Gom heeft in 2016 zowel haar omzet als winst zien stijgen ten opzichte van 2015. De omzet groeide naar 236,9 miljoen euro en de winstgevendheid is met ruim 1 procentpunt verbeterd. Directeur Albert van der Meulen is tevreden en ambitieus tegelijk: “Ik ben blij met de verbetering, maar onze ambities reiken verder.”
De omzetgroei is zowel te danken aan de acquisitie van Kleentec als aan het beter presteren van de commerciële organisatie. Hierdoor zijn in 2016 meer grote tenders gewonnen. “De kanteling van het sales- en accountmanagement naar een sectorspecifieke aanpak heeft bijgedragen aan een goed salesresultaat. Tevens is ervoor gezorgd dat klanten bij Gom ook klant bleven. De retentiegraad steeg het afgelopen jaar van 84% naar ruim 91%.”
Het Facilicom jaarverslag is te vinden op een speciale website.
Nieuwe bedrijfsonderdelen
Gom laat weten dat onder andere Kleentec en Gom Schoonhouden in grote mate hebben bijgedragen aan de stijging van de omzet. Gom is zich in 2016 tevens gaan richten op nieuwe markten. Er is een businessunit opgezet speciaal voor de hospitalitymarkt en er is een succesvolle start gemaakt in de hotelmarkt. Voor high end klantvragen heeft Gom het concept ‘Maginifique’ ontwikkeld. Speciaal voor het mkb ontwikkelde Gom Directschoon, een onderdeel waar Van der Meulen trots op is: “We zijn er trots op dat we hiermee in Nederland het eerste volledig online georganiseerde schoonmaakbedrijf zijn waarbij klanten professionele schoonmaakdienstverlening volledig online kunnen inkopen en managen.”
Dat Gom groeit in niet de makkelijkste marktomstandigheden is volgens Van der Meulen te danken aan de kanteling van het salesapparaat. “De overheid heeft de Rijksschoonmaakorganisatie in het leven geroepen. Dat heeft ons omzet gekost die we elders weer hebben moeten verwerven. Door onze nieuwe salesbenadering is dat gelukt.”
Beleving verhogen en efficiency verbeteren
Gom heeft het afgelopen jaar diverse vernieuwingen doorgevoerd om enerzijds de beleving van schoonmaak te verhogen en anderzijds de efficiency te verbeteren. “Denk hierbij aan technologische verbeteringen waardoor we beter weten waar schoonmaak nodig is. In 2016 hebben we ons complete machinepark opnieuw aanbesteed. De nieuwe machines en het beheersysteem zijn veel slimmer, waardoor we efficiënter kunnen werken.”
Besparing door uitbesteding
Efficiënter werken gebeurde volgens Gom eveneens door het eigen logistieke bedrijf, Facilicom Professional Products, uit te besteden aan een gespecialiseerde partij. Dat zal vanaf 2017 voor een besparing moeten gaan zorgen.
Ambitie voor 2017
Met een geactualiseerde missie en visie, waarbij ‘blij maken met schoon’ het devies is, legt Gom een goede basis voor verdere groei in de toekomst. Van der Meulen besluit: “Onze doelstelling is om in 2017 de ingezette lijn om de meest gewaardeerde schoonmaakorganisatie te zijn verder door te zetten. Dat zal resulteren in groei en verbetering van de winstgevendheid in 2017.”