Reinigingsmiddelenproducent Hygeniq, gespecialiseerd in ecologische reinigingsmiddelen, wil met haar professionele productassortiment verder uitbreiden in Europa. Oost NL en KIKK Capital zijn bereid om te investeren en maken de financiering voor de verdere expansie mogelijk in ruil voor een minderheidsbelang.
Hygeniq heeft zich toegelegd op de productie van ‘groene’ reinigingsmiddelen. Volgens CEO Marcel in het Veld is het noodzaak om traditionele reinigingsmiddelen te vervangen voor ‘groene’ varianten. “Wereldwijd gebruikt de business-to-businessmarkt dagelijks zo’n 25 miljoen kilo giftige en slecht afbreekbare reinigingsproducten. Jaarlijks vervuilen deze chemicaliën circa 182,5 miljard schoon drinkwater. Een deel kan hiervan kan worden gezuiverd, maar 30% komt uiteindelijk toch in het oppervlaktewater terecht.”
Onderzoekers van de Universiteit van Bergen zeggen zelfs dat het regelmatig gebruik van schoonmaakmiddelen, in de vorm van een spray, net zo schadelijk is voor je longen als het roken van een pakje sigaretten per dag. Daar schreven wij al eerder over, lees ‘Schoonmaken met sprays, net zo gevaarlijk als roken?‘
Echt groen
Volgens In het Veld behoort Hygeniq tot een select groepje producenten die door de beschikbare kennis met een slimme combinatie van bio-based grondstoffen écht duurzame reinigingsmiddelen produceren: “In zeer, zeer grote mate is er nog sprake van greenwashing. Gelukkig zijn er zeker ook andere ecologische concepten die ‘sound zijn. Dat wil zeggen dat zij ecologie en duurzaamheid, alsmede veiligheid als prioriteit stellen.” Als voorbeeld wordt aangehaald dat geen van de producten is voorzien van een gevarenclassificatie en geen vluchtig organische stoffen bevatten.
“We moeten de stroom aan niet hernieuwbare, schadelijke en giftige stoffen stoppen,” dat is de overtuiging van de producent. “Wij gaan daarom duurzaam om met energie, recyclen al ons proces- en spoelwater en gebruiken we in onze producten veilige en milieubesparende grondstoffen en verpakkingen. Bedrijven als KLM, Bosch, Hanos en Center Parcs gebruiken dagelijks onze producten en zijn daarmee pioniers op het gebied van duurzaamheid,” aldus In het Veld.
Verdere expansie
Hygeniq wil zijn vleugels spreiden en groeien in Europa. Volgens In het Veld wordt daarom gezocht naar partners voor internationale dealerships. In Nederland zijn de reinigingsmiddelen onder de naam Ecoklin, Ecodish, Ecologiq en Mekaniq verkrijgbaar. Ook wordt nadrukkelijk de concurrentie op de consumentenmarkt gezocht, volgens In het Veld voldoen de producten aan alle eisen die de consument tegenwoordig wil. De verwachting is dat de professionele middelen volgend jaar ook voor de consument verkrijgbaar zijn.
Oost NL investeert vanuit het Innovatiefonds Overijssel in Hygenic. Pieter Rhemrev, manager business unit Capital bij Oost NL, over de investering: “Hygeniq heeft al een stevige basis gelegd met de ontwikkeling, productie en verkoop van ecologische producten vanuit hun locatie in Enschede. Deze producten zijn veilig voor de zakelijke en particuliere gebruiker en beter voor het milieu. Met de investering kan Hygeniq haar milieu-ambities verder waarmaken, extra banen realiseren en een bijdrage leveren aan de regionale economie.”
Patrick Lems, Senior Investment manager KIKK Capital: “Al vanaf het eerste gesprek waren we onder de indruk van de producten en prestaties van Hygeniq. Dit innovatieve bedrijf heeft al een aanzienlijk aantal producten verkocht en vele bekende bedrijven aan zich weten te binden. Mede door onze investering kan de internationale ambitie in de B2B-markt worden waargemaakt en kan er slim worden ingespeeld op de steeds vaker voorkomende vraag van consumenten die de ecologische en veilige producten graag thuis zouden willen gebruiken. Gezien de unieke producten en de ervarenheid en gedrevenheid van het managementteam hebben we er alle vertrouwen in dat Hygeniq zowel in de B2B alsook in de B2C markt uitgroeit tot een prachtig en waardevol bedrijf.”