De jury heeft bekend gemaakt welke vijf cases genomineerd zijn voor de Best Practice Award 2021. Bijzondere best practices die laten zien hoe ketenpartners in tijde van corona samenwerken en de Code Verantwoordelijk Marktgedrag niet uit het oog verliezen. Op 9 september 2021 zal de prijsuitreiking plaatsvinden. Deze achtste keer dat de Best Practice Award zal worden uitgereikt, zal een hybride uitzending zijn.
Archieffoto Best Practice Award
“Helaas hebben we in 2020 geen Best Practice Award kunnen uitreiken door COVD-19”, vertelt juryvoorzitter Kees Blokland. “De situatie gaf ons echter wel input tot het thema voor inschrijving van de best practices van dit jaar: ‘Hoe blijven ketenpartners ten tijde van corona samenwerken en de Code naleven?’ Dus wat is er in het belang van de schoonmakers gedaan?” Volgens de juryvoorzitter zijn er mooie cases ingediend. “Het was voor ons als jury niet gemakkelijk om een keuze te maken. Maar het is gelukt en vandaag presenteren we de vijf finalisten voor de Award-verkiezing.”
De genomineerden
De vijf samenwerkingsrelaties die de jury heeft uitgekozen, zijn (in willekeurige volgorde):
Hago Rail Services en NS:
Het grootste schoonmaakcontract van Nederland was net van start toen de lockdown werd afgekondigd. Het aantal reizigers daalde waardoor er ook minder schoonmaakwerk was. Via constructief gesprek tussen partijen ontstond een inzichtelijke normprocedure waardoor op- en afschalen te voorspellen werd. Het minder/meer aantal werkuren werd met ‘geven en nemen’ opgelost door ander werk via o.a. een flexpool, intrekken vakanties met belofte deze volgend jaar terug te krijgen en het toekennen van extra vakantie uren.
Gom Offices en TNO:
TNO besloot tijdens de lockdown vanwege COVD-19, het bestaande schoonmaakcontract te respecteren om te voorkomen dat de schoonmaakmedewerkers zich zorgen zouden moeten maken over hun werk of contract. Samen met Gom Offices werden de werkzaamheden tijdens de coronaperiode alternatief, flexibel en kostenneutraal ingevuld.
Schoonmaakbedrijf Aalbers, Hectas Facility Services en HAN University of Applied Sciences:
Door krachtige en gelijkwaardig samenwerking is meerwaarde gecreëerd. Als collega’s en niet als concurrenten is tijdens de coronacrisis door de schoonmaakbedrijven gezamenlijk gekeken naar wat schoonmaaktechnisch, financieel en menselijk nodig was. Schoonmakers werden betrokken bij de flexibele inzet en hiervoor gewaardeerd.
Hago Zorg en Erasmus MC en Hago Nederland:
Vanaf de eerste golf van de pandemie hebben de drie partijen in nauwe samenwerking gezorgd voor 24/7 opschaling van reinigingswerkzaamheden. De AHOY-medewerkers van Hago Nederland die thuis kwamen te zitten, werden getraind en onder begeleiding (i.v.m. protocollaire desinfectie schoonmaak) bij het Erasmus ziekenhuis in Rotterdam ingezet. Gezamenlijk vormden zij een trots team dat 24 uur paraat stond.
Novon Schoonmaak Gebouwen met Trajectum, Centerparcs Parc Sandur:
Er is door de ketenpartners een manier gevonden om op vernieuwende wijze met de coronacrisis om te gaan door werknemers van locaties die gesloten werden over te plaatsen naar andere locaties mét werk. Hierdoor is werkgelegenheid behouden, de werkdruk verlicht én gezorgd voor meer werkplezier door afwisseling en ontwikkeling in het werk.
Hybride prijsuitreiking op 9 september 2021
De vijf best practices zullen zich presenteren tijdens de uitreiking van de Best Practice Award 2021. Deze uitreiking vindt plaats op donderdag 9 september 2021. Het wordt geen fysieke bijeenkomst maar een hybride uitzending. Dagvoorzitter Richard de Hoop presenteert de uitreiking vanuit een ‘live’ studio van de RAS in Den Bosch. Daar wordt een live verbinding gemaakt met de feestelijke locaties van de genomineerden.
Samen naar een sterkere keten
De indieners voor de beste practices brengen allevijf de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassersbranche succesvol in de praktijk. Hierdoor dragen zij bij aan verbeterde arbeidsomstandigheden, een versterking van de betrokkenheid van de schoonmaakmedewerker en een verbetering van de kwaliteit van het schoonmaakwerk. De Code werd op 21 juni 2011 geïntroduceerd om een einde te maken aan de doorgeschoten marktverhoudingen in de schoonmaak- en glazenwassersbranche. Een initiatief waarmee de branche eerlijker en duurzamer kan werken. Alleen door actief samen te werken kunnen opdrachtgevers, werkgevers, werknemers en intermediairs in de branche een sterke keten vormen. De Code bevordert dat er bij het aanbesteden van schoonmaakwerk een goede balans ontstaat tussen prijs en kwaliteit, waarbij de kwaliteit van het werk een groter gewicht in de schaal gaat leggen. Dit bevordert ook het effectieve sociaal beleid. Al sinds enige tijd hebben ook andere branches zoals Catering, Beveiliging en Verhuizers de gedragscode ondertekend.
Best Practice Award
Al vanaf het begin van de Code organiseert de Code Schoonmaak een Award uitreiking. Doel is om de mooie voorbeelden over de toepassing van de Code aan een breder publiek bekend te maken. Om daarmee andere ondertekenaars op ideeën te brengen hoe de Code ook toegepast kan worden.