Op woensdag 20 maart ondertekenden 22 organisaties de Code Verantwoordelijk Marktgedrag schoonmaak- en glazenwasserbranche op een regionale ondertekeningbijeenkomst bij GeoFort in Herwijnen. Onder hen vervoerder Connexxion en een flink aantal MKB schoonmaakbedrijven.
Ook intermediair Masterkey Plus tekende, het bedrijf dat samen met FNV en CNV al in januari 2010 op de proppen kwam met een convenant dat moest leiden tot socialer aanbesteden in Schoonmaakland. Ook toen was er al voldoende reuring over dit onderwerp.
Door de redactie
- “Wij lazen hierover in de vakbladen en wilden op basis hiervan onze betrokkenheid bij de schoonmaak verhogen. Zorg voor de medewerkers en transparantie zijn de belangrijkste issues.”
- “We deden qua bus schoonmaak zaken met een bedrijf welke de Code niet ondertekend had. De gevolgen van deze samenwerking zijn bekend. Nu hebben we dit beter geregeld. De prijs blijft voor ons, uit concurrentie overwegingen in ons segment, desalniettemin een zeer belangrijk criterium. Bovendien kunnen wij niet controleren of een schoonmaakbedrijf de CAO naleeft.”
- “Wij willen te boek staan als goed opdrachtgever en zijn door onze intermediair op de Code attent gemaakt. Het heeft geleid tot een duurzame opdracht op basis van partnerschap.”
- “Wij tekenen de Code omdat dit aansluit bij de bedrijfsvoering zoals wij dit al jaren voeren.”
- “Feitelijk wil ik niet tekenen. Waarom formaliseren wat al jaren gebruikelijk is binnen mijn bedrijf? Ik moet echter wel anders krijg ik het Keurmerk niet.”
- “Wij willen niet gezien worden als schoonmaakbedrijf De Wringer uit het OSB spotje.”
- “Ik wil onze medewerkers niet overvragen en het ziekteverzuim terug dringen.”
- “Eigenlijk teken ik op een te laat moment. Ik realiseer mij dit ik dit eerder had moeten doen. De criteria inzake de verhouding kwaliteit/prijs hanteren wij nu op basis van 65%/35%.”
Naar aanleiding van een dialoog over de gunningscriteria als Emvi en laagste prijs, stelt een aantal schoonmaakbedrijven vast dat gunning op laagste prijs nog steeds voorkomt. Er gingen stemmen op om de organisatie die gunnen op laagste prijs strikt aan te spreken en aan te pakken. “Dat doen we ook”, aldus commissievoorzitter Blokland. “Ongeacht of het nu ondertekenaars zijn of niet. We gaan een gesprek met ze aan en als dat niet het gewenste resultaat oplevert, gaan we de vervolgstappen bekijken.” Blokland deed een oproep om best en bad practices bij de Commissie kenbaar te maken.
De ondertekensessie verliep ietwat rommelig. Een verbeterpunt!
Het totaal aantal ondertekenaars bedraagt nu meer dan 700 waarvan meer dan 550 schoonmaakbedrijven. Hierbij dient in ogenschouw genomen te worden dat OSB bij aanvang van de Code eenmalig voor al haar leden getekend heeft.
Op de foto: De heer Mario Wijnen van Variant Schoonmaak Service ondertent de Code.