• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

Groep Code ondertekenaars blijft groeien

Artikelen Code Schoonmaak 25 maart 2013

Op woensdag 20 maart ondertekenden 22 organisaties de Code Verantwoordelijk Marktgedrag schoonmaak- en glazenwasserbranche op een regionale ondertekeningbijeenkomst bij GeoFort in Herwijnen. Onder hen vervoerder Connexxion en een flink aantal MKB schoonmaakbedrijven.

Ook intermediair Masterkey Plus tekende, het bedrijf dat samen met FNV en CNV al in januari 2010 op de proppen kwam met een convenant dat moest leiden tot socialer aanbesteden in Schoonmaakland. Ook toen was er al voldoende reuring over dit onderwerp.        

 

Door de redactie            

 
Voor alle volledigheid de namen van de ondertekenaars: 
A3 bedrijfsdiensten, Accurate Cleaning Partners, AaRiverside, Albeda College, Alclean BV, Boran Facilitaire Diensten BV, Connexxion, E. Pieters Schoonmaakbedrijf B.V., Geofort, Glazenwasserij Rinie, Graffiti-ex, Handy-Clean schoonmaak & bedrijfsdiensten, Huub van Helden Schoonmaakdiensten BV, Instituut Fysieke Veiligheid, Kamphuis Schoonmaak- & Bedrijfsdiensten, Masterkey-Plus, Oost Flevoland Woondiensten, P4S Bedrijfsdiensten, Saadhoff schoonmaakorganisatie, Schoonmaakbedrijf Wilms, Variant Schoonmaak Service BV, Westrom-Risse Facilitair.
 
Een korte bloemlezing van reacties van ondertekenaars:
 
Opdrachtgevers:  
  • “Wij lazen hierover in de vakbladen en wilden op basis hiervan onze betrokkenheid bij de schoonmaak verhogen. Zorg voor de medewerkers en transparantie zijn de belangrijkste issues.” 
  • “We deden qua bus schoonmaak zaken met een bedrijf welke de Code niet ondertekend had. De gevolgen van deze samenwerking zijn bekend. Nu hebben we dit beter geregeld. De prijs blijft voor ons, uit concurrentie overwegingen in ons segment, desalniettemin een zeer belangrijk criterium. Bovendien kunnen wij niet controleren of een schoonmaakbedrijf de CAO naleeft.” 
  • “Wij willen te boek staan als goed opdrachtgever en zijn door onze intermediair op de Code attent gemaakt. Het heeft geleid tot een duurzame opdracht op basis van partnerschap.”
MKB Schoonmaakbedrijven:
  • “Wij tekenen de Code omdat dit aansluit bij de bedrijfsvoering zoals wij dit al jaren voeren.”
  •  “Feitelijk wil ik niet tekenen. Waarom formaliseren wat al jaren gebruikelijk is binnen mijn bedrijf? Ik moet echter wel anders krijg ik het Keurmerk niet.”
  •  “Wij willen niet gezien worden als schoonmaakbedrijf De Wringer uit het OSB spotje.”
  •  “Ik wil onze medewerkers niet overvragen en het ziekteverzuim terug dringen.”
Intermediair:
  • “Eigenlijk teken ik op een te laat moment. Ik realiseer mij dit ik dit eerder had moeten doen. De criteria inzake de verhouding kwaliteit/prijs hanteren wij nu op basis van 65%/35%.”
Lastig verhaal
De aanwezige Peter Specker (Category Manager overheid) stond nog even stil bij het voornemen in het regeerakkoord tot inbesteden van onder andere de schoonmaak: “De politiek hecht sterke waarde aan de belangen van de mens achter het product. Zij zijn sommige handelswijzen spuugzat en willen de processen in eigen beheer nemen. Dit wordt nog een lastig verhaal”, aldus Specker.
 
Aanspreken op schending van de Code

Naar aanleiding van een dialoog over de gunningscriteria als Emvi en laagste prijs, stelt een aantal schoonmaakbedrijven vast dat gunning op laagste prijs nog steeds voorkomt. Er gingen stemmen op om de organisatie die gunnen op laagste prijs strikt aan te spreken en aan te pakken. “Dat doen we ook”, aldus commissievoorzitter Blokland. “Ongeacht of het nu ondertekenaars zijn of niet. We gaan een gesprek met ze aan en als dat niet het gewenste resultaat oplevert, gaan we de vervolgstappen bekijken.” Blokland deed een oproep om best en bad practices bij de Commissie kenbaar te maken.

 

De ondertekensessie verliep ietwat rommelig. Een verbeterpunt!

Het totaal aantal ondertekenaars bedraagt nu meer dan 700 waarvan meer dan 550 schoonmaakbedrijven. Hierbij dient in ogenschouw genomen te worden dat OSB bij aanvang van de Code eenmalig voor al haar leden getekend heeft.   

 

Op de foto: De heer Mario Wijnen van Variant Schoonmaak Service ondertent de Code.

 

www.codeverantwoordelijkmarktgedrag.nl

 
 
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Onderzoek diversiteit
24 mrt

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling
24 mrt

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma
20 mrt

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Kärcher
19 mrt

Kärcher dik tevreden met cijfers

RVU
17 mrt

Verkennend gesprek over nieuwe RVU en uitspraak Europees Hof

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Onderzoek diversiteit

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Vacatures
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand