• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

John Tabbers: Waarom laten Schoonmaakbedrijven een niche-markt liggen??

Opinie 17 augustus 2011

John Tabbers (johntabbers@upcmail.nl) is onafhankelijk aanbestedingsadviseur en columnist van Clean Totaal.
 
Toevalligerwijs woon ik in een hutje dat gelegen is in een zodanige ‘keurige‘ laan te Waalre -bezuiden Eindhoven- dat ik regelmatig vergast wordt op folders van leveranciers die menen dat mijn woonplek minstens het aanschaffen van hun produkt waard is. Naast de folders voor Porsches etc. ontvang ik met regelmaat (handbezorgd) folders van schildersbedrijven met indringende aanbiedingen. Echter: in mijn situatie heb ik geen schilder nodig maar een Schoonmaker! Waarom??
 
Mijn persoonlijke ervaring is dat een simpel een- of tweewekelijks onderhoud van het buiten-houtwerk –met name gericht op vliegen- en spinnenpoep etc.- van huizen die gevestigd zijn in een boomrijke omgeving,alsmede een jaarlijkse reiniging van de geschilderde muren met het oog op hetzelfde euvel, een aanzienlijke verlenging van het bestaande schilderwerk opleveren, in die zin dat schilderwerk überhaupt niet nodig is. Afgezien dan van het repareren van échte ‘beschadigingen’.
Na iedere jaarlijkse poetsbeurt van de buitenkant van mijn woning vragen gasten steevast wie mijn huis geschilderd heeft, terwijl schilders die langs komen vóórdat het huis gepoetst is, steevast bij hoog en bij laag beweren dat mijn huis nodig toe is aan een ‘opfrisbeurt’. Oftewel een schilderlaag met inferieure verf rechtstreeks aangebracht over de smurrie heen.
 
Kortom:Schoonmaakondernemers, waarom laat gij deze markt liggen?
Deze niche-markt is ongetwijfeld in geheel Nederland aanwezig en kenmerkt zich door opdrachtgevers die primair interesse hebben in de kwaliteit van de werkuitvoering mits het uurtarief niet exorbitant is. Rolschaatstarieven komen in dit vocabulair niet voor. Wel het verschijnsel van repeat-orders en wel tot aan het vertrek van de bewoner door overlijden of verhuizing.
Daarenboven is deze markt veel groter dan het/mijn individuele geval. In dit soort ‘buurten’ hebben bewoners zich verenigd in ‘buurtverenigingen’ –veelal primair gericht op het organiseren van beveiliging in de wijk-. Echter, dit betekent een goede vertrekbasis voor aanbeveling aan ‘buurtgenoten’.
 
Kortom, wat zoek ík en wat zoeken andere ‘villa-bezitters’ in Nederland:
Een betrouwbaar schoonmaakbedrijf dat bereid is om een ‘villa’ op ouderwetse manier –ikzelf doe het met water en ammoniak- schoon te poetsen, met de klassieke ladder en zonder gebruik te maken –zo nodig- van Arbo-voorgeschreven hulpmiddelen, ergo een ladder en geen mobiele hefkraan die vrijwel zeker de tuin ruïneert-.
 
Gaarne ontvang ik reacties van die ondernemers die dit artikel positief oppakken!
Immers, het is vakantie- en komkommertijd en dit is toch wel iets anders dan ‘zeuren’ over aanbestedingsaspecten!
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Onderzoek diversiteit
24 mrt

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling
24 mrt

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma
20 mrt

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Kärcher
19 mrt

Kärcher dik tevreden met cijfers

RVU
17 mrt

Verkennend gesprek over nieuwe RVU en uitspraak Europees Hof

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Onderzoek diversiteit

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Vacatures
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand