78% meer bedrijven failliet in de FM Sector in 2011. Een ogenschijnlijk klein persbericht in het Financieel Dagblad maakte dit recentelijk bekend. Daarnaast bericht het CBS dat in het 2e kwartaal de kantorenschoonmaak met een groei van 0,4% achterblijft op het gemiddelde in de zakelijke dienstverlening.
Ik ontkom niet aan allerlei vragen die als pop ups door mijn gedachten schieten. De oorzaken van deze faillissementen kunnen velerlei zijn. Toch zou dit ook een eerste zichtbaar teken kunnen zijn dat onze sector in zwaar financieel weer verkeert. Jaren lang vecht de sector nu in een felle strijd om marktaandeel met hogere prestatienormen, lagere frequenties en roofbouw op de tarieven. Zijn dan nu de eerste bedrijven in de sector aan de beurt zijn om te sneuvelen in dit marktgeweld?
Nu reageert elk mens altijd eerst op de korte termijn consequenties en negeert daarbij steevast de gevolgen op de lange termijn, hoe dramatisch deze ook kunnen zijn. Nu alle contracten de afgelopen jaren wel een keer onder de RFP hamer verdwenen zijn is het misschien niet heel vreemd dat de harde waarheid van de gevoerde strategie van opdrachtgevers en opdrachtnemers zich meer sectorbreed aandient en sommige bedrijven het niet meer droog houden.
De code verantwoord marktgedrag kan de sector steunen om weer gezond te worden. De media campagnes zijn gestart en we zijn weer volop in gesprek met opdrachtgevers om samen een realistische prestatie neer te zetten. Ook het vertrouwen van de schoonmaakondernemers is in het 2e kwartaal toegenomen. We zien dan ook een voorzichtige kanteling van meer kwalitatieve RFP’s. De hoop mag er zijn dat we ondanks de nu daadwerkelijke effectuering van de overheidsbezuinigingen en een mogelijke nieuwe crisis dit vertrouwen niet aangetast wordt.
Blijft in mijn visie dat onze sector zichzelf ook in haar diepere kern dient te veranderen. In brede zin kent de sector een cultuur waar daadwerkelijke innovatie in zowel haar bedrijfsmodellen als haar werkmethoden beperkt wortel schieten. Welk bedrijf in onze markt acteert nu daadwerkelijk met een ander businessmodel en maakt daarmee echt het verschil? Niet voor niets wordt in elk onderzoek het onderscheidend vermogen van de aanbieders als beperkt ervaren. Naast betere marktverhoudingen kan in mijn optiek juist hier veel terrein gewonnen worden om tot betere dienstverlening en hogere toegevoegde waarde te komen met als gevolg gezonde bedrijfswinsten.
Dit vraagt in mijn optiek dat we verder kijken dan de eigen bedrijfstak en durven kijken naar succesvolle bedrijfsmodellen in andere bedrijfstakken. Digitale strategieën beter incorporeren en bovenal een strategie ontwikkelen die een primaire focus heeft op klantwaarde gegenereerd door onze medewerkers die aan de bron staan van een succesvolle en gezonde bedrijfstak.
Wellicht dat onder druk van de nieuwe marktrealiteit zakelijke creativiteit en innovatie daadwerkelijk een serieuze ingang vinden in de sector en een nieuw tijdperk met nieuw elan zich aandient. Het momentum is er en ik ben benieuwd wie het voortouw neemt.