Er zijn in onze branche diverse kwaliteitmeetsystemen. Veel bedrijven hebben zelf een systeem of gebruiken het bekende VSR-meetsysteem. Maar is de conclusie van zo’n meting nu wel een betrouwbare graadmeter over de reinheid? Dat vraag ik mij ernstig af.
Met de meetsystemen is niets mis. Toch durf ik te stellen dat meetsystemen alleen iets zeggen over visuele reinheid en niet over de reinheid zelf. Ik zal dat hieronder met een voorbeeld toelichten.
Wat gebeurt er bij een kwaliteitsmeting?
Een controleur/inspecteur loopt, als het goed is direct aansluitend aan de uitvoering van de schoonmaak, een ronde door het gebouw. Aan de hand van steekproeven worden diverse ruimtes bekeken en alle onderdelen van het werkprogramma beoordeelt op tijdige en correcte uitvoering. Oftewel, is het uit te voeren uitgevoerd en zie ik geen methodefouten. Als dat positief is zal het meetresultaat positief zijn en wordt er een positieve eindbeoordeling gerapporteerd. Is die conclusie wel van enige waarde? Ik zeg dat het niet per definitie zo is.
Praktijkvoorbeeld
Tijdens een bijscholing/herscholing bij een schoonmaakbedrijf werden wij verzocht om een groep ervaren medewerkers de kneepjes van het vak verder bij te brengen. Met name op gebied van ergonomie en materiaalgebruik. Dat deden we op locatie, dus in het pand van de klant. Ik moet in alle eerlijkheid zeggen dat het pand er keurig netjes uitzag !
Ik vroeg een deelnemer mij eens voor te doen hoe ze een toiletruimte helemaal schoonmaakt. Vervolgens zouden we dat binnen de groep bespreken en kijken of er verbeteringen mogelijk waren. Wat ik vervolgens zag deden mijn (beperkt aantal) haren ver omhoog rijzen.
Met één zijde van een doek werd begonnen met het schoonmaken van de toiletpot en de deelnemer werkte zich een weg naar het einde met nog steeds dezelfde kant van het doekje. Uiteindelijk helemaal trots hoe snel zij was geweest vroeg ze hoe ik vond dat zij het gedaan had.
Technisch gezien is het vloeken in de kerk als je op deze manier werkt. Alle vuil van het vuilste stukje toilet wordt meegenomen naar de schonere onderdelen en uiteindelijk de deurklink. Ik ben bang dat wanneer ik niet gevraagd had om te stoppen de bureaus ook nog even meegenomen zouden worden met hetzelfde doekje.
Als je het toilet bekeek zag het er keurig schoon en streeploos uit. Alles was gedaan, er zaten geen strepen, geen zichtbare methodefouten dus per saldo zal dit bij een kwaliteitsmeting een prima resultaat, en misschien wel een compliment, opleveren ! Terwijl het meest smerige toilet mag zijn dat u tegen kunt komen. Met andere woorden, het toilet kwam met vlag en wimpel door een kwaliteitsmeting terwijl het een smerig en onhygiënisch toilet is.
Waar zou ik graag voor willen pleiten:
Een kwaliteitsmeting moet worden uitgevoerd ( in ieder geval gedeeltelijk) tijdens de schoonmaakwerkzaamheden en de controleur bekijkt dan ook of de juiste werkwijze en methode gehanteerd wordt ! Op die manier weet je zeker of het visueel schone toiletje ook echt goed is schoongemaakt !
Schoonmaakbedrijven laat je mensen toch een opleiding volgen ! De basisopleiding is hier prima geschikt voor en is kostentechnisch een heel goede mogelijkheid. De vergoedingsregeling van de RAS is tenslotte zeer aantrekkelijk !
Natuurlijk begrijp ik dat het voor de kwaliteitsinspecteurs of controleurs enige aanpassing vergt. Uiteraard werken we allemaal graag van 10.00 tot 16.00 uur tegen een heel aantrekkelijk tarief, maar als de metingen een echt beeld van de kwaliteit moeten geven is het aangedragen alternatief het enige juiste.
Met deze aangepaste werkwijze ben ik ervan overtuigd dat de conclusies van een meetrapport betrouwbaarder worden. Een rapporteur kan dan ook adviezen geven naar het schoonmaakbedrijf inzake methodes en handelingen, of wel inzake vakbekwaamheid/opleiding.
Het doel van het uitvoeren van een kwaliteitsmeting is tenslotte om te bepalen of er op de juiste wijze gewerkt wordt en ook conform de afspraken, oftewel is de kwaliteit zoals verwacht mag worden. Je meet niet om te meten maar om inzicht te krijgen. Meten alleen is toch geen doel op zich?
Gerard Spoor (gerard@carling.nl) is directeur van Carling opleidingen
(32 reacties op LinkedIn)