Uit onderzoek blijkt dat slechts circa 10% van het plastic daadwerkelijk gerecycled wordt. Het overige plastic beland op de een of andere manier in het milieu en veroorzaakt onder meer de plastic soep in onze zeeën. In de schoonmaakbranche zijn duurzaamheid & milieu, naast de gevleugelde term hospitality, de commerciële toverwoorden. Waarom wordt er dan nog steeds met (doseer)flacons en chemicaliën gewerkt? Dit terwijl er toch prima alternatieven beschikbaar zijn!
Geschreven door redactie in samenwerking met Consensus group
Onderzoekers voorspellen dat er in 2050 meer plastic dan vissen in de zee zitten. De voorspelling van de in 2019 verschenen ‘Plastic atlas’ is dat met de huidige productie er in 2050 ongeveer 12 miljard ton plastic op de afvalbergen en in de natuur terecht zijn gekomen! Zeer verontrustend nieuws, of wordt de soep niet zo heet gegeten?
Plastic soep
Om een voorbeeld te noemen: Coca-Cola produceert wereldwijd 167.000 plastic flessen per minuut, dat zijn 88 miljard flessen per jaar. Als je die flessen achter elkaar legt, kun je 31 keer heen en terug naar de maan.
Als de plasticproductie niet drastisch beperkt wordt dan is plastic in 2050 verantwoordelijk voor de uitstoot van 56 gigaton CO2. Tot 2018 is er in totaal 86 miljoen ton plastic in zee beland. Moeten we dat door laten gaan en heeft ook de schoonmaakbranche hierin niet een ‘schone’ taak? Ja, toch zeker!?
1,13 biljoen verpakkingen
In de periode 1950-2015 werd er wereldwijd 8,3 miljard ton aan plastic verpakkingen geproduceerd. Dit leidde tot 6300 miljoen ton aan plastic afval, waarvan 12% verbrand is en 9% gerecycled. De overige 79% kwam in het milieu en op de vuilnisbelten terecht. In de Europese Unie zijn in 2018 bijvoorbeeld 1,13 biljoen (duizend miljard) verpakkingen gebruikt. Iedere Europeaan produceert gemiddeld 31 kilo plastic afval per jaar. Dit zijn veelzeggende getallen en geven ook aan hoe bedreigend dit voor ons milieu is. Geschat wordt dat 95% van de waarde van plastic verpakkingsmaterialen na een korte gebruikscyclus verloren gaat. Naar verwachting zal in 2025 wereldwijd 600 miljoen ton plastic per jaar geproduceerd worden waarvan, bij ongewijzigd beleid, ongeveer 10% gerecycled wordt. Van het gerecyclede plastic wordt vervolgens slechts 10% daarna nogmaals gerecycled, de rest verdwijnt vervolgens alsnog op de afvalbergen of in het milieu. Dit staat nog eens los van het probleem van micro plastics, wat de komende jaren een bijkomende uitdaging wordt.
Schoonmaak kan haar steentje bijdragen
In de schoonmaak bestaan de nodige verpakkingen van de schoonmaakproducten nog steeds uit plastic. Soms biologisch afbreekbaar, maar ook biologisch afbreekbaar plastic kent dezelfde nadelen als plastic. Waarom wordt er zo halsstarrig vast gehouden aan dergelijke verpakkingen? Uit kostenoverweging wellicht? Toegegeven, in de loop der jaren is het gebruik van plastic flacons wel iets teruggelopen door de inzet van zogeheten doseerstations/flacons, maar veel van de schoonmaaksapjes komen nog steeds in de welbekende plastic flacons. En met het (plastic) verpakkingsmateriaal eromheen. Dit moet allemaal rondgereden worden dus ook nog eens de noodzakelijke transportbewegingen welke schade toebrengen aan ons milieu.
Rob Boele, directeur van Consensus Group, vraagt zich hardop af: “Dat er nog geen massaal gebruik gemaakt wordt van alternatieven die een veel grotere positieve impact hebben op deze verwoestende plastic soup en het milieu, vind ik verbazingwekkend. Gelukkig begint dit wel steeds meer door te dringen en gaan steeds meer gebruikers over op deze alternatieven. Ik zou alleen graag zien dat dit sneller en massaler ging en we hier doorbraken in gaan maken als branche.”
