• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

Meer dan helft van bedrijven neigt naar hybride werken

Nieuws 24 augustus 2021

Door de coronapandemie schakelden veel bedrijven razendsnel over naar thuiswerken. Nu we langzaamaan weer vooruit kunnen kijken, neigt de meerderheid van de bedrijven (56%) naar een bepaalde vorm van hybride werken. Dit stelt internationaal vastgoedadviseur CBRE in haar nieuwste internationale onderzoek naar het sentiment onder kantoorgebruikers.

Uit het onderzoek blijkt dat het kantoor een prominente positie heeft binnen het hybride werkmodel. Bijna 80% van de bedrijven verwacht dat de werk voor minstens de helft van de tijd op het kantoor wordt uitgevoerd. Waar van alle bedrijven een kleine meerderheid denkt dat een bepaalde vorm van hybride werk de standaard wordt, is dit aandeel onder grote bedrijven met meer dan 10.000 werknemers vele malen groter. Volgens CBRE wil 77% van deze bedrijven een bepaalde vorm van hybride werken omarmen.

Toegevoegde waarde kantoor: samenwerking en technologie

Het onderzoek wijst verder uit dat de belangrijkste factoren die de toegevoegde van het kantoor bepalen samenwerking (81%), medewerkersbetrokkenheid (50%) en een sterke bedrijfscultuur (39%) zijn. Om de overgang naar hybride werken succesvol te laten verlopen, is technologie cruciaal. Verbeterde videoconferentiesystemen (67%), smart gebouwsystemen en -sensoren (31%) en monitoring van de luchtkwaliteit (25%) zijn hierbij essentieel.

Succesvolle implementatie hybride werken berust op vier pijlers

“We hebben internationaal de kansen en uitdagingen van hybride werken in beeld gebracht. Dit resulteert in essentiële aanbevelingen om succesvol samen te werken, op korte en lange termijn. Deze bevindingen hebben we gebundeld in onze recente whitepaper Een nieuwe werkelijkheid: hoe hybride werken de rol van het kantoor blijvend verandert”, vertelt Wouter Oosting, specialist op het gebied van Workplace Strategy & Innovation bij CBRE.

Oosting vervolgt: “Hybride werken gaat veel verder dan mensen laten kiezen tussen thuis of op kantoor werken. Het vraagt om vergaand inzicht in de bedrijfscultuur en in de unieke behoeften en werkstijlen van zowel individuele medewerkers als hele teams. Wij geloven dat een succesvolle implementatie van hybride werken berust op vier pijlers: WAAR, WAT, WIE en HOE. Organisaties zullen moeten bepalen WAAR het werk gedaan kan worden, WAT er te doen valt en welke mate van interactie dat vereist, WIE het werkmodel bepaalt en wie het meest gebaat is bij aanwezigheid op kantoor. En ten slotte de overkoepelende vraag: HOE dragen werkplekken bij aan de bedrijfsdoelstellingen, bedrijfscultuur en onderlinge samenwerking?”.

Gevolgen voor kantoorgebruik

“Aanvankelijk werd verwacht dat hybride werken ervoor zou zorgen dat organisaties minder vraag hebben naar kantoorruimte. Dit blijkt niet het geval te zijn. In ons onderzoek naar het sentiment onder kantoorgebruikers uit 2021, gaf slechts 5% van de organisaties aan de komende drie jaar meer dan 30% kantoorruimte te willen inkrimpen. Steeds meer krijgt het kantoor een ontmoetingsfunctie: het is een werkomgeving die mensen en teams samenbrengt. Deze verschuiving heeft gevolgen voor het kantoordesign, de planning en de gelijkheid tussen fysiek en virtueel aanwezige medewerkers. Organisaties moeten daarom onderscheidende, gebruikersgerichte kantoren bieden, waar medewerkers graag komen werken. Wanneer je het kantoor inricht als dé ideale plek om samen te werken, kun je hybride werken succesvol implementeren,” concludeert Oosting.

Lees ook: Kantoren: van fysieke werkplek naar ontmoetingsplaats?

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Onderzoek diversiteit
24 mrt

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling
24 mrt

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma
20 mrt

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Kärcher
19 mrt

Kärcher dik tevreden met cijfers

RVU
17 mrt

Verkennend gesprek over nieuwe RVU en uitspraak Europees Hof

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer nieuws

Onderzoek diversiteit

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Vacatures
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand