Schwartzmans B.V. is een Brabantse totaalleverancier van schoonmaakartikelen, veiligheidsartikelen, werkkleding, koffiesupplies en kantoorartikelen. Het bedrijf is gevestigd in Waalwijk, centraal in zijn afzetgebied. Eigenaar William Schwartzmans had een droom. Namelijk om zijn relaties – en als het kon zoveel mogelijk overige geïnteresseerden uit de vestigingsomgeving en uit de schoonmaakbranche – bijeen te brengen in het regionale theater De Leest. Niet ter meerdere eer en glorie van zichzelf, maar om sprekers vanuit hun eigen vakgebied een visie te laten geven op kwaliteit, schoonmaak en vooral: relatiebeheer.
Door Stefan Korthout
Het evenement kreeg de titel ‘Kwalitatief samenwerken draait om relaties’ en vond plaats op dinsdag 13 september 2016. Over het waarom zegt William Schwartzmans: “Iedereen die wil ondernemen is afhankelijk van de mensen om zich heen. De omgeving is als een verzameling radertjes. Ons management- en kwaliteitssysteem is niet ingericht op het strikt naleven van regeltjes, maar op een optimale tevredenheid van klanten en medewerkers. Die overtuiging is de basis geweest voor het behalen van de nieuwe kwaliteitsnormen ISO 9001:2015 en 14001:2015. En omdat we het leuk vinden om te delen, hebben we dit gratis symposium georganiseerd.”
Mutual Sustainability
De volle zaal werd door een enthousiaste en door de aanblik van zoveel belangstelling toch wat overrompelde, William Schwartzmans welkom geheten. Hij had slechts weinig woorden nodig om zijn geestdrift over te brengen op het publiek en om een korte introductie te geven van zijn bedrijf. Interessant was vervolgens ook de bijdrage van Kees Verschoor, managing partner en verandermanager bij Turacien. Hij heeft zich toegelegd op mutual sustainability, ofwel het sturen op duurzame relaties. Via een schema maakte hij inzichtelijk hoe de periferie van stakeholders voor Schwartzmans eruit ziet en hoe in het algemeen de kwaliteit van relaties van bedrijven meetbaar wordt gemaakt. Opvallend detail: William Schwartzmans zet niet de klant, maar de medewerker voorop. Hij verklaart dit doordat klanttevredenheid een gevolg is van de kwaliteit en de tevredenheid van de medewerkers.
Focus
Strategist Gerco Rietveld was de tweede spreker. Hij goochelde met definities van het begrip ‘inkoop’ om het publiek bewuster te maken van de relatie tussen inkoop en kwaliteit. Hij gaf facilitair inkopers, van wie er velen aanwezig waren, het advies om niet te starten met een programma van eisen en daarop een offerteaanvraag te baseren. Om de aanbieder te prikkelen en te laten meedenken, draait hij het liever om: geef aan wat het budget is en vraag welke diensten daarvoor geleverd kunnen worden, teneinde het beoogde doel te behalen. Hij gaat zelfs nog een stapje verder met de vraag ‘Welke prestaties kunt u leveren indien wij het bedrag verhogen met 10%’? Volgens Rietveld worden aanbieders daar veel creatiever van en voelen ze zich verantwoordelijker. Niet alleen voor hun eigen deelprestatie, maar ook voor het eindresultaat. Daardoor stijgt de kwaliteit van het proces als geheel. De hersenbreker die hij de zaal meegaf luidde: ‘Focus je op kosten, dan gaat de kwaliteit naar beneden. Focus je op kwaliteit, dan gaan de kosten naar beneden’.
Beleving van schoon
Spreker nummer drie was Bert Schulting. Namens Sealed Air, onderdeel van Diversey Care, sprak hij over de vergankelijkheid van schoon. Aan de hand van verschillende invalshoeken legde hij uit waarom het begrip ‘schoon’ door iedereen anders wordt ervaren, iets waar de gehele branche natuurlijk doorlopend mee wordt geconfronteerd. Uiteindelijk zal, zo spiegelde Schulting het publiek voor, niet zozeer de beleving van de opdrachtgever, maar de beleving van de eindgebruiker een doorslaggevende rol spelen in de waardering voor het schoonmaakbedrijf. Een schone en nette basis is volgens hem een voorwaarde voor loyaliteit. Enkel als die er is, heeft het zin om tijdens de uitvoering van het schoonmaakwerk op excellente wijze situatie-afhankelijk te voldoen aan individuele wensen. De beleving van schoon wordt dan niet meer zozeer bepaald door de strikte wijze waarop het schoonmaakprogramma wordt uitgevoerd, maar op de wijze waarop vervuilingsproblemen worden opgelost én voorkomen.
Ervaringen
Het laatste woord was aan de zaal. Er ontspon zich, gevoed door de peilingen die tussendoor plaatsvonden onder het aanwezige publiek, een levendige discussie tussen de diverse beroepsgroepen over inkoop, kwaliteitsbeleving en de definitie van schoonmaak. Precies waarop organisator William Schwartzmans stiekem had gehoopt. Terwijl de gesprekken zich voortzetten in de foyer, blikte hij alvast tevreden terug: “Wie wil samenwerken is afhankelijk van relaties. Dat is uiteindelijk de boodschap van alle sprekers van vandaag. Het symposium was een manier om onze ervaringen en inzichten – inclusief het plezier, de successen en de valkuilen – te kunnen delen met een grotere groep; klanten, leveranciers, bedrijven uit de omgeving en vele andere geïnteresseerden uit uiteenlopende disciplines. Ik denk dat dat wel is gelukt.”