De schoonmakers van het Reinier de Graaf Gasthuis in Delft stapten donderdagochtend naar de directie van het ziekenhuis omdat ze betere werkomstandigheden willen. Bij schoonmaakbedrijf Hago Zorg zouden ze volgens vakbond FNV geen gehoor krijgen om hun problemen opgelost te krijgen.
Op de foto: Manager facilitair bedrijf Robbert Jan van der Ent Braat neemt de kerstkaart van de schoonmakers in ontvangst.
In kerstpakken en met kerstmutsen op overhandigden de schoonmakers een reuze kerstkaart aan de directie met de beste wensen en hun eisen. Ze geven daarin aan dat ze ook in het nieuwe jaar met veel enthousiasme voor het ziekenhuis klaar staan en vragen dat ook van het ziekenhuis: klaarstaan voor de schoonmakers.
“Wij willen het Reinier de Graaf laten weten, dat we niet meer de kwaliteit kunnen leveren, die ze van ons gewend zijn,” zegt Sandra Koeleman, schoonmaker bij het Reinier de Graaf Gasthuis. “Wij willen ons werk goed doen, maar het kan gewoon niet meer zo. We proberen al een jaar bij Hago Zorg onze problemen aan te kaarten, maar die luisteren niet naar ons. Misschien dat ze wel luisteren naar de directie van het ziekenhuis.”
Hoge werkdruk verminderen
Koeleman: “De hoge werkdruk is voor ons het allergrootste probleem. We willen voldoende tijd om ons werk goed te doen. Nu is dat niet zo, met veel stress en een hoog ziekteverzuim tot gevolg. We willen met respect worden behandeld.”
“De schoonmakers worden geïntimideerd als ze zich ziekmelden en als ze ziek zijn. En zieke collega’s worden niet vervangen, waardoor de anderen een nog hogere werkdruk krijgen. Ze geven letterlijk aan dat ze zieker worden in notabene een ziekenhuis. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?”, aldus Soumaya Loukili, bestuurder FNV Schoonmaak.
Bekend met de situatie
Navraag bij het Reinier de Graaf Gasthuis leert ons dat het ziekenhuis bekend is met de klachten van de schoonmakers. Woordvoerder Eline Klooster: “Wij zijn bekend met de klachten van de schoonmakers en zijn hierover met Hago Zorg in gesprek. Vandaag hebben we toegezegd dat ook volgend jaar te zullen doen.”
Het ziekenhuis was niet gecharmeerd van de locatie van de protestactie: “Wij waren verrast door de actie van de vakbond en wij vinden het jammer dat dit moest plaatsvinden in de centrale hal. Hierdoor worden patiënten ermee lastig gevallen”, aldus de woordvoerder.
Geen partij
Tot slot benadrukt Klooster dat het ziekenhuis geen partij is in het geschil, maar dat de problemen tussen het schoonmaakbedrijf en de medewerkers door beide partijen opgelost dient te worden.
Foto afkomstig van Eline Klooster, woordvoerder Reinier de Graaf Gasthuis