Chemie en het plastic in de ban
Samen met zijn zakelijke partner Frank Laurentius noemt Boele zich the gamechanger in hygiëne & health: “Onze producten EnozoPRO en EnozoHOME durven we met recht revolutionair te noemen. Deze producten hebben een aanmerkelijk positief effect op het verminderen van plastic afval, het gebruik van chemie en op het milieu in het algemeen.” EnozoPRO is een sprayflacon die kraanwater omzet in ozonwater. Dit vervangt alle dagelijkse reinigingsmiddelen. Er hoeven geen stabilizers of cartridges aan toegevoegd te worden. Het in de sprayflacon ingebouwde elektrolyse-celsysteem zorgt voor de transformatie naar ozonwater en heeft een reinigende en ontsmettende werking. Zonder strepen want methodefouten behoren hiermee tot het verleden.
Frank Laurentius: “De flacon is duurzaam en minimaal 5.000 keer met uitsluitend kraanwater navulbaar, hetgeen gelijk staat aan het gebruik van ten minste 2000 liter (chemisch) schoonmaakmiddel met een navenante hoeveelheid aan plastic verpakkingsmateriaal.”
Sanitizing – eliminatie van ziektekiemen
Sanitizen is een nieuwe methode voor onze markt. Het betekent het reduceren van de meest schadelijke micro-organismen, het verlagen van risico’s en schoonmaken tegelijkertijd. Deze methode is geschikt voor wat betreft de reductie van micro-organismen op zo goed als alle oppervakken. In deze tijd is men met name bezig met de oppervlakten die regelmatig in contact komen met handen. De hierdoor overgedragen micro-organismen kunnen immers leiden tot kruisbesmetting.
De bevlogen gamechangers raken niet uitgepraat over de voordelen van EnozoPRO. Zo noemt Frank bijvoorbeeld het feit dat er niet langer een diversiteit aan verschillende mogelijk schadelijke chemicaliën bij het schoonmaken nodig zijn, maar Enozo daarentegen volstrekt onschadelijk is voor mens, dier & milieu. Voorts wijst hij erop dat het gebruik van deze toepassing het veroorzaken van mogelijke schade aan oppervlakten of het te reinigen meubilair, tapijt etc. voorkomt: ”Bovendien werken we in dit Corona tijdperk op een andere manier. Dit stelt ook andere criteria aan de manier van schoonmaken. We zijn er trots op dat Enozo producten binnen 30 seconden 99,9% van de meest voorkomende ziektekiemen elimineert. Dit is geen commercieel geneuzel zegt Boele, maar wetenschappelijk aangetoond! Zeer belangrijk voor nu en later.”
Risico eliminatie
De EnozoPRO en HOME hebben ook nog eens een sterk risico reducerende werking:
- Enozo heeft GEEN risico op het verkeerd mixen, behandelen en gebruiken van mogelijk schadelijke chemicaliën
- Het sprayen van de Enozo flessen geeft GEEN risico’s in tegenstelling tot het iedere dag sprayen van chemie tot astmatische klachten, allergische reacties of verhoogde sensitiviteit voor bepaalde soorten chemicaliën en allergenen en voorkomt resistentie vorming
- Enozo heeft GEEN risico op lekken, vlekken of andere schade aan interieur, (elektronische) apparatuur, tapijt of linnen zoals chemicaliën wel kunnen hebben
- Enozo heeft GEEN risico op prijspieken, schaarste, verlengde levertijden en/of uitverkochte producten zoals gebleken is in de eerste golf van Corona toen bepaalde chemicaliën niet of tegen woekerprijzen te krijgen waren.
Kat uit de boom kijken
Zijn het dan de kosten van deze toepassing die schoonmaakbedrijven er van weerhouden deze toepassing massaal te omarmen? Boele: ” Nee het gaat om het doorbreken van ingesleten denk- en gedragspatronen, dus om gedragsverandering. We zien gelukkig dat er een toename is in Nederland en Europa in de aanschaf (koop/huur) van deze flacons. Nederlanders zijn kritisch en kijken in de regel de kat uit de boom. Ze willen eerst meer bewijs zien dat de flacon daadwerkelijk doet wat wij zeggen. Welnu, die hobbel hebben we inmiddels geslecht. Eenmaal in gebruik zijn de mensen buitengewoon enthousiast. De gebruikersrecensies zijn super. De resultaten zijn geweldig.”
