Recent werd de branche wederom geconfronteerd met een geval van malversaties bij de hotel schoonmaak. Een Amsterdams schoonmaakimperium, geleid door vijf Indiërs, zou volgens dagblad De Telegraaf honderden personeelsleden uitbuiten. Het management werd aangehouden en verhoord. Het Openbaar Ministerie en de opsporingsdienst van SZW doen nader onderzoek. Het Van der Valk concern werd in het krantenartikel met name genoemd aangezien het schoonmaakimperium op een zevental locaties diensten levert. Wie zitten er achter dit schoonmaakimperium? En wat vindt Van der Valk van de aantijgingen? Voorwaar geen positieve reclame. Clean Totaal ging op onderzoek uit.
Door Henk Cornelisse, redactielid Clean Totaal
En opnieuw is het raak in de wereld van de hotel schoonmaak. Eerder al publiceerden we over mogelijke onregelmatigheden bij Plaza (PPHE) Hotels, WestCord Hotels en Memphis Hotel. Maar ook over bijvoorbeeld KFC (Kentucky Fried Chicken). Uiteraard is nu de prangende vraag wie er achter dit Amsterdamse schoonmaakimperium zitten. Wenst het anders zo gesloten Van der Valk bastion te reageren? Trekt Koninklijke Horeca Nederland consequenties? En wat is de onderzoekstatus van de eerdere invallen door Inspectie SZW?
Betrokken bedrijven
De bij de recente onderzoeken en als schoonmaakimperium aangeduide bedrijven betreffen Sidhu Bedrijfsdiensten & Uitzendbureau VOF en AMS Hotelservice BV. Beide bedrijven zijn gevestigd op hetzelfde adres in Amsterdam Zuid-Oost.
Sidhu Bedrijfsdiensten & Uitzendbureau is opgericht op 17 oktober 2002 en kent volgens de inschrijving van de KvK twee vennoten te weten Jasbir S, en Rajinder S.
AMS Hotelservices is opgericht op 24 juli 2013 en kent één bevoegd bestuurder te weten algemeen directeur Jasbir S.
Beide bedrijven zijn gecertificeerd door Stichting Normering Arbeid (SNA) en aan beide bedrijven werd door de fiscus in 2015 een verklaring omtrent betalingsgedrag afgegeven. Deze WKA verklaringen prijken trots op de website van genoemde bedrijven.
Beide bedrijven zijn weliswaar wel NEN gecertificeerd maar geen lid van OSB of SieV!. Evenmin hebben ze de Code Verantwoordelijk Marktgedrag ondertekend.
Ontkenning
In een eerste reactie laat Sidhu Bedrijfsdiensten & Uitzendbureau via de heer Bunty S. (mede namens Jasbir S. en Rajinder S.), ons weten: “Wij kunnen bevestigen dat directieleden en enkele werknemers vorige week zijn aangehouden wegens een verdenking van valsheid in geschrifte en het uitbuiten van werknemers die werkzaam zijn in hotels. Wij herkennen ons niet in het beeld dat in de pers is geschetst. Wij werken conform de geldende wetten en regels en zijn NEN-gecertificeerde bedrijven. Dat zullen wij blijven doen en wij zullen onze klanten op een goede manier blijven bedienen. Wij betreuren het dat onze werknemers en wij op deze manier in het nieuws zijn gekomen. Wij ontkennen alle beschuldigingen en hebben volledige medewerking verleend aan het strafrechtelijk onderzoek.”
Op onze vraag of dit ook voor de andere werkmaatschappij geldt (AMS Hotelservices) zegt Bunty S. onomwonden: “Ja, het geldt ook voor onze andere werkmaatschappijen! Nogmaals, wij zijn NEN-gecertificeerde bedrijven die zich houden aan alle Nederlandse wettelijke bepalingen.”
Desgevraagd laat de advocate van genoemde ondernemingen, mr. Klaartje Freeke van advocatenkantoor Freeke & Monster te Amsterdam, nog weten: “De betrokken bedrijven zijn niet als verdachte aangemerkt in het onderhavige onderzoek. De Inspectie SZW zal de komende maanden bezig zijn met het afronden van het onderzoek. Tot het dossier definitief is, zal er geen nadere inhoudelijke reactie worden gegeven.”
Van der Valk concern
Het Van der Valk concern kwam, ongewild, prominent in de picture omdat betrokken bedrijven diensten leveren op een zevental locaties. Met een handvol vragen zochten we contact met de Horecagigant. Heeft het concern ooit iets vernomen van klachten van medewerkers van Sidhu en/of AMS Hotelservices? In hoeverre zijn de prijsstelling van deze bedrijven marktconform? Hoe gaat men de voortgang van werkzaamheden borgen mocht er sprake zijn van concrete uitbuiting door hun leveranciers. En is Van der Valk voornemens de Code Verantwoord Marktgedrag te tekenen en in te zetten als instrument tegen malafide praktijken?
In eerste instantie kregen we een korte reactie van Bill van der Valk namens de vestiging Schiphol: “Helaas ben ik momenteel te druk om u een evenwichtig antwoord te sturen. Succes met uw artikel.”
Vincent van Leeuwen van BuroSix, woordvoerder van het Van der Valk concern, reageert uitgebreider. Allereerst uit hij zijn ongenoegen over de publicatie in De Telegraaf. “Van der Valk wordt wel met naam en toenaam genoemd maar de betrokken bedrijven Sidhu en AMS Hoteldiensten niet. Bovendien wordt er in het krantenartikel gerept over vele vestigingen waar deze bedrijven hun diensten aan Van der Valk zouden leveren. Het betreffen er echter acht waarvan wij zelfs in februari op een vestiging afscheid hebben genomen.”
