Als eerste fabrikant heeft Ecover een programma van ecologische reinigingsmiddelen voor de professionele markt met het Cradle to Cradle Certified Silver Keurmerk. De producten zijn vanaf september 2013 leverbaar. Clean Totaal spreekt erover met CEO Phillip Malmberg (r) en International B2B manager Johan Tops (l).
Door Leon van den Berg, redactielid Clean Totaal
“In wezen kan een producent zich niet onderscheiden met het Ecolabel”, stelt Malmberg. “In theorie kun je in een vervuilende fabriek waar voor het milieu schadelijke middelen worden gemaakt, een schoonmaakmiddel maken met dit label. Het is ons dus gewoon niet strikt genoeg en daarom zijn we begonnen met een gefaseerde transitie van vrijwel ons gehele assortiment naar een Cradle to Cradle (C2C)-certificering.”
Malmberg: “Bij zo’n proces gaat de certificeringsorganisatie EPEA niet over een nacht ijs. Er wordt naar alle aspecten van de productie en bedrijfsvoering gekeken, niet alleen naar de hernieuwbaarheid van het product, maar ook alle grondstoffen en componenten ondergaan een diepgaand milieueffectenonderzoek. Daarnaast worden ook zaken als hernieuwbaar energiegebruik van de fabriek, de duurzaamheid van de verpakking, het productieproces, het afvalwatermanagement en het maatschappelijk engagement van het bedrijf beoordeeld. Verder is het binnen de Cradle to Cradle certificering cruciaal dat continue verbetering wordt nagestreefd. Alleen als dit allemaal in orde is, kun je in aanmerking komen voor het certificaat voor een bepaald product.”
Blanco doppen
Dat de beoordelingscriteria streng zijn bewijst Tops met het volgende voorbeeld. “Echt alles wordt grondig bekeken. In de oude situatie hadden we voor de dagelijkse wc-reiniger bijvoorbeeld een rode dop en die wilden wij dus ook voor de opvolger gebruiken. Daarin bleken echter bij onderzoek toch sporen te zitten van ongewenste stoffen. Het gevolg was dat ons uitdrukkelijk werd aanbevolen niet langer gebruik te maken van gekleurde doppen. We hebben dus besloten om helemaal geen gekleurde doppen meer te gebruiken voor onze C2C-producten. Eigenlijk dragen ze ook niets bij aan het product en zijn dus overbodig.”
Method
In hoeverre speelt de overname van het Amerikaanse ecologische bedrijf Method een rol in het certificeren van de Ecover-producten? Method heeft deze certificering immers al? Malmberg: “Geen enkele rol. Certificeren is een langdurig proces, waarmee we al lang voordat we Method kochten, begonnen zijn. Bovendien is Method een productlijn gericht op het hogere segment van de BtoC-markt en dus niet gericht op een professionele doelgroep. Met de aankoop hebben wij ons marktleiderschap op het gebied van ecologische consumentenproducten verder versterkt omdat we nu een bredere doelgroep kunnen bedienen. Marktleiderschap willen we in de komende vijf jaar binnen de Benelux ook bereiken met een verdere uitbouw van onze professionele C2C-producten. Het verkrijgen van de nog unieke certificering geeft ons daarbij een voorsprong.”
Distributie
Malmberg: “Aan de ander kant speelt de aankoop van Method wel een rol in de distributie van onze Cradle to Cradle gecertificeerde professionele producten. We zijn een internationaal werkend bedrijf en leveren onze producten voor professioneel gebruik via groothandels in vijftien Europese landen. Vandaar dat we onze producten en productinformatie in meer talen beschikbaar hebben. De nadruk van onze distributie ligt nog in de Benelux, maar we zijn ook op de markt in bijvoorbeeld Rusland, Engeland en Zuid Europa. We zijn ook bezig om onze distributie via nieuwe kanalen uit te breiden, zoals de kantoorgroothandel. Het distributienetwerk en de marktkennis van Method kunnen we goed gebruiken om Ecover Professional in de VS te introduceren en daar een goede marktpositie te veroveren.”
Omzetgroei
Dat ecologische schoonmaakmiddelen echt marktkansen bieden, bewijst de forse omzetgroei van Ecover. Tops: “Wij zijn in een door de recessie getroffen en ook krimpende markt tot nu toe ieder jaar nog fors gegroeid, vorig jaar met meer dan 17% en dat cijfer geldt zowel voor BtoC- als BtoB-markt. Ik denk dat onze geloofwaardigheid daarbij essentieel is. Wij zijn van oudsher een ecologisch bedrijf. Onze collega’s op de professionele markt zijn dat niet en maken naast ecologisch verantwoorde producten ook andere. Bovendien neemt bij afnemers de belangstelling voor duurzaamheid en dus ecologische producten steeds verder toe, bijvoorbeeld door veranderd inkoopbeleid van (gemeentelijke) overheden en bedrijven. Dat geldt niet alleen voor Nederland of België. Onlangs nam de Franse beroepsorganisatie voor schoonmaakbedrijven FEP bijvoorbeeld nog de beslissing dat de helft van de te gebruiken materialen en middelen een ecologische oorsprong moet hebben.”
