Betekenisvol Werk!? Wat is Betekenisvol Werk en waarom is dit belangrijk?
Mensen zijn het kapitaal van Hago Zorg en van essentieel belang bij het goed uitvoeren van haar dienstverlening. Hago Zorg medewerkers maken immers het verschil. De bedrijfsfilosofie is dan ook dat Hago Zorg zich alleen kan ontwikkelen doordat haar mensen zich ontwikkelen. Om ontwikkeling bij je medewerkers te kunnen realiseren is het belangrijk dat jouw medewerkers zich gezien en gehoord voelen. “Daarom is het werkgeluk van onze medewerkers zo belangrijk. Zij zijn degene die dagelijks het werk bij onze klanten uitvoeren en in contact staan met de patiënten, cliënten en bewoners in de zorgmarkt. Gelukkige medewerkers gaan met plezier naar het werk, voelen zich betrokken en zijn gelukkiger. Pas dan is er ruimte voor hun persoonlijke ontwikkeling die uiteindelijk weer resulteert in verdere ontplooiing van onze organisatie. ” Aldus Margot van Leijen, Algemeen Directeur.
Nieuwe methodiek
Om als organisatie door te ontwikkelen hebben alle medewerkers van Hago Zorg begin dit jaar een vragenlijst ontvangen over hoe betekenisvol zij hun werk ervaren. Het onderzoek ‘Betekenisvol Werk’ toetst aan de hand van vijf factoren de betrokkenheid van onze medewerkers. Hierbij kijken we naar onder andere de algemene tevredenheid, geluk en vitaliteit. De resultaten laten zien dat het merendeel van de medewerkers gelukkig is in zijn/haar werk. Dat is natuurlijk geweldig! Van Leijen: “Wij streven naar duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers. Gezonde en vitale medewerkers zijn optimaal en blijvend inzetbaar. Het is belangrijk dat wij hier energie in blijven steken, de onderzoeksresultaten zijn voor ons een belangrijk vertrekpunt, zo kunnen wij het gesprek met onze medewerkers aangaan om te zien waar wij als organisatie medewerkers kunnen ondersteunen om bepaalde zaken te verbeteren. Wat zal resulteren in een hogere werktevredenheid onder onze medewerkers.”
Resultaten
Hago Zorg kijkt naar mooie resultaten, die een basis vormen voor de plannen van komend jaar. De resultaten tonen aan dat onze medewerkers zich trots en betrokken voelen. Zij zijn zich ervan bewust dat hun werk er daadwerkelijk toe doet in de zorg. Dit baseren wij op het cijfer 7.3 voor de algemene tevredenheid. Voor geluk gaven de medewerkers maar liefst een 8. Eén van onze teams in Amsterdam scoorde zelfs een 8.7 op beide onderdelen.
Vervolgstappen
Er is gekozen voor deze nieuwe aanpak, waarbij de resultaten van deze vragenlijst het vertrekpunt zijn voor de dialoog met de medewerkers. Samen met de medewerkers wordt gekeken op welke punten Hago Zorg kan ondersteunen om de betrokkenheid en het werkgeluk te verbeteren. Dit kan gaan om kleine aanpassingen per medewerker, object en/of regio, maar het kan ook zijn dat hieruit blijkt dat er beleidsmatige aanpassingen gedaan moeten worden. “Wij staan open voor verandering als dit het werkgeluk van onze medewerkers en het resultaat voor de klanten positief beïnvloedt. En dat kan ver gaan. We zijn erg benieuwd wat de gesprekken met onze medewerkers opleveren.” Aldus van Leijen. Later dit jaar wordt het onderzoek herhaald om te zien of de gemaakte afspraken inderdaad hebben bijgedragen aan een hoger resultaat en daarmee nóg ‘gelukkigere’ medewerkers.