Schoonmaak gaat aan de hand van protocollen en planning en op dat laatste terrein valt nog heel veel te verbeteren. Dat kan door het koppelen van technieken waarmee het mogelijk is naadloos aan te sluiten op het daadwerkelijke ruimtegebruik in een gebouw. Dirk Tuip, directeur van FaciltyApps, laat zijn visie los over schoonmaak in de (nabije) toekomst en zijn samenwerking met start-up Lone Rooftop. Visie of fictie?
Door Leon van den Berg, redactielid Clean Totaal
“Vorig jaar hadden we een bijeenkomst over nieuwe technologieën zoals de Google Glass en de rol die deze in de schoonmaak zouden kunnen spelen”, begint Tuip. “Eigenlijk belangrijker was de discussie die ontstond over de huidige stand van zaken van de techniek en wat met die bestaande mogelijkheden al kan om de schoonmaak te verbeteren.” Volgens Tuip zijn er de afgelopen jaren heel wat ontwikkelingen te zien die alle interessant zijn, maar die als zelfstandige techniek onvoldoende potentieel hebben om voor een echte doorbraak te zorgen. Hij noemt:
- Sensoren die ruimtegebruik signaleren en producten en mensen registreren;
- WiFi-tracking om bezetting van gebouwen inzichtelijk te maken;
- Bluetooth-beacons waarmee bezoekers en medewerkers op diverse plekken in een pand worden voorzien van informatie;
- LoRa van KPN (long range) waarmee het mogelijk wordt om miljoenen apparaten die zeer weinig stroom en data gebruiken, kostenefficiënt te verbinden met internet;
- Slimme werkwagen van Vebego die met sensoren onder andere de stofbelasting en bacteriegraad van een ruimte uitleest;
- Intelligente displays die zelf voor betere bijvulling zorgen.
“Interessante mogelijkheden, maar wel erg op één aspect gericht, terwijl het veel interessanter is zulke zaken te koppelen en real-time de informatie beschikbaar te hebben. Het gaat dan over verandering van gebouwbeheer, waarbij schoonmaak een belangrijk onderdeel is. We spreken van Smart Cleaning in Intelligent Buildings. FacilityApps zorgt met apps op grond van een eigen algoritme voor een optimale aansturing van servicemedewerkers en schoonmakers terwijl Lone Rooftop met haar Position Intelligence Engine (PIE) real-time inzicht geeft in de bezetting van kantoren en de basis levert voor onze berekeningen.”
Razendsnelle groei IOT
De ontwikkelingen gaan op het moment razendsnel. Internet of things (IOT) is echt in opkomst. In 1982 waren 1 miljoen apparaten -met name PC’s- wereldwijd met elkaar verbonden via internet. Elf jaar later zet de sterke stijging in en zijn een half miljard apparaten verbonden. Dit jaar stijgt dat aantal tot 22,9 miljard en over vier jaar zullen dat er 50,1 miljard zijn.
Tuip: “In zo’n wereld kun je niet blijven vasthouden aan eenvoudige en inefficiënte papieren methoden. Je mist dan als schoonmaakbedrijf allerlei informatie waarmee je het werk beter kunt doen. Inmiddels heeft Lone Rooftop PIE al draaien bij ABN AMRO en de Universiteit van Wageningen. De implementatie van de Position Intelligence Engine (PIE) heeft daar nu al geleid tot een beter inzicht van het gebruik van de gebouwen en individuele ruimtes. De dashboards laten in één oogopslag zien hoeveel mensen in het pand zijn, waar de concentraties mensen zich bevinden en daarmee ook waar de verborgen leegstand zit. Op basis van deze informatie worden vierkante meters efficienter ingezet en de bezetting geoptimaliseerd. Werknemers worden op hun beurt door grote TV schermen snel naar een beschikbare werkplek geleid, zonder dat dit kostbare tijd kost of tot frustratie leidt. Bij universiteiten kan de bezettingsdata ook gekoppeld worden aan het roostersysteem, waardoor is te ontdekken welke colleges structureel onderbezet zijn en de volgende periode in kleinere zalen kunnen plaatsvinden. Dat schoonmaak bij een betere benutting van een gebouw ook anders georganiseerd moet worden zal meteen duidelijk zijn.”
Betrouwbaar gebruiksbeeld
Tuip vervolgt: ”De markt van wireless netwerken wordt gedomineerd grote spelers als Cisco en HP Aruba. Nieuwe spelers zoals Lone Rooftop en FacilityApps gebruiken Location Based Services op basis van deze bestaande WiFi netwerken om een beter inzicht te krijgen in het gebouwgebruik. Daarbij verdelen we gebouwen in zones waarbij wij exact kunnen waarnemen of en hoeveel mensen in die zone aanwezig zijn en hoe lang zij er verblijven. De uitdaging voor de komende jaren is dat systeem te verfijnen. Denk aan het kleiner maken van de zones waardoor het beeld fijnmaziger en betrouwbaarder wordt, maar ook aan het zelflerend maken. Nu er niet alleen meer tijdens kantooruren gewerkt wordt ontstaat een andere schoonmaakbehoefte. Als er in het weekend gewerkt is, start de schoonmaak dus in de dan gebruikte ruimten en niet meer volgens een vaststaand patroon.”
