Wanneer je al 34 jaar een zelfstandige groothandel exploiteert, dan moet daar wel een bijzondere visie aan ten grondslag liggen. Er zijn immers weinig collega’s die zo’n mijlpaal halen. De meesten zijn dan allang failliet of overgenomen door een grotere partij. Frans Marcus van Cleancare houdt het vol dankzij een 3xL-concept, waarbij L voor Liefde met een hoofdletter staat. De Liefde voor klanten, de Liefde voor fabrikanten en de Liefde voor de schoonmaakwereld. (Bedrijfsreportage)
Door Leon van Berg, redactielid Clean Totaal
Dit wordt geen zweverig verhaal waarin vage flowerpower de boventoon voert. Het 3xL-concept is zeer concreet en de basis voor het handelen van Cleancare. Marcus vertelt wat het inhoudt. “Wil je een bedrijf succesvol maken dan moet je bijzondere aandacht hebben voor je vak, je fabrikanten en je klanten. Wij hebben oprechte Liefde voor het geweldige schoonmaakvak. Dat vak is er eentje dat jammer genoeg vaak ondergewaardeerd wordt. Naast een goed schoonmaakresultaat draait het vooral om mensen. De medewerkers van onze klanten, de fabrikanten en uiteraard wijzelf. Wij zijn met z’n zevenen en voelen ons sterk met het vak verbonden en zijn uit de branche afkomstig. Daardoor hebben wij veel praktijkkennis in huis en kunnen wij altijd het beste advies geven in diverse situaties. Wij zijn geen dozenschuiver, maar een professionele logistieke partner en betrokken bij de problematiek waarmee onze klanten in het dagelijks leven worstelen. Belangrijk, want met een goed schoonmaakresultaat krijgt ons mooie vak de aandacht van de buitenwacht die het verdient.”
Gedreven mensen
Marcus vervolgt: “Naast goede adviezen, is onze klant ook gebaat bij de best mogelijke producten om een schoonmaakvraag op te lossen. Die leveren wij. Wij gaan voor al onze fabrikanten door het vuur omdat wij overtuigd zijn van de geleverde kwaliteit. Wij gaan dus niet shoppen om per se de goedkoopste fabrikant te kunnen vinden zoals helaas vaak in de markt gebeurt. Wij hebben Liefde voor onze fabrikanten en bouwen langdurige relaties op die vaak verder gaan dan een professionele relatie. Met sommige directeuren ben ik in de loop der jaren persoonlijk bevriend geraakt omdat zij prettig in de omgang zijn en omdat zij een zelfde soort gedrevenheid voor het vak hebben als ik. Ik noem bijvoorbeeld Erwin van den Eijnde van Militex en Adri van Bladel van IPC Benelux. Ik weet dat ik op mijn fabrikanten kan terugvallen als ik met een vraag zit waar ik zelf het antwoord niet op weet. Cleancare kiest voor kwaliteit. Dat heeft wel een gevolg; wij behoren daardoor niet tot de prijsvechters. Onze klanten weten dat, maar uiteindelijk is de prijs voor hen niet doorslaggevend.”
Trouwe klanten
“Tja, en dan last, but not least, de Liefde voor onze klanten”, zegt Marcus met een brede glimlach. “Ik noem onze klanten als laatste, maar feitelijk staan ze op de eerste plaats. Dat is een van de eerste dingen die ik geleerd heb van Kees van Amsterdam van Schoonmaakbedrijf Van Amsterdam in Oostzaan. Daar kwam ik in 1981 terecht na mijn militaire dienst. Hij runde een groothandel naast zijn schoonmaak bedrijf. Ik kreeg twee producten om Midden Nederland te veroveren: Blue Wonder en de ontvetter MT van de fa. Jaring uit den Ilp. Ik wist toen nog niets van schoonmaak of zeep, maar overtuigde nieuwe klanten door demonstraties. Ik loste op een respectvolle manier een probleem op waar zij al tijden mee rondliepen. Dat heeft trouwe klanten opgeleverd waarvan sommigen tot op de dag van vandaag nog altijd bij Cleancare kopen. Ik maakte ook kennis met Systeem 6, een privatelabel van Buzil, dat werd geleverd door schoonmaak groothandel Smulders uit Montfoort. Daar ontdekte ik de kwalitatief hoogwaardige Buzilproducten zoals de Perfect 440, Blitz Citro, Polybuz, Bucalex. In 1982 vertelde Van Amsterdam dat hij de groothandel ging afstoten om zich alleen op zijn schoonmaakbedrijf te concentreren. Ik had twee keuzen: bij Smulders in dienst treden als vertegenwoordiger, of voor 1500 gulden het klantenbestand en de naam Cleancare overnemen. Ik koos voor het laatste.”