De cost gaet voor de baet uyt
De eenmalige aanschafkosten worden snel terug verdiend zo blijkt uit de rekensommen die Consensus Group gemaakt heeft. Zo hoeven er geen chemicaliën ingekocht te worden, scheelt het in opslag- en transportkosten, in afvalverwerkingskosten en bespaart het schoonmaakbedrijf tijd qua schoonmaakhandelingen en in de looptijden. Bovendien wijst de praktijk uit dat er sprake is van behoorlijke verlaging op het gebied van herkeuringskosten aangaande de kwaliteit audits. En wil het schoonmaakbedrijf liever niet investeren, dan wordt er de mogelijkheid geboden om voor minder dan 1 euro per dag de EnozoPRO te huren. De kostenbesparing bij het gebruik van deze toepassing is volgens de berekeningen van Consensus Group nota bene een veelvoud hiervan. Boele: “Maar laten we vooral de bijdrage die het levert aan het terugdringen van milieuschade en de plastic soep niet vergeten! Niet alles draait immers om de pecunia.”
Denken in oplossingen
Het gezegde: “Wat de boer niet kent, eet hij niet” ging aanvankelijk ook op voor De EnozoPRO. Er werd vanaf de introductie van deze flacon door menigeen nogal geredeneerd in problemen en/of vanuit ongeloof. Bovendien zaten chemicaliën leveranciers niet op een dergelijke toepassing te wachten. Boele: “De flacon zou naar zeggen niet geschikt zijn voor het reinigen van sanitaire ruimtes of in een omgeving waar onaangename geurtjes verspreid worden. (red.: dit gaat in het geval bij sanitair gebruik ook regelmatig samen…). Klinkklare onzin. EnozoPRO is geschikt als dagelijkse sanitair reiniger, het deodoriseert en maakt zelfs stinkende afvalbakken of de geur van urinesteen tot verleden tijd.”
EnozoHOME
In een tijd dat het thuiswerken steeds meer de norm is kon het niet uitblijven dat er een thuis variant van dit “wonderproduct” op de markt gebracht zou worden: EnozoHOME. Dit product is juist gemaakt voor het nieuwe normaal en voor de thuisomgeving, welke nu juist als grootste besmettingshaard van Covid-19 genoemd wordt. Aspecten zoals duurzaamheid, veiligheid, hygiëne zijn ook bij het werken in de privésfeer de nieuwe norm. Ieder huishouden levert door het gebruik van EnozoHOME bovendien nog eens een bijdrage aan de reductie van de plastic soep.
Boele: “De effecten van het gebruik van deze toepassing binnen huishoudens zijn enorm: het reinigt streep loos alle denkbare oppervlaktes in alle kamers, de keuken en het toilet. Het ontsmet alle contact oppervlakken inclusief het toetsenbord/pc, verwijdert vlekken en het kan ook gebruikt worden voor het insprayen om onaangename geurtjes tegen te gaan. Er zijn ons zelfs gevallen bekend van mensen die hun mondkapje sprayen als extra veiligheidsmaatregel!”
De beide Consensus Group directeuren roepen organisaties op hun thuiswerkende medewerkers met de EnozoHOME flacon te faciliteren: “Het is een fiscaal vriendelijke oplossing en draagt bij aan het welzijn van de medewerkers. Ik durf te stellen dat het zelfs bijdraagt aan verlaging van het ziekteverzuimcijfer, zegt Boele. Wie wil dit de thuiswerkende medewerkers nu onthouden? Of prediken we alleen maar dat medewerkers het kapitaal van de onderneming zijn?”
Promotie actie
Aangezien de feestdagen naderen en dit de tijd voor cadeautjes geven is, heeft de Consensus Group een ludieke actie bedacht. De eerste 50 bestellers ontvangen bij aanschaf/huur van iedere fles EnozoPRO of EnozoHOME een exemplaar van het boek Glamour & Intriges cadeau!
Laurentius: “Niet om een wit voetje te halen bij de redacteur van Clean Totaal, maar gewoon omdat wij het een zeer leuk boek vinden over de schoonmaakbranche en het gaat over de vele mensen die in ons mooie vak, de schoonmaak bezig zijn. Wij raden echt aan dit boek te lezen!”
Wenst u meer informatie, een demonstratie of wilt u één of meer van deze flessen direct bestellen, kijk op de website of neem contact op via: 010-2183800