Het schoonmaken na brandschade, wateroverlast of andere calamiteiten is nog een jonge branche, essentieel anders dan de reguliere schoonmaak en met een ander soort medewerkers en leidinggevenden.
“Calamiteitenreiniger word je niet zomaar. Niet als persoon en ook niet als bedrijf”, stelt Piet Roovers van Dolmans Calamiteiten Diensten. “Voor calamiteitenreiniging heb je andere mensen nodig dan voor traditionele en industriële schoonmaak. Bij calamiteiten heb je juist veel contact met de gedupeerde en bepaal je vaak zelf de werkzaamheden en inzet van methoden en technieken. Sterker nog, je bent vaak het enige contact dat verzekerden hebben met de verzekeraar. Dat stelt hoge eisen aan de communicatieve vaardigheden, vooral als er bijvoorbeeld bij een brand slachtoffers zijn gevallen. Je moet goed kunnen omgaan met emoties.”
24/7
Calamiteitenreiniging gaat het hele jaar volcontinu door. Medewerkers komen letterlijk als de brandweer de slangen oprolt en hebben onregelmatige diensten. Bovendien moeten ze van alle reinigingstechnieken op de hoogte zijn en weten wanneer ze voor een bepaalde techniek kiezen. Bovendien moeten ze kunnen beoordelen wat nog te redden valt en de afweging kunnen maken wat naast technisch ook economisch haalbaar is en rekening houden met de emotie van gedupeerde.
Bevredigend werk
Volgens Roovers selecteren geschikte werknemers zich vanzelf uit. “Nieuwe mensen geven we een interne bedrijfsopleiding om hen een idee van het vak te geven. Ze moeten een VCA-opleiding volgen. Je ziet dan al de eersten afhaken.” Calamiteitenreiniging is niet alleen zwaar door de emoties en de onregelmatige diensten, maar soms ook vies werk. “De volhouders leiden we verder op met een vakopleiding. De mensen die we daarvoor geschikt achten kunnen bij ons nog verder doorstromen naar een leidinggevende functie als teamleider of zelfs management.” De functie van teamleider houdt meer in dan in gewone schoonmaakbedrijven. Hij of zij stuurt niet alleen het team aan, maar is ook de vertegenwoordiger van de verzekeringsmaatschappij en moet ook werken volgens de protocollen van de maatschappij in kwestie. De mensen die uiteindelijk overblijven geven als belangrijkste reden om dit werk te doen aan dat het geweldig is om iets van waarde voor anderen te doen.
Stichting Salvage
Begin jaren tachtig was er van een 24-uurs dienstverlening nog nauwelijks sprake en duurde het bij calamiteiten soms een week voordat er daadwerkelijk actie werd ondernomen. Hierdoor verhoogde de schadelast voor verzekeraars en hadden ze geen best imago. Door de herverzekeraars werd men in Nederland aangespoord om hier wat aan te doen. Na een pilot fase is in 1986 de Stichting Salvage opgericht en hierdoor konden de gespecialiseerde schoonmaakbedrijven zich ook verder professionaliseren en profileren. Stichting Salvage werd opgericht door OSB-segment IGK, verzekeraars en onafhankelijke experts. Momenteel zijn er zo’n 150 salvagecoördinatoren actief. Voor het uitvoeren van schadebeperkende acties maken zij gebruik van een 30-tal erkende bedrijven die vanuit 80 vestigingen hun diensten aanbieden. De Stichting Salvage stelt eisen aan de schoonmaakbedrijven op het gebied van bereikbaarheid, personeel, materieel, werkplaatsen en organisatie.
Leon van den Berg, hoofdredacteur Clean Totaal