Professionele Partner
Cleancare is een groothandel gevestigd in Tiel waarbij op dit moment de concentratie van klanten in de provincie Gelderland en Utrecht liggen. De focus op uitbreiding ligt richting Rotterdam en de Havens. Marcus; “Natuurlijk wil je je bedrijf verder ontwikkelen waarbij we de focus op kwaliteit van ons assortiment zo goed mogelijk proberen af te stemmen op de wensen van onze klanten. Een goede gefundeerde basis die garant staat voor een kwalitatieve groei. Een snelle groei brengt risico’s met zich mee. Het overzicht wordt dan minder waarbij er ruis in de interne en externe communicatie kan ontstaan. Dit wil ik te allen tijde voorkomen. De business moet beheersbaar blijven en dat krijg je alleen door je te focussen op datgene waar je goed in bent. Je ziet dat tal van groothandels de afgelopen jaren van het toneel zijn verdwenen. Enerzijds doordat ze stuk groeiden of anderzijds door overnames. Klein blijven heeft ook een risico. De kwetsbaarheid van de ondernemer. Ik ben autodidact, een duidelijke leider, een doorzetter en een nuchtere zakenman. Het is belangrijk dat ik ervoor zorg mijn medewerkers voldoende ruimte te geven zodat zij zich verder kunnen ontwikkelen binnen Cleancare. Door juist management, goed delegeren en een juiste interne communicatie, tillen we Cleancare naar een hoger professioneler plan. Sneller groeien is misschien mogelijk als je vreemd kapitaal aantrekt. Door mijn antipathie van huis uit op de bankenwereld hou ik ze het liefst zo veel als mogelijk buiten de deur. In tegenstelling tot veel ondernemers werk ik zonder vreemd vermogen. Investeringen doen wij uit eigen vermogen en er wordt door ons niets geleased.”
Webshop?
Marcus is niet blind voor nieuwe ontwikkelingen: “Ik heb niets met automatisering, maar dat wil niet zeggen dat je het als bedrijf links mag laten liggen. Wij zijn bezig met het ontwikkelen van een webshop. Daarmee zullen wij in eerste instantie niet onze bestaande klanten van dienst zijn, dan wel een nieuwe klantengroep aantrekken. Onze klanten weten al wat ze aan ons hebben, vragen ons regelmatig advies en weten dat wij met onze eigen vrachtauto en chauffeur de materialen afleveren tot in de werkkast. Internetkopers vinden dat minder belangrijk en kiezen voornamelijk voor een beperkter assortiment en een andere prijsstelling. Wij spelen daarmee in op een vraag uit de branche. Er staan heel veel vierkante meters bedrijfsruimte leeg en daardoor neemt de orderportefeuille van veel schoonmaakbedrijven af. Tegelijkertijd nemen de kosten van schoonmaakmaterialen en machines jaarlijks toe met 3-5%. Een onterechte en onnodige kostenstijging die fabrikanten ieder jaar weer automatisch doorvoeren. Door de daling van de olieprijs en nu ook de dollar zijn de grondstoffen weer goedkoper aan het worden. Met een webshop willen wij goede producten betaalbaar houden en hopen wij dat een deel van deze klantengroep doorgroeit naar ons vaste klantenbestand omdat zij onze toegevoegde waarde ontdekken. Als toegevoegde waarde hebben wij een eigen private label van machines en schoonmaakmiddelen: Carino.”
Buzil
In Nederland is Cleancare de grootste dealer van Buzil. Jarenlang kocht Marcus Buzil-producten via Smulders. Dat bedrijf werd door Henkel Ecolab overgenomen. Jammer genoeg verdween het merk Buzil daar langzaam uit het assortiment. Marcus benaderde Buzil en werd dealer. De professionele schoonmaakmarkt was bekend met het systeem 6. Maar vrijwel niemand kende het merk Buzil. “Het is een uitdaging om een onbekend merk met een hoge kwaliteit en goede prijsstelling op de Nederlandse markt te zetten. Gelukkig heeft Buzil enkele topproducten in haar zeer complete producten pallet. Denk aan een Perfect, Systeem Erol voor ontkalken en reinigen van vloeren in onder andere natte cellen. Strippers en wassen, waarbij de nieuwe ecologische Planta stripper en Planta glanscoating in het programma uniek op de markt zijn. Buzil past goed bij Cleancare. Wij hebben een jarenlange relatie en hechten daaraan beiden veel belang. De professionele samenwerking staat op een hoog niveau. Zo heeft Buzil jaarlijks een meerdaagse importeursbijeenkomst. Een echt relatie-event, met naast workshops ook tijd voor ontspanning, prima accommodaties en leuke evenementen. Omdat iedereen daar met dezelfde intentie naar toe gaat, netwerk je niet alleen, maar leer je ook van elkaar met als uiteindelijk resultaat dat er hechte vriendschappen ontstaan.”
www.cleancare.nl