• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

Podcast: Circulair ondernemen vraagt om een pro-actieve houding

Podcasts 8 maart 2019

Een primeur in de schoonmaakbranche, Clean Totaal start met podcasts. Hoofdredacteur Ruben Lijzenga spreekt met ondernemers en stakeholders over actuele onderwerpen, opmerkelijkheden en noviteiten in de branche. In Clean Totaal Podcast #1 staat circulair ondernemen centraal. Ruben gaat in gesprek met Hilco Kooistra, eigenaar van KBL Circulair Schoonmaakcentrum, die er niet voor terugdeinst een paar ferme uitspraken te doen over ecolabels. En wat is de rol van schoonmaakbedrijven als we het hebben over circulair ondernemen en duurzaamheid? In ieder geval een heel belangrijke! 

Clean Totaal · Podcast #1: Circulair ondernemen vraagt om een pro-actieve houding

Circulair ondernemen gaat verder dan duurzaam ondernemen, “want”, aldus Kooistra. “Als je circulair onderneemt, ben je verantwoordelijk voor alles wat je op de markt brengt.” Als voorbeeld wordt een schoonmaakflacon aangehaald. Wanneer de flacon is geproduceerd van gerecyclede grondstoffen, dan kan men spreken van duurzaamheid. Wil het circulair zijn, dan zou de flacon ook weer gerecycled kunnen worden om als nieuwe grondstof aangeboden te worden.

Circulair en duurzaam als modewoord

Dat beide termen zo vaak door elkaar heen worden gebruikt, komt volgens Kooistra vanwege het commerciële belang van bedrijven. Kortgezegd: als de markt iets wil, dan komt het er. Maar daar wordt niet de echte impact gemaakt. Zonde, want vaak is duurzaam ondernemen een kwestie van logisch nadenken, verbanden leggen en gewoon doen.

Zo zijn KBL Circulair Schoonmaakcentrum en Hijman Schoonmaakartikelen onlangs gestart met Plastic 4 Us, een ophaal- en recycleservice voor schoonmaakflacons. “Dit staat of valt bij de massa, hoe meer partijen aanhaken, hoe groter de impact. Maar als je het niet gewoon doet, en niet ‘gewoon’ begint, wordt het nooit wat.”

Circulair ondernemen in de schoonmaakbranche, er zijn mogelijkheden te over. Benieuwd hoe het verschil gemaakt kan worden? Beluister dan de Clean Totaal Podcast #1!

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Onderzoek diversiteit
24 mrt

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling
24 mrt

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma
20 mrt

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Kärcher
19 mrt

Kärcher dik tevreden met cijfers

RVU
17 mrt

Verkennend gesprek over nieuwe RVU en uitspraak Europees Hof

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Onderzoek diversiteit

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Vacatures
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand