We zitten midden in de donkere maanden van het jaar: korte dagen, weinig zon en minder energie. De vermoeidheid slaat eerder toe en het ligt s’ochtends nog zo lekker…
Hayk Simons (h.simons@atir.nl) is directeur van Atir
De blijvende economische banken-, schulden- en eurocrisis helpen ook niet echt voor een beter gevoel. Nog steeds raken meer mensen werkeloos. De overheid gaat verder bezuinigen met als gevolg een blijvende druk op prijs en kwaliteit in facility management. Kortom somberheid troef.
Juist nu hebben we behoefte aan optimisme. We laten de somberheid niet toeslaan. Er zijn ook berichten waar we blij van worden en redenen om uitbundig feest te vieren. Joviale contacten, waardevolle samenwerkingen, contracten waar je gelukkig van wordt, blije opgewekte en tevreden medewerkers.
Helpt de nieuwe aanbestedingswet de schoonmaakbranche om de toekomst positief in te zien? Het Europese aanbestedingsrecht waar wij nu mee te maken hebben dateert uit 1993 en is voor het laatste gemoderniseerd in 2004. Vernieuwing is wel op zijn plaats. In mijn ogen schoten de regels op onderdelen zijn doel voorbij. Neem als voorbeeld het gelijkheidsbeginsel: gelijke kansen voor alle deelnemende ondernemingen. Uit praktijk blijkt dat de grote schoonmaakbedrijven in de afgelopen decennia verreweg de meeste opdrachten gegund hebben gekregen. Dit is versterkt door de juridische procedures (waar kleinere schoonmaakbedrijven geen geld voor hebben) en de ontstane jurisprudentie.
Na veel inspanningen gevolgd door afwijzingen bij Europese procedures is de balans opgemaakt. De kleinere leveranciers zijn veelal afgehaakt. Dit was toch niet de bedoeling? Ik ben daarom benieuwd of de nieuwe richtlijnen inderdaad leiden tot meer kansen voor de kleinere schoonmaakbedrijven. Maar ook tot minder administratieve lasten (lees kosten) en meer transparantie en maatschappelijke/duurzame waarde. Interessant is ook hoe Past Performance (negatieve en positieve ervaringen uit het verleden) in de gunning kan worden meegenomen. Als dit namelijk lukt ontstaat een groot belang bij de schoonmaakbedrijven om een top prestatie te leveren en te investeren in de samenwerking. Dit geeft een positieve “boost” aan de langgekoesterde lange en gezonde contracten, waar ik fervent voorstander van ben..
En ja het klopt dat de VMS (Stichting van gecertificeerde makelaars in schoonmaakdienstverlening) (ik spreek zelf liever over adviesbureau dan makelaar) een belangrijke rol speelt om de doelstellingen van de nieuwe richtlijnen te stimuleren. Wij, als adviseurs, ondersteunen immers veel grote en kleinere overheidsinstellingen bij de Europese aanbestedingen. Beloofd: Wij gaan ons tot het uiterste inspannen om het algehele vertrouwen in de schoonmaakbranche verder te versterken door de mogelijkheden en kansen in de nieuwe aanbestedingsregels te zoeken. Wij gaan ons verder focussen op verbetering van de dienstverlening en innovatie in plaats van op de prijzen. En dat in een tijd waarin het consumentenvertrouwen en het vertrouwen van bedrijven dalen.