Asito kwam recentelijk met het 1.000.000 druppels initiatief. Het initiatief stelt zich tot doel om voor het einde van 2012 een miljoen mensen te bereiken en na te laten denken over duurzaamheid. Die 1.000.000 druppels mogen overal vandaan komen. 12.000 Asito medewerkers, 40.000 familieleden van deze medewerkers, klanten, noem maar op. Uitgangspunt is dat iedereen een stukje bewustwording meekrijgt.
Vraag die onmiddellijk rijst is hoe Asito dit enorme aantal mensen wil bereiken en transparant meten. Sander Haas, PR Manager van Asito hierover: “Om te kunnen verifiëren of ons dat lukt voor 2012, is het uiteraard essentieel om een goede telling te hanteren. We moeten voorkomen dat we mensen missen en natuurlijk ook dat we mensen dubbel tellen. Daarom bekijken we per actie die we doen, hoeveel ‘druppels’ de actie oplevert. Dat bekijken we niet alleen, we communiceren dat ook via onze website en digitale nieuwsbrief. We kunnen natuurlijk niet persoonlijk 1.000.000 mensen aanspreken, dit doen we samen met partners. Dat kan Clean Totaal zijn die aandacht besteedt aan onze actie, maar zeker ook met meer dan 5.000 bedrijven die we als klant mogen rekenen. We willen de medewerkers van onze klanten betrekken bij deze actie zodat we gezamenlijk een wezenlijke bijdrage kunnen leveren aan duurzaamheid. Precies eenzelfde bij onze leveranciers en andere relaties. Daarnaast is Asito met Thuiszorg Service Nederland, Timing en Personality onderdeel van de Asito Dienstengroep. Dat zijn al 55.000 medewerkers waar we direct toegang toe hebben. Ook hebben we met Albron, Securitas en Structon Worksphere een samenwerking in FSN (Facility Service Netwerk). We richten ons ook op mensen waar we niet direct mee in contact kunnen komen. De familie en vrienden van medewerkers bijvoorbeeld of bezoekers van een voetbalwedstrijd. We hebben een Hyves pagina ingericht waar handige tips en trucs uitgewisseld kunnen worden. Op www.eenmiljoendruppels.hyves.nl kun je verder allerlei informatie vinden en leuke filmpjes over duurzaamheid. En er worden van tijd tot tijd duurzame prijzen verloot. Ook sturen we elke week een Tweet over het thema duurzaamheid. We versturen tips en trucs om zelf duurzamer te worden, maar ook interessante weetjes. Ons Twitteraccount is www.twitter.com/asito.”
Marketing stunt?
Er is zo langzamerhand een ware hype ontstaan rondom het onderwerp MVO en niet iedereen is enthousiast over de initiatieven die links en rechts opduiken. Marketing lijkt soms meer de doelstelling dan het maatschappelijke dienen. Hoe denkt Haas dat mensen tegen deze actie aan zullen kijken? “Asito heeft inmiddels bewezen dat het ons menens is, en dat we niet alleen maar praten, maar ook concrete acties ondernemen. De bedrijfsvisie van Asito is dat iedereen recht heeft op een schone, hygiënische en verzorgde werk- en leefomgeving. In deze visie lees je dat we niet alleen bezig zijn met het schoonhouden van kantoorpanden. Iedereen heeft recht op die schone leefomgeving. En om een bijdrage te leveren aan het schoner maken van de leefomgeving van iedereen, hebben we deze actie op touw gezet. Eén persoon die bewust bezig is met zijn omgeving, mag een druppel op een gloeiende plaat zijn, een miljoen druppels koelen die plaat behoorlijk af. Trouwens, Asito is al een tijd lang bezig met duurzaamheid. We hebben eerst naar onszelf gekeken, zoals het hoort. We hadden als groot schoonmaakbedrijf de primeur met klimaatneutraal werken en op alle mogelijke gebieden zoeken en werken we naar duurzame alternatieven. We proberen ook anderen te inspireren met ons duurzame magazine (VER)ANTWOORD. Laat mensen die denken dat het alleen een stunt is, de Hyves en website van Asito goed in de gaten houden. Daar zullen ze zien dat er van alles gebeurt en dat we niet alleen een opvallend persbericht versturen.”
ISO26000
Wat vind Haas van initiatieven als ISO26000 waar getracht wordt een algemeen norm te ontwikkelen om MVO-beleid objectief te toetsen? “Je ziet dat we allemaal op zoek zijn naar houvast. ProRail heeft de CO2-prestatieladder in het leven geroepen. De kracht daarvan is dat je daadwerkelijk voordeel hebt als je duurzaam werkt. Het gaat niet om een goed geschreven offertetekst, maar om genomen acties. Daarnaast is er de MVO-prestatieladder die vanuit een aantal certificerende instanties is opgezet. We moeten er voor waken dat iedere instantie zijn eigen norm gaat ontwikkelen. Dat zou de gezamenlijke doelstelling van meer duurzaamheid ernstig schaden. Doel van een norm is dat je kunt vergelijken. Met veel verschillende normen bereik je dat juist niet. De ISO 26000 richtlijn is weliswaar geen certificeerbare norm, maar inmiddels zijn er wel initiatieven gestart om “compliant” met de ISO 26000 te zijn. Om van een richtlijn een certificeerbare ISO norm te maken, moeten alle lidstaten hiermee instemmen. Dit is een proces dat jaren duurt. Voorlopig zal er dan ook geen certificeerbare internationale norm op MVO gebied komen. Laat ik hier duidelijk stellen dat Asito voorstander is van één algemeen geaccepteerde norm maar dat hier ook een gevaar in schuilt. Een norm die voor iedereen gelijk is, moet wel erg algemeen zijn. En dan verzand je al snel in bureaucratische eisen. Terwijl je eigenlijk gewoon wilt weten wat bedrijven doen. Niet wat ze opschrijven. Daarom heeft Asito in haar MVO jaarverslag wel alle elementen van ISO 26000 opgenomen, maar de richtlijn niet als invuloefening gebruikt. De kritische succesfactor van goed MVO beleid is dat je dicht bij de identiteit van de organisatie blijft. Binnen Asito is goed omgaan met je omgeving al vanaf de oprichting best practice. Dat kun je niet één op één vangen in een norm.”