Door een jury, onder voorzitterschap van Nol Groot, waren vier partijen genomineerd voor de door Code Verantwoordelijk Marktgedrag toe te kennen Best Practice Award 2013. De uiteindelijke winnaar mocht bepaald worden door stemming van de ruim 200 stemgerechtigden tijdens een manifestatie in De Gruyter brasserie te Den Bosch.
Door Henk Cornelisse, redactielid Clean Totaal
Kent u winkelketen De Gruyter nog? In de 60-er jaren vooral bekend door haar slogan: “En betere waar, en 10%!”. Die 10% betrof een kassabonnen spaarsysteem. Beetje als de schoonmaak tot voor kort, maar daar trokken de schoonmaakbedrijven gelijk 10% van de prijs af om een opdracht gegund te krijgen. De kentering in dergelijke prijsdumping is echter ingezet. En de Gruyter bestaat niet meer…
Groene kaart voor Clean Totaal!
Bij de opening had voorzitter Kees Blokland een verrassing voor uw redacteur in petto. Blokland refereerde aan een recent verschenen artikel met betrekking tot het niet langer toekennen van de Bad Practice Award en het gegoochel met kaarten door Code Commissie. Hij vroeg zich af wat de aanwezigen van dit artikel vonden.
Op een ludieke wijze konden zij kiezen uit een rode, gele, blauwe of groene (aanmoedigings)kaart. Het overgrote deel van de aanwezigen honoreerde het artikel, tot opluchting van uw redacteur, met een groene kaart. Oftewel, zij vonden het een prima artikel. Na afloop erkende Blokland overigens fair dat hij persoonlijk ook voor de groene kaart gekozen had.
Genomineerden
De genomineerden voor de Best Practice Award 2013 waren:
CSU en ING
Thema: Schoonmaken met een gezicht. Het zichtbaar maken van de schoonmaak en het realiseren van een zo optimaal mogelijk samenspel en dialoog tussen de schoonmakers en pandgebruikers.
Gemeente Leeuwarden ,Caparis, GOM Schoonhouden, CNV Vakmensenen en Atir
Thema: Uitvoering van de schoonmaak bij Gemeente Leeuwarden door medewerkers met een achterstand. Voor bestaande medewerkers zorgvuldig traject van één jaar, waarbij, onder meer door garanties van GOM , zorgvuldige herplaatsing heeft plaats gevonden in samenhang met natuurlijk verloop.
Erasmus Medisch Centrum, Asito Medical en Hago Zorg
Thema: Via Europese aanbesteding werd vooraf het budgettaire kader (9 miljoen euro) opgegeven. Beknopt PvE gebaseerd op technisch en hygiënisch schoonmaken. Selectie van schoonmaakpartners ging derhalve over andere criteria. Respect voor elkaars professie Op contractduur 8 jaar. Via vaststellen van competentieniveaus meest ideale werkplek voor de 243 schoonmakers, 480.000m2).
Nivo Noord en Nivo Academie
Thema: Actief ontwikkelen, verbeteren en het op peil houden van de kennis, kunde en houding van haar medewerkers. Hiertoe vond oprichting van NIVO Noord Academie plaats met als gevolg in 10 maanden 250 medewerkers geslaagd voor de schoonmaak (basis) vakopleiding. Werkervaringsplaats voor 40/50 medewerkers met achterstand op de arbeidsmarkt.
Stemmingsprocedure
De vier genomineerden hielden eerst allen een gloedvolle presentatie. Vervolgens werd tijdens een eerste stemmingsronde bepaald welke twee genomineerden naar de finale gingen. Dit werden Erasmus Medisch Centrum c.s. en Nivo Noord. CSU en ING en Gemeente Leeuwarden c.s. redden het nipt niet. Bij het laatstgenoemde project zelfs niet ondanks de inzet van zwaargewicht Jan Kampherbeek bij de presentatie. De twee finalisten mochten nog één keer een korte toelichting geven waarom juist hun project het meest in aanmerking komt voor de best practice award. Hierna volgde weer stemming.
Er gingen 67 stemmen naar Erasmus c.s. en 70 naar Nivo Noord. Dit aantal duidt erop dat niet alle aanwezigen van de mogelijkheid tot stemmen gebruik gemaakt heeft en/of finalisten zich wellicht sportief van stemming onthielden.
Winnaar NIVO Noord
Een belangrijke essentie bij het toekennen van de Best Practice Award is samenwerking in de keten. Hieraan voldoet Nivo Noord overigens niet, maar dit vormde voor de jury klaarblijkelijk geen beletsel om Nivo Noord toch te nomineren.
Tijdens de presentatie spatte het enthousiasme van de representanten van Nivo Noord van het podium af. Een viertal medewerksters liet weten dat het zelfvertrouwen bij hen enorm is toegenomen, mede door het feit dat ze nu vakmanschap kunnen bieden. “We maken nu schoon met een andere emotie”, aldus medewerkster Gizelle. Medewerkster Eliza (uit WSW): “Nivo Noord heeft mij weer een toekomst gegeven! Ik krijg waardering en er zijn zelfs doorgroeimogelijkheden.” Directrice Annette van der Meulen stond er als een trotse moederkloek bij.
Het sentiment was tastbaar en de bij het ingaan van de finale stemming voelde je als het ware dat Nivo Noord als winnaar uit de bus zou komen. Door technische mankementen aan het stemapparaat duurde het even voor dit ook bewaarheid werd.
De redactie van Clean Totaal feliciteert Nivo Noord dan ook van harte met deze Best Practice Award!
Op de foto v.l.n.r.: Marion Wijnalda (assistent rayonmanager en praktijkdocent NIVO NOORD), Renskje Hietkamp (hoofd P&O NIVO NOORD) en Annette van der Meulen (directeur NIVO NOORD).