Vier productgroepen
Ecover heeft vier productgroepen. De eerste groep is schoonmaak en onderhoud van gebouwen. Daarvoor zijn nu vijf producten C2C-gecertificeerd. Het gaat om de wc-reiniger Swan WC Daily, de intensieve sanitairreiniger San Daily, de dagelijkse en periodieke multireinigers Multi Daily en Multi Forte en de glas- en ruitenreiniger Multi Spray. De tweede productgroep is keukenreiniging en daar heeft het parfumloze geconcentreerde afwasmiddel Citop Zero het certificaat gekregen. Daarnaast zijn er nog de productgroepen Laundry en Personal Care. Daarvan zijn nog geen C2C-producten beschikbaar. Gezien het vele werk dat met de certificering gepaard gaat, is het ook niet verwonderlijk dat niet alle producten uit alle groepen in een keer zijn overgegaan. Het ligt echter wel in de bedoeling om dat in de komende twee jaar te realiseren. Een deel van de gecertificeerde producten betreffen ingrijpende productverbeteringen, andere zijn compleet nieuw ontwikkeld.
Doseersystemen
Malmberg: “Wij hebben een aantal producten van de grond af aan opnieuw ontwikkeld, maar daarnaast ook de concentratiegraad opgevoerd. We hebben de producten twee tot drie maal zo sterk gemaakt dan gebruikelijk. Dat biedt voordelen omdat schoonmakers nu in plaats van twintig milliliter nog maar tien nodig hebben. Om ervoor te zorgen dat ongewild niet teveel wordt gebruikt is voor de 1 liter verpakking een speciaal doseersysteem ontwikkeld. Overigens is dat nog geen garantie dat mensen toch meer doseringen gebruiken. Daarom zijn we nu in samenwerking met een andere marktpartij bezig om een afgesloten kast te ontwikkelen waarbij de uitgifte van middelen elektronisch geregeld wordt en waarbij er ook een tijdvertraging is zodat twee maal achter elkaar doseren onmogelijk wordt.“ Als de concentratie minimaal twee maal verhoogd is, dan geldt dat zeker ook voor de prijs? Malmberg: “Nou nee, dat is ook niet nodig. We besparen dusdanig op de hoeveelheid verpakking en de transportkosten voor ingrediënten, verpakkingen en gereed product, dat daarmee ons ‘verlies’ goeddeels gedekt wordt. Per dosering zijn de kosten voor de gebruiker daardoor op ongeveer hetzelfde niveau gebleven.”
Winst in verpakking
Tops vult aan: “Er zit veel winst in de verpakking. Niet alleen hebben we er minder van nodig, maar de fles is gemaakt van een plantaardig plastic op basis van suikerriet. Hij is voor 100% hernieuwbaar, recyclebaar en de fles kan bijna oneindig worden hergebruikt. Dat stimuleren we ook, want alle middelen in deze serie worden ook geleverd in een bag in box. Hierdoor neemt de afvalberg per schoonmaker enorm af. Met een fles en de navulling kan een schoonmaker dik een jaar vooruit. Als men dan na een jaar toch een nieuwe fles wil hebben, dan blijft 80 gram plastic over: de fles en de zak van de bag in box. Dat is een grote vooruitgang ten opzichte van conventionele systemen waarbij steeds de fles wordt weggegooid of wordt bijgevuld vanuit een jerrycan. Hopelijk komt die fles uiteindelijk wel apart in de plastic recycling terecht.”
Dat betekent volgens Malmberg niet altijd veel milieuwinst. “In Europa wordt zo’n zeventig procent van het plastic ingezameld, in België zelfs negentig procent. Mooie cijfers, maar het betekent niet dat alle plastic op de juiste manier verwerkt wordt. Daarnaast wordt meer dan de helft naar het Verre Oosten verkocht en dus over grote afstand getransporteerd.”
Eigen flessen
Voor wat betreft de flessen is er wel belangrijk nieuws. Tijdens eerdere bezoeken aan Ecover merkte Clean Totaal op dat het voor een ecologisch opererend bedrijf toch eigenlijk vreemd is dat men flessen elders inkoopt en dus heel veel lucht transporteert. Aan die situatie komt nu een einde. Malmberg: ”We konden tot dusver niet in of bij onze fabriek flessen produceren omdat ons volume daarvoor te klein was. Inmiddels hebben we een dergelijk groot volume bereikt dat onze flessenleverancier bereid is om voor ons een eigen productielijn voor verpakkingen te maken. Of die machine bij ons in de fabriek komt of in de nabijheid is nog niet duidelijk, maar een en ander zal in de nabije toekomst een feit zijn.” Er is ook gesproken over een statiegeldsysteem, maar dat komt er niet aan stelt Malmberg. “De milieukosten van het logistiek proces wegen niet op tegen de beperkte milieuwinst die we ermee bereiken en dan moet je zoiets niet willen. Je kunt beter inzetten op recyclebaar plastic en het verminderen van de hoeveelheid afval. Daarvoor hebben we inmiddels gekozen.”
EPEA
Deze organisatie is in 1987 opgericht door Professor Dr. Michael Braungart onder de naam Environmental Protection and Encouragement Agency (EPEA). EPEA werkt wereldwijd met cliënten om de Cradle to Cradle methodologie toe te passen op het ontwerpen van nieuwe processen, producten en services. Cradle to Cradle (C2C) gaat uit van goed en niet minder slecht, zoals dat bij andere keurmerken wel gebeurt. Daarbij is herontwerpen van producten, bedrijfsvoering en fabricageproces de enige oplossing. Het Keurmerk wordt verkregen door certificering. De certificering geeft bedrijven de mogelijkheden om op een betrouwbare en tastbare manier de doelen van producten met milieuvriendelijk-intelligent ontwerp te meten. Dit houdt in het gebruik van milieuvriendelijke en gezonde materialen, ontwerpen voor materiaalhergebruik, zoals technische recycling, upcycling of composteerbaarheid, het gebruik van zonne-energie, water en strategieën met sociale verantwoordelijkheid.