Doorbraak op ISSA/Interclean
Tuip verwacht dat op de komende ISSA/Interclean een ware doorbraak van IOT-technieken zal plaatsvinden. “De ‘sapjes’, borstels en wissers etc. zullen daar door de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van IOT naar de achtergrond worden gedrongen. Overigens, het is allemaal wel een mooi verhaal en de mogelijkheden van nieuwe technologieën zijn eindeloos, het grootste probleem zit echter tussen de oren. Er zijn mensen die vragen of we een website hebben. Onvoorstelbaar dat je zoiets vraagt aan een technologiebedrijf. Hoe serieus ben je dan als schoonmaakbedrijf bezig met de wereld waarin je leeft?”
Voor zulk soort spelers is volgens Tuip dan ook geen plaats meer. “De wereld verandert en jij moet mee, want anders neemt een ander je plek in. Kijk maar naar wat er in de bouw gebeurt. Jaarlijks is daar een verversing van 20% waarbij nieuwkomers verouderde en daardoor failliete bedrijven vervangen. Dat gaat in de schoonmaak zeker ook gebeuren. De vraag die je jezelf als schoonmaakbedrijf moet stellen is of je bij de 20% ‘losers’ wilt horen of bij de 80% winners.”
Verkrampt denken
Die vraag geldt volgens Tuip ook voor grote bedrijven die nu nog zaken exclusief voor zichzelf willen houden en dus hun informatie niet delen. “Dat verkrampte denken zal hen de das omdoen, want zulke bedrijven worden straks links en rechts ingehaald door partijen waarvan ze geen concurrentie verwachten. Die breken bijvoorbeeld in hun systemen in of komen met betere alternatieven. Kijk naar wat er is gebeurd in de taxiwereld met de komst van Uber. Wettelijk gezien nog een probleem, maar de taxigebruiker heeft om verschillende redenen de buik vol van de traditionele taxi’s. De taxibranche heeft denk ik een Pyrrusoverwinning behaald en zal uiteindelijk de strijd verliezen.”
Nieuw elan
Tuip stelt dat deze innovatieve tijd om een nieuw elan vraagt. “Het succes van het nieuwe schoonmaken staat of valt met de juiste informatie op het juiste moment voor de schoonmaker. Welke keuze maak je dan als bedrijf? Kies je voor een wat moeilijk beheersbare BYOD-strategie (Bring Your Own Device, red.) waarbij je gebruik maakt van de smartphones van medewerkers: ruim 80% van de Nederlanders heeft er eentje, onder jongeren is die penetratie zelfs 95%. Of kies je ervoor om zo’n smartphone als bedrijfsmiddel te zien. Waarom wel investeren in werkwagens, chemie en microvezelmaterialen en niet in zo’n apparaat waarmee je goedkoper en beter werkt? Voor de prijs hoef je het als schoonmaakbedrijf niet te laten. Inmiddels is er voor onder de €100,- al een geschikt apparaat.”
Over Lone Rooftop en FacilityApps
Lone rooftop is een startup die inspeelt op de veranderende rol van de Facility-/Real Estate Manager. Die wordt gevraagd om de medewerkerstevredenheid te verhogen, duurzaam mee te innoveren en kosten te besparen. Lone Rooftop biedt de technologie die hen helpt om deze doelstellingen te realiseren. PIE is de onderliggende technologie die op basis van WiFi berekent waar mensen zich in gebouwen bevinden en dit – waar nodig- aanvult met data uit sensoren. Vanuit PIE kan deze data door allerlei applicaties benaderd worden en er draaien inmiddels al diverse apps op het platform. FacilityApps is een startup gespecialiseerd in Mobile Workforce Management (MWM). Het app platform versnelt processen op elke werkvloer, creëert transparantie en verlaagt de operationele kosten. FacilityApps is het begin van de revolutie in MWM voor onder meer de Schoonmaak, Groen, Total Facility Management en Vastgoedonderhoud industrie.
Noot:
In Clean Totaal Magazine editie nr 1. 2016 zijn door redigeren enkele feitelijke onwaarheden gepubliceerd in het artikel “Aan vooravond nieuwe schoonmaak” (pag. 18-19). Dit willen wij graag rechtzetten. Bovenstaande tekst is de gerectificeerde weergave. Er kan geen juistheid ontleend worden aan de uitspraken door de genoemde partijen en merknamen, noch kunnen zij verantwoordelijk gehouden worden voor de gepubliceerde informatie.