Inspectie SZW publiceert het Jaarplan 2018 en wederom is de schoonmaaksector één van de speerpunten. Komend jaar wordt ingezet op het bewerkstelligen van een maatschappelijk effect: “Een schone schoonmaakbranche bevorderen, waar op duurzame wijze eerlijk wordt gewerkt.” Uit de stukken blijkt dat de inspectie vooral lijkt voort te borduren op de huidig ingeslagen weg.
Onlangs nog gingen meerdere schoonmaakbedrijven in de fout en werden boetes tot een miljoen euro verwacht.
“Er bestaan structureel misstanden op het gebied van eerlijke en veilige werkomstandigheden”, aldus Inspectie SZW. “De grootste risico’s liggen op het vlak van onderbetaling, illegale tewerkstelling, fiscale en sociale zekerheidsfraude, schijnconstructies, fictieve dienstverbanden en overschrijding van arbeidstijden.”
In 2018 geeft het programma in het bijzonder aandacht aan een aantal segmenten: “Eén daarvan is de hotelschoonmaak. Het grootste deel van de meldingen van de Inspectie heeft betrekking op misstanden in dit segment. Deze misstanden trekken maatschappelijk en politiek sterk de aandacht.
Een ander segment is de schoonmaak in de horeca. Uit eerdere controleacties is gebleken dat zich hier relatief veel risico’s voordoen op het gebied van eerlijk werk. Een aantal grotere opdrachtgevers binnen de hotel- en horecaschoonmaak is zich bewust van het feit dat binnen hun bedrijfsvoering misstanden plaatsvinden. Om die misstanden tegen te gaan nemen ze maatregelen.”
Glazenwasserij
Ook bekijkt de Inspectie de (particuliere) glazenwasserij: “In dit segment zijn wijken ‘overgenomen’ – soms letterlijk met fysiek geweld of bedreigingen – door organisaties die nauwelijks of niet bekend zijn bij de Kamer van Koophandel en/of de Belastingdienst. Er wordt een pilot gestart om tot een effectieve handhavingstrategie te komen.”
Risico’s
Volgens de Inspectie bestaan er in de schoonmaaksector al risico’s op het moment van aanbestedingsprocedures: “Nog te veel ondernemers menen dat ze bij uitbesteding van schoonmaak niet verantwoordelijk zijn voor eerlijk werk. De prijs is veelal doorslaggevend. Door het hanteren van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag van de sector wordt verantwoord opdrachtgeverschap mogelijk.”