• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

Transformatiestrategie GREAT moet ISS weer marktleider maken

Artikelen 6 april 2017

Op het bureau van de redactie belandde een gedetailleerde adviesaanvraag van de directie ISS aan haar OR. In deze aanvraag wordt uitvoerig de marktstrategie en de nieuwe organisatiestructuur beschreven: het implementeren van GREAT, wat staat voor het inrichten van een klantgerichte organisatie. De implementatie van GREAT heeft gevolgen voor 40-45 medewerkers uit het middle management.
Door Henk Cornelisse, redactielid Clean Totaal
Afscheid
Van deze 40-45 medewerkers moest afscheid genomen worden. De OR heeft een positief advies uitgebracht en per 1 april 2017 is de vernieuwde organisatie van start gegaan. De volgende adviesaanvraag richting de OR is overigens in de maak. Het betreft in dit geval de Staf & Support organisatie waar de gevolgen van het implementeren van GREAT merkbaar zal zijn.
Verbazing
Zoals te verwachten was is ISS zeer verbaasd over het feit dat deze vertrouwelijke stukken in handen van de redactie van Clean Totaal terecht zijn gekomen. ISS begrijpt dat wij hier journalistiek iets van naar buiten brengen. ISS woordvoerder Marcel Kalmeijer: “Je had deze stukken nooit onder ogen mogen krijgen. De adviesaanvraag heeft betrekking op een organisatiewijziging in de operatie en is onderdeel van een meerjarenprogramma aangaande een wijziging qua organisatie. ISS wil de omslag naar een meer klant- en marktgerichte organisatie realiseren”
GREAT om groter te groeien.
Wat behelst GREAT dan wel?
Doordat de marktpositie van ISS sinds 2010 onder druk kwam te staan, moest er naar de mening van de (internationale) ISS directie strategische keuzes gemaakt worden. In 2015 werd in Nederland een aanvang gemaakt om dit nader vorm te geven.
ISS wil kort samengevat:

  • Versneld de beste service organisatie van NL worden
  • Realiseren van verbeterde winstgevendheid o.a. door efficiency
  • Bereiken van hoge klant – en medewerkerstevredenheid
  • Operational excellence en transparantie in de bedrijfsvoering

Kalmeijer: ”Nederland is het 15e land waar ISS GREAT implementeert. Het is een wereldwijde beweging. De blueprint van GREAT is in nagenoeg alle landen identiek. In de andere 14 landen laat de implementatie van GREAT bemoedigende resultaten zien.
Organisatiewijzigingen
De organisatie van ISS kende drie operationele onderdelen namelijk; IFS, Cleaning en Segments & Specialties Catering, Food en Cure & Care.
De organisatie is per 1 april 2017 gewijzigd in de onderdelen Key Accounts en Specialized Services. Key Accounts richt zich op Integrated Facility Services klanten en de single services: Catering, Hospitality en Technical Support. Specialized Services heeft de focus op single service klanten in Cleaning, Healthcare, Cure & Care en Food.
Vooruitlopend op de voorgenomen aanpassingen binnen Staf & Support Services heeft ISS een begin gemaakt met de inrichting van een Excellence Centre. Het segment PPS komt onder de verantwoordelijkheid van de Algemeen directeur.
Per 1 augustus sluiten de regiokantoren in Amsterdam en Eindhoven. Per 1 november volgt de sluiting van het regiokantoor te Zwolle.
Schoonmakers buiten schot
Onder de mensen waar afscheid van genomen werd bevinden zich volgens Kalmeijer geen cao medewerkers: “Het betreft FUWA/HAY medewerkers (red. middle management) en dan betreft het vooral medewerkers binnen het onderdeel Specialized Services. Binnen het onderdeel Key Accounts hebben wij diverse medewerkers op andere posities kunnen herplaatsen.”
Hoe je het wendt of keert, voor 40-45 medewerkers blijft het een groot verlies om hun baan kwijt te zijn. Voor hen is er weinig GREAT aan, ondanks de Sociale Begeleidingsregeling inclusief een outplacementtraject.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Onderzoek diversiteit
24 mrt

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling
24 mrt

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma
20 mrt

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Kärcher
19 mrt

Kärcher dik tevreden met cijfers

RVU
17 mrt

Verkennend gesprek over nieuwe RVU en uitspraak Europees Hof

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Schoonmaakbedrijven en verplichte duurzaamheidsrapportages (ESG en CSRD): Wat zijn mijn juridische verplichtingen?

Van onze partner The Legal Company

Wat zijn mijn juridische verplichtingen bij duurzaamheidsrapportages (ESG en CSRD)?

Ziekteverzuim in de schoonmaak: hoe doorbreek je de vicieuze cirkel?

Ziekteverzuim in de schoonmaak: hoe doorbreek je de vicieuze cirkel?

Verplichte aanwezigheidsregistratie in België

Verplichte aanwezigheidsregistratie in België

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Vacatures
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand