Twee dagen lang stond Expo Houten bol van reinigingsmiddelen, -machines, -materialen en al het ander wonderlijke uit de wereld der schoonmaak. De Schoonmaak Vakdagen beleefde er zijn eerste editie met een divers kennisprogramma, tussen de veertig en vijftig exposanten en een buitenterrein. De eerste dag werd gematigd positief ontvangen want de sfeer was goed, verschillende standhouders pakten uit, maar het bezoekersaantal viel ietwat tegen. Op de woensdag leek het in ieder geval een stuk drukker. De hamvraag: zijn de Schoonmaak Vakdagen voor herhaling vatbaar?
Lees ook Enerverende start Schoonmaak Vakdagen
Exposanten zijn in ieder geval eensgezind. Het nieuwe initiatief wordt beoordeeld als vernieuwend, de organisatie wordt bejubeld omwille van de brutaliteit en lijkt volgens velen dan ook een behoefte te vervullen. “Een echte beurs voor ondernemers binnen de Nederlandse en Vlaamse schoonmaakmarkt waar kennisverrijking en kennismaken met nieuwe producten, methodieken en concepten centraal staat”, aldus een van de exposanten treffend. Waarschijnlijk had de organisatie het niet beter kunnen samenvatten. Overigens is de vraag naar een volgende editie groot, zo blijkt uit een korte rondgang onder de exposerende bedrijven.
“Wat mij betreft keren we volgend jaar terug”
Beursmanager Lisanne Andeweg van Prosu Media Producties kijkt enthousiast terug op de eerste editie. “Overall mogen we stellen dat de eerste editie van de Schoonmaak Vakdagen top is verlopen. De meeste Turbosessies (één-uur durende kennissessies red.) zijn goed bezocht. Exposanten zijn overwegend enthousiast over de organisatie, de catering en de locatie. Al had het tapijt in de hal niet altijd de uitstraling die bij een schoonmaakevenement hoort, ben ik wel zeer blij met de uitstraling van het vakevenement. De standhouders hebben voor een fantastische start van dit initiatief gezorgd. Wat mij betreft keren we volgend jaar terug, al moeten we uiteraard nog evalueren binnen het team en met de huidige exposanten. Ook start op zeer korte termijn een bezoekersonderzoek”
Schrobzuigmachines niet te missen
Zoals vaker op beurzen waren ook in Expo Houten de schoonmaakmachines, als de hogedruktrailers en schrobzuigmachines niet te missen. Onder andere Nilfisk, ICE Benelux en Fimap-importeur Armada Reinigingssystemen pakten flink uit. Bij ICE stond zoals verwacht i-Synergy centraal, het full service rental concept voor slimme schoonmaakmachines. Volgens de visie van ICE worden schoonmaakcontracten steeds flexibeler en dat vraagt om flexibiliteit omtrent de inzet van schrobzuigmachines.
Op de stand van Armada Reinigingssystemen lag de nadruk op de Fimap performance line, een concept waarbij het draait om meer dan alleen de machine. Volgens directeur Arjan Boer zijn de performance line machines een tool die de gebruiker helpt en traint, het verbruik registreert, informatie deelt en oog heeft voor het milieu. Door de technologie zijn ook ongelukken te voorkomen. Accountmanager Henk Born vult aan: “bovendien staan de ontwikkelingen bij Fimap niet stil, op technisch gebied zijn we zeer vooruitstrevend.” Het credo ‘experience #thisisfimap’ werd breeduit gedragen en was mede door de imposante stand niet te missen.
Opvallend anders
Het leuke van een evenement dat zich puur en alleen richt op de Nederlandstalige schoonmaakmarkt is de deelname van exposanten die minder bekend zijn zoals
Glazenwasserapp.nl, dat is ontstaan vanuit de frustratie van glazenwasbedrijf-eigenaar Rik van der Woerd. Het resultaat is een eenvoudig, overzichtelijk en digitaal administratiesysteem waar klantenbestand, planning, agenda en facturatie binnen één applicatie plaatsvinden. Ook het vermelden waard: Rik van der Woerd heeft zijn eigen glazenwassers podcast en heeft verslag gedaan van de Schoonmaak Vakdagen. Geïnteresseerd? U kunt de podcast binnenkort beluisteren.
