten op de bureaucratische molen van de UWV voor er geld komt en misschien verkoopt de curator het contract aan een schoonmaakbedrijf.
EBS is voor alles verantwoordelijk en dat wilden wij met een actie duidelijk maken, de heren willen niet mee doen nou prima. De directeur wijst al onze voorstellen af en verstopt zich achter allerlei juridische bezwaren. Formeel allemaal juist maar moreel gesproken verwerpelijk. Nog een mogelijkheid is dat de chauffeurs van de bussen het voor de schoonmakers opnemen. Deze chauffeurs zijn allemaal lid van CNV of FNV. Een uurtje blijven zitten in de remise en het is geregeld. Er is groot gebrek aan solidariteit tussen werknemers terwijl dat toch het minste is wat je zou verwachten. Ik schaam me dan ook voor mijn eigen vakbond”
10-09-12 – Wim Kurver (Directeur ESB)
“Er wordt achter de schermen heel druk gewerkt aan een oplossing die voor alle partijen bevredigend is. Hiertoe heb ik zelf het initiatief genomen. Zo komt er wat mij betreft een risico spreiding door het totaal pakket in twee delen uit te besteden. De verdeling wordt: bus schoonmaak en het bus rijklaar maken. De nieuwe leveranciers dienen aan enkele stringente voorwaarden te voldoen. Zij moeten de Code Verantwoordelijk Marktgedrag tekenen, in principe zoveel mogelijk medewerkers overnemen, toestaan dat wij regelmatig de afdracht belastingen & premies controleren enzovoort. Ik verwacht het e.e.a. binnen enkele dagen afgerond te hebben.”
10-09-12 – Wim Kurver (Directeur ESB)
“Er wordt achter de schermen heel druk gewerkt aan een oplossing die voor alle partijen bevredigend is. Hiertoe heb ik zelf het initiatief genomen. Zo komt er wat mij betreft een risico spreiding door het totaal pakket in twee delen uit te besteden. De verdeling wordt: bus schoonmaak en het bus rijklaar maken. De nieuwe leveranciers dienen aan enkele stringente voorwaarden te voldoen. Zij moeten de Code Verantwoordelijk Marktgedrag tekenen, in principe zoveel mogelijk medewerkers overnemen, toestaan dat wij regelmatig de afdracht belastingen & premies controleren enzovoort. Ik verwacht het e.e.a. binnen enkele dagen afgerond te hebben.”