• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

Toekomst gooit werving medewerkers over andere boeg

Nieuws 21 juli 2022

Creativiteit en frisse ideeën zijn essentieel om nieuwe mensen te vinden. Daarom heeft Toekomst Schoonmaakbedrijven sinds 1 juni 2022 iemand in dienst die zich volledig richt op werving en selectie. Met een hernieuwde visie probeert zij nieuwe medewerkers aan het schoonmaakbedrijf te binden.

“Eind 2021 hebben we besloten om iemand ‘dedicated’ in te zetten op de werving van nieuwe mensen”, vertelt Isolde Huijbregts, directeur Mens & Organisatie bij Toekomst. “Omdat deze tijd vraagt om een andere aanpak, hebben we daarbij bewust gekozen voor iemand zonder ervaring in recruitment. Mariëlla is jong (26), en ze kijkt onbevangen en met een frisse blik naar dit vraagstuk.”

Ludieke acties

Na ruim een maand bij Toekomst heeft Mariëlla, in samenwerking met onder andere de marketing-communicatie-afdeling van Toekomst, al allerlei ludieke acties gerealiseerd. Zo zijn er ijsjes uitgedeeld bij middelbare scholen om vakantiekrachten te werven, zijn er kaartjes uitgedeeld met uurlonen erop, zodat potentiële medewerkers direct zien wat ze gaan verdienen, wordt er huis aan huis geflyerd en wordt spontaan het gesprek gestart in bijvoorbeeld winkelcentra. “Het gesprek aangaan is het allerbelangrijkst”, zegt Mariëlla daar zelf over.

“Mensen hebben vaak vragen, maar vanuit alleen een vacaturetekst op internet is de drempel te hoog om die vragen te stellen. Als je het gesprek aangaat, stellen ze die vragen wél. En als ze al een beeld hebben bij degene die ze aan de lijn krijgen, pakken ze daarna ook gemakkelijker de telefoon. Het werkt enthousiasmerend én drempelverlagend. Dus ik vind: hoe persoonlijker, hoe beter!”

Naambekendheid Toekomst vergroten

Behalve om direct mensen te werven, werken deze persoonlijke aanpak en de ludieke acties volgens Mariëlla ook om de naamsbekendheid van Toekomst te vergroten in regio’s waar we nog niet zo bekend zijn. “En daarmee bereiken we niet alleen de mensen die wij spreken, maar kan het bijvoorbeeld ook zo zijn dat iemand ons heeft gezien en dat vervolgens op een feestje vertelt, of aan een vriendin. Mond-tot-mondreclame, daar kan niks tegenop.”

In de gesprekken die Mariëlla voert met potentiële medewerkers, weet ze waar ze over praat. Ze heeft namelijk zelf als student vijf jaar bij Toekomst gewerkt als schoonmaakmedewerker. Voor haar huidige functie is Mariëlla op een heel andere manier in touw. Zo start ze in september een grote actie in Tilburg. “Daar hebben we al huis aan huis geflyerd. In september gaan we daar in het winkelcentrum sponzen uitdelen met een kaartje erbij. Dat valt wel op natuurlijk, en mensen bewaren zo’n spons dan vaak een tijdje. Op die manier hopen we onder de aandacht te komen én blijven van potentiële medewerkers.”

Significante stijging sollicitaties

Ook in de digitale wereld zijn we aanwezig: zo maken we onder andere gebruik van Marktplaats, WhatsApp en andere sociale media om ons in de kijker te spelen. “Al deze acties blijven niet zonder resultaat”, zegt Isolde Huijbregts. “We zien een significante stijging in zowel de kwantiteit als de kwaliteit van de sollicitaties. Bovendien zijn we in een nieuwe fase beland. Werkgevers kunnen het zich niet meer permitteren om zich slecht te gedragen ten opzichte van hun mensen. Wij besteden al jaren bewust veel aandacht aan onze medewerkers. In deze tijd worden feitelijk álle werkgevers daartoe gedwongen. En dat is heel erg positief! Bovendien zien wij nu met Mariëlla: al is de markt nog zo krap, er zijn áltijd kansen. En we gaan ervoor om die ten volle te benutten!”

Bron: Toekomst Schoonmaakbedrijven

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Onderzoek diversiteit
24 mrt

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling
24 mrt

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma
20 mrt

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Kärcher
19 mrt

Kärcher dik tevreden met cijfers

RVU
17 mrt

Verkennend gesprek over nieuwe RVU en uitspraak Europees Hof

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer nieuws

Onderzoek diversiteit

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Vacatures
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand