Vakbond FNV en zo’n 100 schoonmakers van Schiphol voeren woensdag actie. Een week na het winnen van de Best Practice Award willen de schoonmakers volgens FNV “een aantal prangende misstanden aan de kaak stellen.”
De schoonmakers vinden dat het tijd is dat Schiphol de titel ‘beste opdrachtgever’ waarmaakt. Het aantal passagiers op de luchthaven is het afgelopen jaar met bijna 10% gegroeid en er zijn niet meer schoonmakers bijgekomen. Volgens FNV is daardoor de werkdruk van de schoonmakers gegroeid.
Klachten serieus nemen
“We willen dat Schiphol onze klachten serieus neemt en snel maatregelen eist van de schoonmaakbedrijven”, zegt Glenn Brunius, schoonmaker op de luchthaven. “Ook vragen we Schiphol zich hard te maken voor een goede cao voor alle schoonmakers.”
Ook eisen de Schiphol-schoonmakers vaker overleg tussen de schoonmaakbedrijven, de luchthaven en de vakbond om misstanden in de toekomst tegen te gaan, zo valt te lezen in het persbericht van FNV.
“Personele bezetting meegegroeid met aantal reizigers”
Woordvoerder van Schiphol, Hans van Kastel reageert schriftelijk: “Aangezien de onderhandelingen tussen de vakbonden en de schoonmaakpartners zijn en wij hun proces niet willen doorkruisen, kunnen wij slechts een algemene reactie geven zonder daarbij al te veel in detail te treden.”
“Wat ik wel kan zeggen, is dat Schiphol er vertrouwen in heeft dat de schoonmaakpartners en de vakbonden in constructief overleg tot een nieuwe cao zullen komen. Het klopt overigens niet dat de personele bezetting ondanks de reizigersgroei gelijk is gebleven. De personele bezetting is namelijk meegegroeid met het aantal reizigers.”