“Van der Valk selecteert zorgvuldig haar toeleveranciers, ook voor wat betreft de schoonmaakdiensten”, vervolgt van Leeuwen. “Het feit dat genoemde bedrijven SNA gecertificeerd zijn en beschikken over verklaringen van de fiscus, voor wat betreft correcte afdracht van belasting en sociale premies, gaf ons het idee met solide partners te maken hebben. Bovendien betalen wij op een gewaarmerkte G-rekening aan genoemde bedrijven.”
Van Leeuwen zegt dat er nimmer een signaal van medewerkers is doorgesijpeld dat er qua arbeidsomstandigheden en/of loonbetaling iets niet in orde zou zijn.
De woordvoerder stelt ook dat Van der Valk betrokken bedrijven gelijke tarieven betaalt als andere schoonmaakbedrijven waar men mee samen werkt. “Qua prijzen is er sprake van marktconformiteit maar uiteraard hebben wij geen inzicht wat het management van de schoonmaakbedrijven vervolgens met de ontvangen vergoedingen doet. Het is voor ons dan ook een grote, en onaangename, verrassing dat de ISZW klaarblijkelijk voldoende aanleiding heeft gezien om tot aanhoudingen over te gaan. Het is naar nu blijkt nodig om meerdere toetsen uit te voeren dan degene die reeds door de Van der Valk vestigingen gedaan zijn, waaronder het OBS Keurmerk, dan wel de Code Verantwoordelijk Marktgedrag.”
SNA
Aan de certificerende instelling SNA vroegen we of bij audits iets gebleken is van malversaties door betrokken bedrijven. Sjors van Aalst van SNA laat ons weten: “Geïnspecteerde ondernemingen worden alleen in het Register Normering Arbeid opgenomen als zij voldoen aan de gestelde eisen. Als een onderneming niet voldoet aan de norm of de inspectie niet tijdig laat uitvoeren, zal dit tot schorsing dan wel intrekking van het keurmerk leiden. Op zaken die niet binnen het kader van de norm vallen, wordt niet geïnspecteerd. Wel wisselt SNA, in het kader van aanpak van malafiditeit, informatie uit met zowel de Belastingdienst als de Inspectie SZW. Indien er tijdens inspectie misstanden worden geconstateerd die buiten het kader van de norm vallen, wordt hiervan melding gedaan bij de eerder genoemde instanties. Aangezien de, door u aangehaalde casus nog in onderzoek is bij de Inspectie SZW en het niet geheel duidelijk is waarop de vermeende overtredingen betrekking hebben, kan op dit moment niet gezegd worden welke gevolgen dit heeft voor het certificaat van de betrokken ondernemingen. Dit wordt momenteel nader door SNA onderzocht.”
Koninklijke Horeca Nederland (KHN)
Koninklijke Nederland Woordvoerder (KHN) Joris Prinssen liet dit voorjaar in Clean Totaal al het statement optekenen dat KHN niet gaat over uitbesteding van werk door haar leden. Dat zijn afspraken tussen hotels en schoonmaakbedrijven. Ook liet Prinssen destijds optekenen dat de Code Verantwoord Marktgedrag er is voor facilitaire dienstverleners. Hij vindt het niet logisch van hotelbedrijven te verlangen deze Code te volgen en te onderschrijven.
De Code Commissie reageerde hier destijds klip en klaar op: zij ziet dit toch echt anders…
Ook nu, na dit meest recente voorval, handhaaft Prinssen zijn mening. Op de vraag of als dergelijke praktijken bewaarheid worden, dit consequenties heeft voor het KHN lidmaatschap reageert hij: “Sancties door KHN? Nee, uiteraard niet, ons lid is immers geen verdachte.”
Opmerkelijk dat er door KHN geen moment nagedacht wordt over medeverantwoordelijk in het kader van goed opdrachtgeverschap. Er lijkt voldoende werk aan de winkel voor huidig OSB directeur Rob Bongenaar die per 1 december de overstap maakt naar KHN!
Eerdere onderzoeken niet afgerond
Eerder publiceerde Clean Totaal over de invallen van ISZW/Belastingdienst bij KFC (september 2014) Park Plaza en WestCord Hotels (januari 2015). We waren zeer nieuwsgierig naar de voortgang, respectievelijk afronding van deze onderzoeken. Helaas, ISZW liet ons bij monde van woordvoerder Koen van der Voorn weten dat de Inspecteur ISZW het nog te vroeg acht om op dit moment iets over de controle bij KFC los te laten. Zijn vakbroeder Adriaan Ros van de Belastingdienst liet ons weten dat het onderzoek bij genoemde hotels in een afrondende fase verkeert en er zodoende nog geen eindresultaat te melden valt.
Dweilen met de kraan open?
Het lijkt, om in vakjargon te blijven, op dweilen met de kraan open. Althans, zo lijkt het. Dit gelet op de regelmaat waarmee de incidenten binnen de schoonmaakbranche zich opstapelen.
Letterlijk betekent dit gezegde: geen kans op succes hebben, omdat men de symptomen bestrijdt zonder de oorzaak aan te pakken. Gelukkig is het loodgietersbedrijf Keurmerk & Code druk bezig het lek definitief boven water te krijgen. Vergeet hierbij echter niet eerst de kraan af te sluiten.