Gerommel met urenbriefjes, betalingen die niet kloppen, grove omgangsvormen. Volgens vakbond CNV hebben schoonmakers bij een aantal hotels van Van der Valk een lange lijst met klachten over hun werkgever, schoonmaakbedrijf Jaquet en De Groot.
“Uit de gesprekken die wij afgelopen tijd met schoonmakers hebben gevoerd, komt een onthutsend beeld naar voren van de werkomstandigheden en de manier waarop zij worden behandeld”, zegt Jan Kampherbeek van CNV Vakmensen. De bond heeft Van der Valk, als verantwoordelijke opdrachtgever, gevraagd om hier direct actie op te ondernemen. Voor de schoonmakers heeft de vakbond vandaag een meldpunt geopend.
Veel klachten
Volgens de vakbond zijn er veel klachten over het vaste schoonmaakbedrijf van dertig vestigingen van Van der Valk, zo zouden medewerkers respectloos en onheus worden behandeld, arbeidscontracten na promotie niet worden aangepast en heerst er een sfeer van intimidatie, jaloezie en boosheid. Kampherbeek: “Wij merken hier heel erg dat medewerkers niet durven te spreken als de leidinggevende erbij is. Daarom hebben we het meldpunt geopend.”
Op bezoek bij Van der Valk
Medewerkers van CNV Vakmensen hebben dinsdagochtend bijna 30 hotels van Van der Valk bezocht. “We kunnen ons goed voorstellen dat Van der Valk ook schrikt van deze verhalen”, zegt Kampherbeek. “Het is duidelijk dat hier dingen structureel flink mis gaan. Als opdrachtgever is Van der Valk hier mede verantwoordelijk voor. Wij willen dat de schoonmakers netjes worden betaald en menselijk worden behandeld. Concreet hebben wij Van der Valk gevraagd om de code Verantwoordelijk Marktgedrag te ondertekenen, zoals in de schoonmaakbranche gebruikelijk is. Bij de afspraken met schoonmaakbedrijven moet Van der Valk rekening houden met deze code.”
De CNV-medewerkers hebben ook met de schoonmakers gesproken: “Voor zover dat mogelijk was tenminste. We hebben hen verteld over de vele klachten over Jaquet en De Groot. En dat wij graag willen dat Van der Valk hier actie op onderneemt.”
cao niet nageleefd
Bovendien zouden er nog meer punten zijn waar de cao schoonmaak niet wordt nageleefd: “Wij hebben geconstateerd dat Jaquet en De Groot haar afspraken op dit punt ook niet nakomen. Bijna niemand die we gesproken hebben heeft de verplichte basisopleiding gevolgd.”
‘KHN moet actie ondernemen’
Kamperbeek laat desgevraagd aan Clean Totaal weten dat hij de houding van KHN, Koninklijke Horeca Nederland, hekelt: “Het enige wat wij vragen is dat de Nederlandse hotelsector netjes met hun medewerkers omgaat. Tot nu toe durft de KHN daar geen standpunt over in te nemen.” Volgens de vakbondsonderhandelaar zou het de organisatie sieren om dat wel te doen, “er zijn te weinig ondertekenaars in de hotelsector.”
Landelijk meldpunt
Omdat er structureel te veel misstanden zouden zijn in de hotelschoonmaak, opent vakbond CNV morgen een landelijk meldpunt voor de hotelschoonmaak. Eerder deze maand maakte Inspectie SZW reeds bekend dat de hotelschoonmaak een aandachtspunt blijft in 2018.
Tot op heden was schoonmaakbedrijf Jaquet en De Groot niet bereikbaar voor commentaar, wordt vervolgd.