Een belangrijke speler op de markt van professionele schoonmaakmiddelen is de Werner & Mertz Group uit Mainz, Duitsland. Het familiebedrijf bestaat al sinds 1876 en de core business is eigenlijk ‘protectie’.
De rode kikker, het logo van het bedrijf, staat symbool voor de waterbestendige eigenschap van de oorspronkelijke emulsieproducten. Maar intussen had die kikker beter toch groen kunnen zijn. De huidige eigenaar van Werner & Mertz, Reinhardt K. Schneider, heeft de boodschap van de ecologie goed begrepen en er het commerciële belang van ingezien. Voor de emulsieproducten bestaan nog geen criteria, maar voor zijn schoonmaakproducten loopt het bedrijf voorop om te voldoen aan de eisen van de Europese Commissie.
Tana
Tana Professional, de werkmaatschappij voor de Benelux, heeft haar verkoopkantoor in Waterloo, het plaatsje bij Brussel waar Napoleon in juni 1815 zijn allerlaatste slag verloor. De naam Tana heeft hier overigens niets met de gelijknamige schoenpoets te maken. Peter Van Loock, de commercieel directeur van de vestiging: “Om het Europese bloemetje op je producten te kunnen zetten moet je aan strenge eisen voldoen, maar onze producten komen daar zelfs nog ver bovenuit. Europa eist dat ze na gebruik voor 90% afgebroken zijn, dat noemt men de primaire afbreekbaarheid. Onze producten zijn binnen 3 dagen al voor 98% afgebroken! Die laatste 2% zit ‘m in de conserveringsmiddelen en die vergaan in ieder geval binnen vijf jaar, wat de secundaire afbreekbaarheid wordt genoemd.”
Citroenen en rode bieten
“De grondstoffen zijn allemaal van plantaardige oorsprong. Het zuur komt echt uit de schillen van citroenen en de rode kleur van de middelen voor het sanitair maken we van rode bieten. Schillen van sinaasappels gebruiken we ook. De flacons zijn PET-flessen en zelfs de inkt op de etiketten is geheel biologisch afbreekbaar. We gebruiken zo weinig mogelijk karton voor de verpakkingen. En tenslotte maken we van ons eigen afval een restproduct dat ze als brandstof gebruiken in de ovens van de buren, een cementbedrijf. Onze schoonmaakmiddelen zijn voor de professionele gebruikers. In Nederland zijn dat vooral schoonmaakbedrijven en verder grote instellingen zoals ziekenhuizen, scholen etc. We zien het als een grote kans voor ons Europese bloemetje, dat het kabinet-Balkenende in 2010 een duurzame inkoop van 50% wil bereiken voor overheidsgebouwen en dergelijke Het kabinet wil ook bedrijven stimuleren om hetzelfde te doen.”
Zuinig gebruik voorkomt strepen
“Er zijn op deze markt geen slechte producten meer”, vervolgt Van Loock. “De grootste winst zit ‘m in het juiste gebruik van de schoonmaakmiddelen. Overdosering is én niet effectief, want je krijgt vegen en strepen, én het kost meer. We investeren veel in heldere gebruiksaanwijzingen, met duidelijke pictogrammen voor de mensen die niet goed kunnen lezen. We geven opleidingen en instructies ter plaatse aan het personeel en de leidinggevenden en door de doseerdop op de flacons kun je gemakkelijk steeds met de juiste hoeveelheden werken. Als de mensen het vervolgens goed onthouden, zijn we optimaal bezig. Voor grote keukens van verzorgingshuizen en ziekenhuizen en dergelijke maken we zelfs het hele hygiëneplan, dat vanwege de voedselinspectie verplicht aan de wand moet hangen. Daarin beschrijven we precies alle handelingen die er bij de schoonmaak moeten gebeuren. In de keukens gebruikt men onze producten ook nog in de vaatwas. Verder vind je ze in de linnenkamer bij de was en bij het onderhoud van de vloeren.”
Prestige
Tana Professional verdeelt haar schoonmaakproducten onder in de bestemmingen die ermee schoongemaakt moeten worden: sanitair, vloeren, interieur, was (textiel) en keukens. Om het de gebruikers gemakkelijk te maken heeft het bedrijf de Prestige ontwikkeld, een variant op de koffieautomaat of de verfmengmachine: de schoonmakers vaker -schoonmaaksters trouwens – kunnen er tijdens hun werk de flacons navullen met het gewenste product. Dit bespaart natuurlijk enorm op verpakkingen. De machine mengt de vier basisgrondstoffen: de tensioactieve stof (die het feitelijke werk doet), het conserveringsmiddel, het parfum en de kleurstof.