Tevens in de categorie ‘opvallend aanwezig’ te plaatsen: Midwest Rubber Europe BV. Het zuigrubber is immers een essentieel onderdeel voor een goed reinigingsresultaat met een schrobzuigmachine. Op de stand ging de aandacht voornamelijk uit naar het innovatieve zuigrubber Airoflex, een revolutionair nieuw design voor het voorste zuigrubber van schrobzuigmachines. Volgens Stefan de Ruiter van Midwest Rubber Europe worden met deze rubbers indrukwekkende resultaten behaald: “Airoflex is een systeem dat het vacuüm in de zuigbalk reguleert en verbetert, vooral bij oneven vloeren. Met als resultaat tot 40% meer vacuüm in de zuigbalk en tot wel 50% minder water op de vloer.”
Dit heeft vooral voordeel wanneer relatief weinig tijd beschikbaar is om schoon te maken of wanneer overdag wordt gereinigd. Airoflex zorgt er voor dat de vloer na reiniging direct droog en dus weer begaanbaar is. De Ruiter besluit: “Overigens ervaren wij zeer regelmatig dat het schort aan goed onderhoud van schrobzuigmachines. Vaker controleren, reinigen en het vervangen van de zuigrubbers voorkomt het falen van de machine en garandeert een optimaal reinigingsresultaat.”
Meer dan een beurs
De Schoonmaak Vakdagen profileren zich als vakevenement voor de branche en geeft kennisdeling duidelijk een prominente plaats met vier ingerichte zalen voor korte kennissessies en als klap op de vuurpijl de CAO-sessie waar, onder leiding van Henk Cornelisse, Jet Linssen van FNV, Piet Adema van OSB, Jan Kampherbeek van CNV en Maurice Rutgrink van SIEV met elkaar in gesprek gingen over de huidige cao, de komende onderhandelingen en de uitdagingen en kansen van de schoonmaakbranche.
Het resulteerde in een interessante bijeenkomst die, vanwege het tijdstip, niet zo goed bezocht werd als gehoopt. Het lijkt er op dat de nieuwe cao schoonmaak niet zomaar tot stand komt. Mede door scherpe, prikkelende stellingen als ‘SIEV is geen serieuze werkgeverspartner, maar een leden-kruimeldief’, werd er bij tijd en wijlen op het scherpst van de snede gediscussieerd over het loongebouw, de reiskosten en duurzame inzetbaarheid. Er werd zelfs een aanzet gegeven tot de vorming van een cao voor het hele facilitaire domein. Vooralsnog toekomstmuziek, maar wellicht realiseerbaar. Zo haalde Linssen een praktijkvoorbeeld aan van een mkb-schoonmaakbedrijf dat medewerkers ook inzet in de catering op een bepaald object en vice versa.
Tortelduiven of kemphanen?
De werkgevers- en werknemerspartijen hebben de afgelopen jaren voortdurend met elkaar gesproken, dus gaan niet geheel blanco de cao-onderhandelingen in. Toch wordt een cao-akkoord niet op zeer korte termijn verwacht. De partijen zijn zeker geen tortelduiven of kemphanen, maar wellicht kruipt er nog ergens een adder door het gras. Het spel is op de wagen, laat de cao-onderhandelingen maar beginnen na de onofficiële aftrap op de Schoonmaak Vakdagen.
Toekomstmuziek?
Klinkt er toekomstmuziek of wordt de uitvaartmuziek reeds van de planken gehaald? De reacties zijn, op een enkele na, louter positief. Als het de organisatie lukt een eventuele volgende editie meer bezoekers te mobiliseren, dan lonkt een rooskleurige toekomst voor de Schoonmaak Vakdagen die brutaal een plek op de beurskalender heeft opgeëist.